Szukaj

Reklama

Czarni Słupsk po czterech latach znów zmieniają logo

Nowe logo Czarnych Słupsk - rebranding 2018
Reklama

Koszykarska drużyna ze Słupska po czterech latach ponownie przechodzi dużą wizualną zmianę. Czarni Słupsk w nowym sezonie wystąpią pod nowym logo, które z poprzednim łączy jedynie kolorystyka.

Przyznam, że rebranding Czarnych jest dla mnie sporym zaskoczeniem, bo 4 lata nie są okresem, po którym tak duża zmiana byłaby czymś naturalnym. I chociaż nowa propozycja identyfikacji tej drużyny jest przygotowana na wysokim poziomie, to zastanawia mnie jedno – po co? Czy dotychczasowy wzór uległ aż takiemu zużyciu, żeby decydować się na tak poważny krok? Nie. Wciąż spokojnie można było z niego korzystać, bo jego wykonanie niczym nie ustępowało nowemu. A może nawet było lepsze? Gdy w 2014 wspominałem o Czarnych na blogu, doceniałem duży jakościowy przeskok w identyfikacji i miałem nadzieję, że posłuży ona klubowi długi czas. Ten czas właśnie minął.

Wątkiem, który ma zapewne duże znaczenie w tej sytuacji jest fakt wycofania się drużyny z rozgrywek w sezonie 2017/2018. Jednak czy zawirowania organizacyjne usprawiedliwiają podjętą wizerunkową zmianę? Być może w grę wchodziły kwestie praw autorskich albo inne roszczenia różnych stron, jednak nie udało mi się trafić na takie informacje. Również Rio Creativo, które odpowiada za nową kreację słupskiego teamu, w swojej prezentacji nie tłumaczy dokładnie powodów tej decyzji. Jakie by one nie były, fakt jest jeden – Czarni rozpoczynają rozgrywki w I lidze z nową identyfikacją. Identyfikacją przygotowaną profesjonalnie i taką, która może się podobać.

Nowe logo Czarnych Słupsk 2018

Zmodyfikowany wzór drużyny to prosta konstrukcja, utrzymana w dość minimalistycznym stylu, składająca się z zarysu herbowej tarczy, piłki w locie i nazwy. Jego symbolika jest bardzo prosta i raczej nie wymaga szerszego komentarza. Technicznie ten projekt również się broni, może poza proporcjami przyjętymi w logotypie. „Słupsk” jest na tyle drobnym akcentem, że będzie ginąć i to wcale nie w przypadku jakiegoś znacznego skalowania w dół. Dużą zaletą jest za to brak nawiązania w logo do jakiegokolwiek sponsora. Dzięki temu jest ono niezależne i całkowicie odwołuje się tylko do istoty sprawy – słupskiego teamu.

Kolorystyka znaku, jak i całego wizualnego systemu, została utrzymana w dotychczasowych barwach, przy czym odcień czerwieni jest mniej wyrazisty. Mimo to stylistyka identyfikacji sprawia dynamiczne wrażenie i powinna spodobać się fanom klubu. Całość prezentuje się naprawdę estetycznie.

Czarni Słupsk - nowa identyfikacja wizualna 2018

Nowe logo Czarnych Słupsk 2018

Nowe stroje Czarnych Słupsk 2018

Wizualizacja logotypu Czarnych Słupsk

Czarni Słupsk - nowa identyfikacja 2018

Czarni Słupsk - typografia i elementy rebrandingu

Czarni Słupsk mają nowe stroje

Grafika w nowej stylistyce Czarnych Słupsk

Karnety - nowe logo Czarnych Słupsk

Rebranding Czarnych - karnety

Czarni Słupsk - nowe stroje 2018

Czarni Słupsk - elementy identyfikacji wizualnej

Nowa flaga Czarnych Słupsk

Przy okazji prezentacji tej zmiany chciałbym też zwrócić uwagę na fakt, że autorzy nie zdecydowali się pójść w stronę coraz bardziej popularnego w naszym kraju wizualnego stylu NBA. Dla jednych będzie to zaletą, dla innych wadą. Mnie osobiście cieszy takie podejście, bo pokazano, że wcale nie trzeba wzorować się na zagranicznych rozwiązaniach, aby stworzyć coś ciekawego. Nie powielając branżowych schematów i (rodzących się) trendów również można wykreować nowoczesny design, dopasowany do charakteru danego sportu. Brak odwołania do zwierzęcia, czy zupełnie płaska stylistyka także może zdać egzamin w świecie koszykówki i mam nadzieję, że rzeczywiście go zda.

Potrzeba tego rebrandingu jest moim zdaniem dyskusyjna, tym bardziej, że powody jego przeprowadzenia nie zostały należycie wyartykułowane. Przeciwko zmianie przemawiałby też krótki okres, który minął od wprowadzenia poprzedniego, równie dobrego znaku i systemu. Odwołując się jednak do tego, co już się wydarzyło, mamy do czynienia z dość dziwną sytuacją. Ciekawy i sprawdzający się znak zastąpiono innym, zupełnie nowym wzorem. Czy lepszym?

Źródła: Czarni Słupsk, Rio Creativo, gp24.pl

Skomentuj artykuł
Włącz powiadomienia
Powiadom o
guest
5 Komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Robert A. Mason
Robert A. Mason
24 sierpnia 2018 18:49

Być może w grę wchodziła także chęć odróżnienia się od loga Charlotte Bobcats, które choć nie jest identyczne, to skojarzenia dla fanów koszykówki mogą być wyraźne:comment image

Robert A. Mason
Robert A. Mason
25 sierpnia 2018 22:54
Odpowiedz użytkownikowi  Robert A. Mason

Chociaż jak się tak zastanowić, to nowe logo znowu może budzić skojarzenia z logiem Phoenix Suns ;-Dcomment image

Robert A. Mason
Robert A. Mason
25 sierpnia 2018 23:12
Odpowiedz użytkownikowi  Robert A. Mason

Swoją drogą, szukając loga Phoenix, zauważyłem, że część klubów NBA powróciła do zbliżonych do historycznych wersji „szyldów”, które pamiętam z lat 90. Pod koniec ubiegłego wieku część klubów NBA zmieniała swoje loga na bardzo skomplikowane rysunki.

Pablo
Pablo
2 września 2018 23:08

Czarni Słupsk, a raczej SSA Energa Czarni Słupsk przestało istnieć po ogłoszeniu upadłości. Obecni Czarni Słupsk, a dokładnie STK Czarni Słupsk to zupełnie nowa formacja, nie powiązana z poprzednią spółką. W związku z tym nie ma mowy o rebrandingu a o stworzeniu zupełnie nowego logo.

Gość
Gość
15 października 2018 09:29

Sprawa nie jest wcale tak zagadkowa ani zaskakująca jak się Panu wydaje. Już ktoś w jednym z komentarzy napisał – to nie rebranding, to nowa drużyna. Dokadnie tak się stało, poprzednia drużyna została rozwiązana, w dość przygnębiającej atmosferze skandalu. Obecny zespół to całkowicie nowy twór, zatem i nowe logo – tym bardziej, że to „Czarni Słupsk” nie „Energa czarni Słupsk” – co nie jest bez znaczenia.