Idea bez pomysłów

Dostałem na skrzynkę niby zwykłego spamerskiego maila od Idei Biznesu. W nim oczywiście opis działalności i kilka haseł o profesjonalnym brandingu, logo, stronach internetowych, materiałach reklamowych, itp. Z ciekawości wszedłem na stronę tejże firmy, żeby zobaczyć, co to tam projektują i…

ideabiznesu plagiat logo

Jakie było moje zaskoczenie, kiedy udało mi się dostać do portfolio z projektami udającymi logo. Nie spodziewałem się tego tym bardziej, że w mailu było o poszanowaniu dla dobrych marek, zaangażowaniu, profesjonalnym brandingu, itp.

Właśnie – o poszanowaniu. A czy ten szacunek widać? Wątpię. Nie dość, że osoby pracujące w firmie Grupa App Inc Studio Reklamy nie potrafią projektować, to jeszcze kopiują czyjeś prace. Bowiem wśród tych bohomazów znalazłem projekt ZamówDrzwi, łudząco podobny (zapewne zupełnym przypadkiem) do projektu konkursowego na logo Porta Drzwi z 2012 roku, stworzonego przez Łukasza Ociepkę (do obejrzenia tutaj).

plagiat-idea-biznesu-zamow-drzwi-logo

Rozumiem, że można się zainspirować innymi projektami, ale żeby je bezczelnie przerabiać, w dodatku w tak nieudolny sposób? Podejrzenia są tym silniejsze, iż jakość zaprezentowanego na stronie ideabiznesu.pl logo pozostawia wiele do życzenia.

zamow-drzwi-logo-plagiat-ideabiznesu-pl

Ewidentnie zostało żywcem wycięte z oryginalnej grafiki. A, że Łukasz Ociepka udostępnił za małą rozdzielczość (jak tak w ogóle można?! Nie przewidział, że ktoś może chciałby sobie „użyczyć” fragmencik?), to się powiększyło w Photoshopie, wycięło „Portę” i wsatwiło „Zamów”. Reszta pasowała jak ulał.

plagiat-logo-porta-drzwi-ideabiznesu

I nie byłoby tego tekstu, a jedynie poinformowałbym autora, gdyby nie to, że zaraz widzę kolejną przeróbkę. Tym razem „projektantom” z ideabiznesu.pl spodobał się zagraniczny projekt logo dla Agnes Kovacs (oryginał dostępny tutaj) i tak powstało „nowe” logo dla Ośrodka Kolonia Art (mam wątpliwość, czy on w ogóle istnieje, tak samo jak instytucja/strona/cokolwiek ZamówDrzwi).

logo-plagiat-ideabiznesu-oka-agnes-kovacs-thief

Przy tym projekcie było jeszcze mniej zachodu, bo kolory były idealnie dobrane, więc wystarczyło jedynie powycinać niepotrzebne litery i ułożyć w odpowiedniej kolejności. Jest kolejny projekt do portfolio!

Naprawdę zastanawiam się jak można funkcjonować w tak bezmyślny sposób i udawać profesjonalistów. Odpisałem na maila udając nieświadomego potencjalnego klienta i otrzymałem odpowiedź w której firma zaproponowała mi „specjalistyczne projektowanie” za 800 zł netto. Dobrze czytacie – „specjalistyczne projektowanie”. Dobre sobie. Natomiast kiedy zapytałem o to czy kilka projektów, m.in. OKA ma jakąś stronę, bo chciałbym zobaczyć wdrożenie jedynego profesjonalnie wyglądającego projektu, reszta to taka sobie, a nie chcę mieć średniego logo, od razu ucięto temat i zaproponowano mi współpracę, polegającą na projektowaniu do pełnego zadowolenia. Wcześniej oferowano stworzenie jednego projektu logo za 150 zł netto. Ciekawe stawki. Dużo mówią o firmie i „projektantach”.

Ręce opadają. Niestety większość ludzi na pewno nie jest świadomych tego rodzaju akcji i zamawia usługi u takich typów. Pół biedy, gdy projekty są po prostu słabe i wyglądają jak tekst ozdobny Worda. Gorzej, gdy takie wyczyny mogą za sobą pociągnąć poważne konsekwencje prawne i finansowe dla klientów. Warto więc, żeby przypadki takich praktyk były szczególnie nagłaśniane. Chyba nikt z nas nie życzyłby sobie, żeby jakaś podrzędna firemka wykorzystywała nasze projekty i sprzedawała ich przeróbki za 150 zł. Ciekaw jestem jaka będzie reakcja i czy w ogóle ktoś się tam zreflektuje, czy dalej będą kraść cudze projekty i sprzedawać jak swoje.

 

P.S. W wyniku artykułu oraz jego rozpowszechnienia przez wiele osób potępiających plagiatowanie cudzych prac, firma usunęła ze swojej strony opisywane projekty.

[Edit] Ponieważ nastąpiło nagłe „oczyszczenie” strony ideabiznesu.pl, umieszczam parę wykonanych screenów, żeby zobaczyć jak to wyglądało:

screen-ideabiznesu-07-08-2014-03   screen-ideabiznesu-07-08-2014-01   screen-ideabiznesu-07-08-2014-02   screen-ideabiznesu-07-08-2014-04

PODZIEL SIĘ
Krzysztof Karaś
Twórca Branding Monitor, miłośnik logo, projektant grafiki użytkowej, zajmuje się brandingiem oraz marketingiem. Opisuje i analizuje zmiany w świecie marek. Branding i marketing traktuje nie jak sztukę, ale jak rzemiosło i praktyczne narzędzia do osiągania konkretnych celów.