Szukaj

Reklama

Nowe logo Muzeum Warszawy

Reklama

Muzeum Historyczne m.st. Warszawy upraszcza swoją nazwę, a przy okazji prezentuje nowe logo i opartą na nim identyfikację wizualną. Jest jeszcze bardziej minimalistycznie niż było, a to przede wszystkim ze względu na uproszczoną kolorystykę.

rebranding-nowe-logo-muzeum-miasta-warszawy

Do tej pory placówka posługiwała się i tak prostym już logo złożonym z trzech kolorów, ale zdecydowanie przeważały tylko dwa – żółty i czerwony. Logo było prostą konstrukcją nawiązującą do dwóch liter: „M” – muzeum i oczywiście „W” – Warszawa. Teraz zmieniła się nie tylko kolorystyka, ale i koncepcja znaku. W nowym logo Muzeum Warszawy użyto chyba najbardziej charakterystycznego symbolu stolicy Polski – syrenki. Dlaczego jednak zdecydowano się porzucić dotychczasową paletę barw? Tłumaczy to dyrektor muzeum – Ewa Nekanda-Trepka (źródło):

„Wybrany kolor nawiązuje do ciągu skojarzeń: Warszawa – Syrena – Wisła. Ciemny błękit jest kolorem, który gwarantuje Muzeum Warszawy odrębność wizerunkową. Najczęściej spotykamy się z wykorzystaniem przez warszawskie instytucje żółci, czerwieni czy czerni.”

Uzyskanie odrębności na pewno się udało. Zastanawiam się jednak, czy użyty odcień błękitu nie jest jednak zbyt szary. Trochę może się kojarzyć z szarzyzną stolicy.

nowe-logo-muzeum-warszawy

Bardzo podoba mi się za to stworzony przez autorkę logo – Annę Światłowską – sygnet przedstawiający syrenkę. Jest naprawdę prosty, przejrzysty i przywołuje jednoznaczne skojarzenia. Myślę, że wielu osobom może się również spodobać użyty prosty krój logotypu.

grafika-informacyjna-nowe-logo-muzeum-warszawy

nowa-identyfikacja-wizualna-muzeum-warszawy

Oglądając dłuższy czas różne materiały, które ubogacają cały system wizualny, może lekko przygnębiać wygaszona kolorystyka. Nie jest ona jakaś zdecydowanie ponura, ale zastanawiam się, czy z taką paletą barw instytucji na pewno uda się wyróżnić w otoczeniu, gdzie dominują raczej jeśli nie jaskrawe, to przynajmniej mocniej nasycone odcienie. Z drugiej strony można się wyróżniać nie tylko kolorem, ale także innymi cechami, jak chociażby estetyką, której nowemu logo Muzeum Warszawy na pewno odmówić nie można.

nowa-identyfikacja-wizualna-muzeum-warszawy-2

koszulka-torba-nowe-logo-muzeum-warszawy

nowe-logo-muzeum-warszawy-plakat-wizualizacja

Tak zmianę nazwy na krótszą i bardziej przystępną, jak i zmianę logo odbieram zdecydowanie pozytywnie. Wątpliwość co do kolorystyki, którą przedstawiłem na pewno nie powinna być jedynym wyznacznikiem oceny tego rebrandingu, tym bardziej, że kolor przewodni znajduje mocne uzasadnienie w zaproponowanej przez Muzeum symbolice. Nowy projekt najlepiej chyba oddaje ten fragment z oficjalnego komunikatu:

„Nowe logo Muzeum Warszawy to połączenie historycznego symbolu z nowoczesną szkołą projektowania graficznego. Prosty, monochromatyczny znak trafnie oddaje charakter instytucji, która odnawia swój wizerunek bez zrywania z przeszłością.”

Nowy wzór warszawskiego znaku naprawdę mi się podoba i myślę, że powinien być poważnie brany pod uwagę jako jeden z faworytów przy kolejnej edycji konkursu Muzeum Widzialne.

Skomentuj artykuł
Włącz powiadomienia
Powiadom o
guest
0 Komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze