Nowe logo Onetu – proste i… nudne?

Rebranding Onet zmienia logo

Po sześciu latach od ostatniej zmiany Onet ponownie dokonuje przeprojektowania swojego logo. Nowy wzór kontynuuje linię kropki z logotypem oraz jest utrzymany w tej samej, żółto-czarnej kolorystyce. Wraz z logo, portal zaprezentował także swoje nowe hasło – „#wiem z Onet”.

Za wizualne zmiany jednego z najpopularniejszych serwisów w Polsce odpowiedzialne jest studio BNA, które przygotowało tę koncepcję. Jego dyrektor kreatywny, Wojtek Mierowski, o przeprowadzonej modyfikacji wypowiada się następująco:

„Nowa identyfikacja to podążająca za współczesnymi trendami typografia, logo jasne jak słońce – dowód, że wszystko można opowiedzieć prosto i zrozumiale dla każdego. Onet to radość z wiedzy o świecie. „Onet” – i wiemy o co chodzi”

Nowe logo Onet

W sumie rzeczywiście logo jest jasne jak słońce, bo i nie ma w nim nic skomplikowanego. Koło, czyli kropka, która we wcześniejszej wersji była pozostałością po kropce przed domeną „pl”, i nazwa. Na temat samego żółtego punktu (czy generalnie koła w logo) ciekawe spostrzeżenia przedstawił Andrzej-Ludwik Włoszczyński twierdząc, że symbol ten umieszczony w logo nadaje znakom pewnych „właściwości antyplagiatowych”. Przy okazji pokazał duże podobieństwo nowego Onetu do logo konferencji dot Scale – The European Tech Conference on Scalability, a jednak nikt nie zareagował okrzykiem „plagiat!”. Więcej o kropce przeczytacie tutaj.

Wracając jednak do wcześniejszej wypowiedzi, mnie osobiście nie przekonuje takie zupełne „podążanie za współczesnymi trendami”. Zdaję sobie sprawę, że w pewnym sensie tworzone znaki są naznaczone wpływami dzisiejszych czasów, to normalne. Ale czy warto było zmieniać logo portalu po to, żeby dostosować między innymi typografię do tego, co jest dzisiaj modne? Nie wiem, mam wątpliwości, tym bardziej, że dotychczasowa wersja nie wydawała mi się przestarzała.

Onet - nowe hasło po rebrandingu

Grafika Onet - nowa identyfikacja

Nowa identyfikacja Onetu - grafika z logo

Onet - grafika promocyjna rebranding

Nowe logo Onetu zmieniło akcent, który został położony bardziej na kropkę, niż nazwę marki. Szczerze mówiąc, akurat ten zabieg cieszy moje oko. Wydaje mi się, że powiększony żółty punkt wygląda lepiej niż dotychczas. Z drugiej strony stworzony przez BNA wzór jest totalnie prosty. Wykorzystuje bardzo prosty kształt, a do tego coraz bardziej oklepany już charakter logotypu. Mimo, że znak jest na pewno estetyczny i okaże się wdzięczny w eksploatacji, to moim zdaniem spokojnie można się przyczepić do jego oryginalności i zdolności wyróżniania się. Tyle tylko, że Onet nie jest pierwszym lepszym serwisem informacyjnym, a silną na polskim rynku marką, dlatego na pewno sobie z tym poradzi. Nie zmienia to jednak faktu, że nowy symbol jest dla mnie osobiście raczej nudną konstrukcją i nie ma w sobie czegoś, co by mnie w nim zachwyciło.

Źródła: Onet, Wirtualne Media

PODZIEL SIĘ
Krzysztof Karaś
Twórca Branding Monitor, miłośnik logo, projektant grafiki użytkowej, zajmuje się brandingiem oraz marketingiem. Opisuje i analizuje zmiany w świecie marek. Branding i marketing traktuje nie jak sztukę, ale jak rzemiosło i praktyczne narzędzia do osiągania konkretnych celów.