Szukaj

Reklama

AT&T przeprowadza lifting, który niewiele zmienia

AT&T obok Verizona i T-Mobile jest jedną z wiodących firm telekomunikacyjnych na amerykańskim rynku. „Globus” z logo przedsiębiorstwa nie jest być może powszechnie rozpoznawalnym symbolem w naszym kraju, ale m.in. pasjonaci nowinek telekomunikacyjnych mogą kojarzyć biało-błękitny znak.

Historia przedsiębiorstwa sięga roku 1885, kiedy pojawił się pomysł stworzenia ogólnokrajowej sieci telefonicznej. Prawie sto lat później, w 1982 AT&T (skrót od American Telephone & Telegraph) zostało uznane za monopolistę w wyniku czego w 1984 roku cała firma została podzielona na siedem niezależnych spółek w tzw. procesie „Baby Bells”. Rok wcześniej Saul Bass stworzył dla firmy kulę, która stała się jej logo i przechodząc różne modyfikacje funkcjonuje do dnia dzisiejszego.

Ostatnia zmiana znaku została przeprowadzona w 2005 roku, kiedy SBC Communications wraz ze spółką Cingular wykupiło AT&T i przyjęło jej markę. Można powiedzieć, że właśnie wtedy logo z 1983 przeszło pierwszą poważną zmianę, ale daleko jej było do nazwania ją całkowitą, czy „drastyczną”.

Ewooucja logo AT&T

Odświeżony symbol, który zaprezentowano w tym roku jest w pewnym sensie powrotem do tego, co już było. Widać to jednak dopiero w momencie pokazania całej historii znaku, a nie jedynie dotychczasowego i nowego logo. Kształt zostaje prawie ten same, ale kolory „wracają na swoje miejsca”. Nakładając dwa projekty na siebie można jednak zauważyć, że nieznacznej poprawie uległy także kontury pasów.

Porównanie nowego i starego logo AT&T

Oprócz odświeżonej kuli do logo powrócił także poprzedni styl logotypu. Małe litery w nazwie zostały zastąpione wielkimi. W porównaniu do logo z 1998 zmienił się oczywiście zastosowany krój pisma, a do tego znak „&” został moim zdaniem lepiej wpasowany pomiędzy dwie litery „T”. Konstrukcja logotypu jest lżejsza i wypada znacznie lepiej w porównaniu do wzoru z 2005.

Nowe logo AT&T

Warianty logo AT&T

Tak duże przedsiębiorstwo nie mogłoby sobie pozwolić na poprzestaniu jedynie na liftingu logo, dlatego zaprezentowano także przykłady zastosowania nowego znaku w codziennych sytuacjach funkcjonowania marki. Koncepcja wykorzystuje przede wszystkim biało-niebieskie barwy i wydaje się być lekka, albo wręcz nijaka. Miejscami mam wrażenie, że została okrojona do kompletnego minimum, gdzie błękit stał się jedynie drobnym, niewiele znaczącym akcentem kolorystycznym.

Nowa identyfikacja AT&T

Samochód z nowym logo AT&T

Można by powiedzieć, że identyfikacja jest bardzo przejrzysta, ale osobiście z wizualnego punktu widzenia nazwałbym ją raczej ubogą. Dołożenie rozsądnie większej ilości niebieskiej barwy mogłoby podnieść jej atrakcyjność i chociaż trochę ją ożywić. Na tych kilku materiałach, które zostały zaprezentowane, wygląda to tak, jakby ktoś po prostu wrzucił nowe logo na płaszczyzny, które były mu dostarczone. Nie widzę w tym niestety zbyt ciekawego pomysłu. Można było zdecydowanie lepiej „zawalczyć” firmową kolorystyką.

Warianty symbolu AT&T

Szyld z nowym logo AT&T

AT&T budynek i nowe logo

Lifting zamiast rewolucji wydaje mi się w przypadku AT&T jak najbardziej zrozumiałym zabiegiem. Marka jest silnie zakorzeniona na amerykańskim rynku i drastyczne zmiany mogłyby przynieść zdecydowanie więcej szkód niż pożytku. Zastanawiam się jednak dlaczego nie zdecydowano się na rzeczywistą, a nie tylko pozorną poprawę logo. „Oryginał” był bez porównania lepszy, niż jego „ulepszenie” z 2005 roku. Poniekąd przyznali to również sami autorzy, którzy zmienili teraz symbol w taki sposób, żeby bardziej nawiązywał do historycznych wersji. Jego wykonanie ciągle budzi u mnie jednak negatywne emocje. Ułożenie pasów sprawia wrażenie chaotycznego, a ich wykończenie pozbawia kulę pewnej „płynności”. Brakuje mi w niej uporządkowania, które dało się dostrzec w pierwszych dwóch wersjach logo. Zupełnemu zatraceniu uległ też efekt „oświetlenia” globu (już 11 lat wcześniej), którego nie zdecydowano się należycie przywrócić. Po Interbrandzie, odpowiadającym za to przeprojektowanie spodziewałbym się znacznie lepszych efektów. Jak dla mnie ta zmiana niczego nie poprawia, a najlepszym znakiem AT&T pozostaje nadal to z 1983 roku, zaprojektowane przez Saula Bassa.

Źródła: Brand New, Wikipedia

Skomentuj artykuł
Włącz powiadomienia
Powiadom o
guest
0 Komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze