Szukaj

Reklama

Nowe logo TSI i inne projekty…

Reklama

Turecka Strefa Inwestycyjna (miasta Turek) wyłoniła w drodze konkursu swoje nowe logo. Była to już druga edycja, gdyż pierwsza pozostała nierozstrzygnięta. Postanowiłem więc i ja wziąć udział w tych zawodach, dlatego chciałbym Wam zaprezentować m.in. swój własny projekt i poprosić Was drodzy Czytelnicy, abyście tym razem to Wy ocenili przedstawione materiały.

branding-nowe-logo-tureckiej-strefy-inwestycyjnej

W sumie, w dwóch edycjach konkursu (pierwszej nierozstrzygniętej i drugiej, w której zdarzyło mi się wziąć udział) nadesłano 98 projektów, z czego wymogi formalne postawione przez organizatora spełniło 88 z nich. Dzisiaj chciałbym zaprezentować kilka z nich, w tym ten najważniejszy – zwycięski autorstwa Ewy Lewickiej-Leniow (strona www autorki, strona z informacją o rozstrzygnięciu konkursu).

Ponieważ nie chciałbym, aby ten artykuł kogoś totalnie zanudził, to tylko krótko za i przeciw w wyłonionym logo. To co mi się podoba, to wierne odzwierciedlenie wizerunku tura. Widać, że to nie jest żaden zwykły byk, przede wszystkim ze względu na długi róg, który był atrybutem wymarłego już zwierzęcia (oczywiście nie był on jednorożcem – w praktyce posiadał dwa takie rogi, zazwyczaj;). Sądzę, że samo odwzorowanie głowy może się podobać. A teraz dwie rzeczy, które delikatnie mówiąc nie bardzo mi się podobają. Pierwsza, mniej drastyczna, to niespecjalna strzałka, a właściwie jej grot. Jakiś taki mi się wydaje toporny i nie bardzo pasujący do reszty znaku. Natomiast druga, w moim odczuciu zupełnie niezrozumiała rzecz na którą chciałbym zwrócić uwagę, to dwa rodzaje kroju pisma użyte w logotypie. Kompletnie nie mam pojęcia dlaczego autorka zdecydowała się „wyróżnić” wyraz „inwestycyjna” traktując go znacznie gorszą typografią niż pierwszy człon nazwy. To moje najważniejsze uwagi jeśli chodzi o zwycięski projekt. Resztę analizy pozostawiam Wam, ponieważ nie chcę tutaj zostać odebrany jako sfrustrowany przegrany. Szanuję decyzję jury konkursowego, a autorce szczerze gratuluję i życzę powodzenia oraz kolejnych sukcesów! :)

A teraz jeszcze jeden projekt, który udało mi się wygooglować w sieci, a który również brał udział w konkursie (prawdopodobnie jednak w pierwszej edycji, choć pewności nie mam). Jest to praca autorstwa Pauliny Świątkowskiej, która również używała podobnej kolorystyki co zwyciężczyni.

propozycja-logo-tsi-paulina-swiatkowska

Całkiem przyzwoity projekt i osobiście chyba nawet bardziej mi się podoba niż wzór, który ostatecznie został wybrany przez komisję. Tutaj również pojawia się motyw strzałki symbolizującej rozwój, a cały wykres tworzy symboliczny skrót instytucji. Może nie jest on widoczny na pierwszy rzut oka, ale pomysł moim zdaniem ciekawy.

identyfikacja-nowe-logo-tsi-paulina-swiatkowska

Trochę mnie zastanawia w tym wzorze logotyp, który jak na moje oko jest nieco za mały w stosunku do symbolu i przy pomniejszeniu na pewno stanie się niewidoczny. Być może to przesądziło o tym, że logo nie znalazło uznania w oczach jury.

nowe-logo-turecka-strefa-inwestycyjna-paulina-swiatkowska

I na koniec obiecany mój własny projekt, który postanowiłem stworzyć na potrzeby Tureckiej Strefy Inwestycyjnej. Projekt co prawda niewybrany, ale myślę, że nie taki najgorszy. Pewnie wiele rzeczy da się w nim jeszcze poprawić, choć sugestie co do wad tego znaku chciałbym pozostawić Wam. Nie można być sędzią we własnej sprawie. Krótki tylko opis dla przedstawienia zamysłu.

Logo miało przedstawiać symboliczną głową tura, a jednocześnie byka. Tur to oczywiście nawiązanie do miasta, w którym funkcjonuje opisywana strefa inwestycyjna, natomiast byka potrzebowałem do tego, aby nawiązać do zwierzęcia symbolizującego giełdową hossę, a więc zjawisko wzrostu wartości akcji, pożądane przez wszystkich inwestorów. Być może tur/byk był za bardzo ociosany i takie tłumaczenie nie trafiło do osób oceniających tę pracę. Ponadto, jak widać, także i ja uległem silnemu skojarzeniu inwestycji ze strzałką. Kolorystyką natomiast chciałem nawiązać do ekonomii i pieniędzy. Zielona barwa to także kolor, którym oznaczane są wszelkie pozytywne zmiany i tendencje w działalności gospodarczej. Możliwe, że taka kolorystyka okazała się strzałem we własną stopę, ale i tak jakoś nie bardzo żałuję, że nie zdecydowałem się na użycie heraldycznych barw miasta Turek, tak jak zrobiły to autorki powyższych projektów (i nie wiem ile jeszcze innych osób biorących udział w konkursie). Logotyp starałem się natomiast rozmieścić w taki sposób, aby był on czytelny przy dużym pomniejszeniu, a jednocześnie można było łatwo stworzyć logo w wersji uproszczonej, składającej się tylko i wyłącznie z wizerunku głowy tura/byka i wykresu.

logo-turecka-strefa-inwestycyjna-krzysztof-karas

nowe-logo-turecka-strefa-inwestycyjna-krzysztof-karas

nowe-logo-tsi-krzysztof-karas

logo-tsi-koszulka-krzysztof-karas

Projekt nie okazał się według jury dostatecznie dobry, aby zostać wybranym jako nowe logo Tureckiej Strefy Inwestycyjnej. Powodów co prawda nie znam, ale godzę się z powziętą decyzją organizatora, bo wiem, że są zapewne w moim projekcie elementy, które można byłoby poprawić i przedstawić znacznie lepiej.

Zwykle to ja forsuję różne stanowiska w stosunku do opisywanych brandów, ale od czasu do czasu nie zaszkodzi odwrócić tych ról. Zwłaszcza, że każdy uczy się całe życie, więc i ja nie zamykam się na sugestie osób mądrzejszych ode mnie, gdyż konstruktywna krytyka umożliwia ciągłe doskonalenie swoich umiejętności . Poddaję dzisiaj zatem swoją pracę Waszej ocenie :)

Skomentuj artykuł
Włącz powiadomienia
Powiadom o
guest
0 Komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze