UEFA Euro 2020 ma już logo i koncepcję wizualną

Nowe logo UEFA Euro 2020

UEFA zaprezentowała logo i identyfikację wizualną kolejnych Mistrzostw Europy, które odbędą się w 2020 roku. Nowością jest jednak nie tylko znak, czy jego wykonawca, ale także gospodarz turnieju, którym będzie cała Europa (z kawałkiem Azji) reprezentowana przez 13 miast.

Szczerze mówiąc pozostaję sceptyczny wobec nowego pomysłu Europejskiej Unii Piłkarskiej, który zakłada, że ME odbędą się w wielu państwach jednocześnie. Jedna sprawa to kwestie logistyczne. W 2012 roku było słychać głosy, że niektóre miasta turniejowe w Polsce i na Ukrainie dzieli zbyt duży dystans, który był męczący dla niektórych drużyn i kibiców. Impreza odbywała się na terenie dwóch państw, teraz będzie to cała Europa. Nagle lokalizacja przestała mieć jakiekolwiek znaczenie i wycieczka z Bilbao do Sankt Petersburga nie będzie problemem? Ciekawe. Ale to nie odległości najbardziej mnie martwią. Znacznie smutniejsza wydaje mi się swego rodzaju postępująca „erozja” tego turnieju.

Mam wrażenie (może błędne), że UEFA trochę na siłę chce scalić całą Europę. Uważam, że nie do końca jest to słuszne rozwiązanie, bo jednak organizacja imprezy w jednym, konkretnym państwie niejako wzmacniała rangę turnieju, pozwalała go lepiej identyfikować, a w dodatku wybrany kraj otrzymywał dużą szansę na własną promocję (i zarobek). Kibice zjeżdżali się w jedno miejsce, mogli poznać kulturę gospodarza, wyjazd był dla nich przygodą, a w dodatku spotkanie różnych narodów w jednym miejscu tworzyło specyficzną atmosferę mistrzostw. Teraz gdzie mają się spotkać? Obawiam się, że w 2020 roku dla wielu kibiców wyjazdy za własną reprezentacją nie będą się różniły zbytnio od „zwykłych” spotkań eliminacyjnych, a ci mniej zagorzali po prostu nie otrzymają odpowiedniej motywacji, żeby ruszyć „tam gdzie wszyscy”. Jak będzie w rzeczywistości zobaczymy jednak za niecałe 4 lata, ale już teraz możemy przyjrzeć się temu w jaki sposób impreza ma być wizualnie identyfikowana.

Nowe logo UEFA Euro 2020

Symbolika logo UEFA Euro 2020

Logo Euro 2020, podobnie jak znaki z 2012 i 2016 roku, jest kolorowe i „gradientowe”. Stylistyka wzoru została jednak nieco uproszczona w kształtach i szczegółach. Nie są one już tak rozbudowane, jak chociażby w znaku ME z bieżącego roku. Wygląda to tak, jakby autorzy chcieli nieco unowocześnić dotychczasową koncepcję i wprowadzić więcej „flat designu”. Jeszcze lepiej widoczne jest to w grafikach i wizualizacjach.

Znak złożony jest z trzech głównych elementów, które przedstawiają Puchar Delaunaya, kibiców oraz most mający ich łączyć. Szczerze mówiąc nie ma w tym nic oryginalnego, a i samo wykonanie też mnie specjalnie nie urzeka.

Logo UEFA Euro 2016 we Francji

Ciekawostką może być fakt, że oprócz „systemu gospodarzy” nowością w branży jest także zmiana głównego wykonawcy identyfikacji wizualnej. UEFA wraz z FIFA przyzwyczaiły nas ostatnimi czasy, że za oprawę graficzną większości dużych imprez odpowiada Brandia Central. Tym razem portugalska agencja musiała ustąpić swojemu lokalnemu konkurentowi – Y&R Portugal – również z Lizbony. W stworzonej identyfikacji da się jednak zauważyć specyficzny styl, który wypracowało poprzednie studio.

Grafika UEFA Euro 2020

Nowe logo Euro 2020

Mapa miast gospodarzy Euro 2020

Warianty znaku Euro 2020

Odświeżona koncepcja identyfikacji kolejnych Mistrzostw Europy jest nawet przyzwoitą propozycją. Najsłabszym punktem pozostaje moim zdaniem logo, które w porównaniu z francuskim bohomazem i tak nie wygląda najgorzej, lecz jest w pewnym sensie „niezdecydowane”. Z jednej strony chce być płaskie, z drugiej – wiele w nim gradientów i kolorów. Chyba trochę za wiele, bo o ile w identyfikacji zostały przyjemnie wkomponowane, o tyle w logo barw mogłoby być mniej. Brakuje mi w nim również lepszego wykończenia. Fani w tle są przedstawieni bez głębszego przemyślenia i bardzo prosto, w negatywnym tego słowa znaczeniu. Uważam, że logo nie posiada również charakteru, czegoś wyróżniającego, co łatwo zapadłoby w pamięć (pomijam tutaj puchar Henriego Delaunaya), a przede wszystkim nie posiada tożsamości gospodarza, którego de facto nie ma.

Motyw graficzny Euro 2020

Prezentacja koncepcji wizualnej Euro 2020

Motyw graficzny Euro 2020

UEFA przyzwyczaiła nas już do podobnej stylistyki, tyle tylko, że na 2020 rok przygotowała ją w odświeżonym i okrojonym wydaniu. System wizualny jest jednak tylko narzędziem. Zdecydowanie więcej obaw mam co do organizacji, prestiżu i rangi całego wydarzenia, niż oprawy graficznej, ale o efektach tej części Euro, więcej będzie można powiedzieć za cztery lata.

Źródła: uefa.com, designtagebuch.de, brandemia.org