Szukaj

Reklama

Cid to przeżytek – nowe logo Cyanogen Inc.

Reklama

Jeden z zespołów tworzących alternatywne oprogramowania systemowe dla smartfonów z popularnym Androidem nie chce być już tylko grupą luźno powiązanych programistów, ale poważnym przedsiębiorstwem. W tym celu założona już wcześniej firma opracowuje swoją nową identyfikację wizualną.

rebranding-nowe-logo-cyanogen

Cyanogen Inc. jest producentem opensource’owego  oprogramowania modyfikującego googlowskiego Androida – CyanogenMod. Przez długi czas był to jedynie otwarty projekt tworzony przez wielu developerów oprogramowania. Zyskał on jednak tak dużą popularność wśród użytkowników, iż zdecydowano, aby założyć formalne przedsiębiorstwo z prawdziwego zdarzenia. Celem tego posunięcia było przede wszystkim uwiarygodnienie produktu i zespołu, jako podmiotu zdolnego do tworzenia wartościowego systemu oraz do nawiązania współpracy partnerskiej z innymi przedsiębiorstwami. Aktualna współpraca z Oppo i OnePlus ma zwrócić uwagę producentów urządzeń mobilnych, tak aby spojrzeli oni na Cyanogen Inc. jak na potencjalnego dostawcę oprogramowania dla swoich produktów. Jednym z elementów strategii dążącej do osiągnięcia postawionego celu jest przeprowadzony właśnie rebranding.

nowe-logo-cyanogen

W nowym logo Cyanogen Inc. nie znajdziemy więc już wizerunku sparodiowanego robota Google – nazwanego Cid-em –  choć nadal ma on być częścią identyfikacji i służyć wytworzonej przez długi czas społeczności. Stał on się tak rozpoznawalny wśród użytkowników, że wielu nie może pogodzić się z rezygnacją z jego wizerunku w logo.

cyanogen-cid-symbol-comunnity

Zaprezentowany przez Cyanogen Inc. znak jest oparty praktycznie o tą samą kolorystykę. W podstawowej jego wersji nie uraczymy co prawda szarego odcienia, ale to nie znaczy, że całkowicie z niego zrezygnowano. Pozostał on dopełnieniem całego systemu identyfikacji – myślę, że słusznie, bo dzięki temu łatwiej jest tworzyć i eksploatować inne jego elementy, a do tego nowe CI jest wyraźną kontynuacją poprzedniego.

logo-cyanogen-identyfikacja

Wraz z nowym logo Cyanogen Inc. przedstawiona została również jego symbolika, która nie wydaje się jednak zbyt przekonująca. A przynajmniej dla mnie taką nie jest. Środkowy element sygnetu ma być odzwierciedleniem personalizacji systemu i możliwości jego dostosowywania do wymagań użytkownika. Większe „obramowanie” wokół tego sześciokąta to według twórców symbol bezpieczeństwa, które program ma zapewniać. Takie tłumaczenie tego kształtu jest nawet sensowne (oplatanie „środka” z zewnątrz można uznać za pewnego rodzaju ochronę, osłonę), ale wątpię aby było intuicyjne dla przeciętnego odbiorcy tego znaku. Trzeci zaś fragment – przybierający formę grotu strzały – to nawiązanie do idei open source. Kto z Was wpadłby na to wszystko, gdyby nie podpisy pod wyodrębnionymi częściami logo? Sądzę, że niewielu, a z dużym prawdopodobieństwem można by powiedzieć, że nikt. Abstrakcyjna symbolika to jedna z większych wad tego projektu.

cyanogen-logo-symbolika

Trzeba jednak przyznać, że sam znak jest bardzo estetycznym tworem, minimalistycznym i raczej przyjemnym dla oka. Będzie go można wykorzystywać na wiele różnych sposobów, a dopełnienie szarością powinno tylko ułatwić takie działania. To duża zaleta stworzonego projektu.

cyanogen-logo-wersja-pionowa

Niestety wraz z zaprezentowanym logo Cyanogen Inc. pojawia się pewien bardzo poważny problem. W internecie pojawia się wiele zarzutów, że jest to żywcem przerobiony znak japońskiej firmy Gree, założonej przez Yoshikazu Tanakę – producenta gier i aplikacji na urządzenia mobilne z Androidem oraz iOS-em. Podobieństwo pomimo innej typografii i odwróconej figury jest rzeczywiście spore, jeśli nie uderzające (zwłaszcza gdy dwa znaki odtwarzamy w pamięci a nie porównujemy ich bezpośrednio).

logo-cyanogen-logo-gree

Można by powiedzieć, że jest to zupełny zbieg okoliczności, gdyby nie to, że Gree prowadzi działalność w pokrewnej branży aplikacji mobilnych. Ciężko powiedzieć, czy jest to umyślna przeróbka. W to jednak wątpię, gdyż wydaje mi się, że firma, która chce być traktowana poważnie, a takie przecież założenia przedstawia Cyanogen Inc., nie podjęłaby ryzyka tak nieczystego zagrania jakim jest plagiat. Fakt jest jednak taki, że podobieństwo rzeczywiście występuje, tak w kształcie jak i kolorystyce, a to może zrodzić wiele niepotrzebnych problemów.

Gdyby nie ta niefortunna zbieżność nowego logo Cyanogen Inc. z logo firmy Gree, powiedziałbym, że rebranding producenta opensource’owego systemu jest udaną zmianą w stosunku do poprzedniego znaku. Ciągłość identyfikacji, estetyczna i minimalistyczna forma, jak i kolorystyka odwołująca się do profesjonalizmu i nowoczesnych technologii, to na pewno duże zalety zaprezentowanego projektu. Znacznie gorzej wypadła natomiast symbolika. Jednak jeśli firma chce rzeczywiście być postrzegana jako poważny podmiot, to wydaje się, że rezygnacja z wizerunku androida była nieunikniona. Najpoważniejszą jednak wadą jest to, że nowe logo otrzymało kształt, który bardzo wyraźnie nawiązuje do innego, już istniejącego wzoru. Obrazuje to pewne ryzyko tworzenia minimalistycznych projektów, które często wydają się przejrzyste i atrakcyjne, jednak często mają również problem z oryginalnością.

Skomentuj artykuł