Czeskie linie kolejowe, a dokładniej rzecz ujmując – ich państwowy zarządca – wprowadza w obieg nową identyfikację wizualną wraz z odświeżonym znakiem. Wartość projektu całego systemu Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) wyniosła 1,9 miliona czeskich koron.
Czeski zarząd infrastruktury kolejowej (SŽDC) powstał w 2003 roku i ma status przedsiębiorstwa państwowego. Organizacja administruje liniami kolejowymi o łącznej długości prawie 9 500 km. Projekt nowej identyfikacji wizualnej dla tej spółki został wykonany przez Studio Marvil, które wygrało ogłoszony przetarg.
Nowy znak całkowicie redefiniuje dotychczasowy porządek rzeczy, a raczej bałagan, gdyż jednym z powodów powzięcia tych działań była chęć uporządkowania i ustandaryzowania kwestii wizualnych. Niebieski znak, będący graficzną stylizacją skrótowca SŽDC, został zastąpiony przez estetyczny sygnet oraz część typograficzną przedstawiającą pierwsze litery nazwy podmiotu. Pewne elementy zachowano (na przykład nacisk na literę Ž), a to co wydawało się zbędne, czyli nic niewnosząca do konstrukcji otoczka, zostało usunięte. W wersji podstawowej pozbyto się również pełnej nazwy przedsiębiorstwa, którą odbiorca zobaczy jedynie w alternatywnej odmianie wzoru. Czy to słuszna decyzja? W pierwszym odruchu można pomyśleć, że nie, bo kto rozszyfruje poszczególne słowa w nazwie? Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że jest to logo przygotowane przede wszystkim dla czeskiego odbiorcy, który jak sądzę, zna państwowego administratora kolejowej infrastruktury. Nasze polskie PKP też przecież nie posługuje się pełną nazwą w swoim logo, a każdy (albo większość) dobrze wie o co chodzi. Idąc tym tropem wydaje mi się zatem, że wykonawcy należycie przeanalizowali sytuację i doszli do wniosku, iż znak bez pełnej nazwy będzie potrafił skutecznie się bronić. A przynajmniej mam nadzieję, że rzeczywiście przepracowali tę kwestię.
Pozostając jeszcze przy logo, lecz biorąc pod lupę sygnet, warto zauważyć, iż pomarańczowy symbol posiada dwa symboliczne odniesienia: do litery Ž (o czym wspomniałem wcześniej) oraz do uproszczonego schematu połączonych torów kolejowych. Myślę, że te odwołania są dostatecznie dobrze widoczne i odbiorcy raczej nie powinni mieć większych problemów z ich rozszyfrowaniem. Gdyby jednak ktoś miał, udostępniona krótka wizualizacja powinna rozwiać wątpliwości.
W kwestii kolorystyki twórcy nowej identyfikacji zdecydowali się na użycie dwóch wiodących barw: pomarańczowej oraz granatowej. Połączenie tych kolorów w samym logo nie robi większego wrażenia. Zachowuje estetykę, jednak osobiście mnie nie zachwyca. Zdecydowanie lepiej kompozycja wygląda na udostępnionych wizualizacjach. Granatowy odcień nadaje poważny wydźwięk, a pomarańczowy zwraca uwagę, nie będąc jednocześnie kłującym w oczy natręctwem. W ten zestaw umiejętnie wkomponowano jeszcze jasnobłękitne akcenty, które dodatkowo ożywiają dość ciemny charakter identyfikacji. W moim odczuciu propozycja nowej tożsamości czeskiego zarządcy kolejowego wydaje się być dobrze przemyślana, nieprzesadzona i po prostu estetyczna.
Nowe logo SŽDC wraz z odświeżonym systemem wizualnym, to ciekawa propozycja mająca na celu ujednolicenie wizerunku i nadanie mu nowego wydźwięku. Realizacja zdecydowanie poprawia aktualny stan rzeczy i co do tego nie mam żadnych wątpliwości. Można się zastanawiać, czy autorzy nie powinni zastosować bardziej „charakternej” typografii, lepiej dopasowanej do sygnetu, bo wydaje mi się, że w przypadku znaku, można było poeksperymentować i uzyskać ciekawszy efekt. Logotyp może być kłopotliwy także pod kątem wielkości poszczególnych elementów, zwłaszcza w wersji z rozwiniętą nazwą podmiotu, gdzie nazwa zajmuje dużo miejsca, a poszczególne litery są jednocześnie stosunkowo niewielkie. Warto by było jeszcze raz zastanowić się nad proporcjami i konstrukcją tej odmiany.
Mimo wszystko uważam, że rebranding SŽDC powinien przynieść pozytywne efekty. Projekt całościowo sprawia dobre wrażenie, wydaje się być odpowiednio dopasowany do charakteru właściciela, a przede wszystkim kieruje markę na zdecydowanie lepsze wizualne tory.
Źródła: Studio Marvil, Design Portal, Font.cz, alw.pl