Szukaj

Współpraca

Reklama

Branding Monitor to największy polski portal o brandingu i kreowaniu wizerunku marki. Zmiany, nowości i ciekawostki ze świata komunikacji wizualnej.

Czym jest VAT OSS i kiedy warto stosować tę procedurę?

Udostępnij ten artykuł

Artykuł zewnętrzny. Poniższa treść nie została opracowana przez redakcję Branding Monitor.
Rozliczenia transakcji wewnątrzwspólnotowych są obecnie wyjątkowo proste. Od 1 lipca 2021 roku w Unii Europejskiej wprowadzono możliwość korzystania z procedury VAT OSS (dawniej VAT MOSS), która obejmowała sprzedaż na odległość na rzecz osób prywatnych pochodzących z innych krajów UE. Wszelkie transakcje w ramach operacji WSTO można obecnie rozliczać w ramach uproszczonej procedury VAT OSS. Co to jest i jak skorzystać z tego uproszczenia? Przejrzyj poradnik i dowiedz się więcej!

Co to jest system VAT OSS?

Aby w prosty sposób odpowiedzieć na pytanie, co to jest VAT OSS, musisz zwrócić uwagę na regulacje prawne. Zgodnie z aktualnymi przepisami jest to pakiet przepisów, który ustala procedury rozliczenia podatku VAT w ramach transakcji z klientami prywatnymi z innych krajów UE.

Jeśli potrzebujesz pomocy w kwestii rejestracji do VAT OSS, możesz skorzystać ze wsparcia ekspertów Taxology. To gwarancja, że prawidłowo rozliczysz należny podatek VAT ze sprzedaży wewnątrzwspólnotowej.

Wcześniejsza procedura VAT MOSS dotyczyła podmiotów świadczących usługi komunikacyjne, nadawcze i elektroniczne, natomiast VAT OSS rozszerza ten zakres m.in. o usługi gastronomiczne, targowe, edukacyjne czy wynajmu. To oznacza, że uproszczona procedura VAT OSS obejmuje sprzedawców internetowych proponujących usługi i produkty dla klientów prywatnych z innych państw UE niż państwo identyfikacji.

W jakich sytuacjach warto skorzystać z procedury VAT OSS?

To dobre rozwiązanie, kiedy planujesz ekspansję swojego biznesu na kolejne rynki europejskie w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, a także świadczenie usług na rzecz osób prywatnych opodatkowanych w innych krajach UE.

Prosta forma rozliczenia podatku to spore ułatwienie dla wielu przedsiębiorców. Warto zaznaczyć, że obecnie obowiązuje tylko jeden limit 10 000 euro dla całej UE, w ramach którego można prowadzić rozliczenia bez procedury VAT OSS. Co to znaczy? Otóż po przekroczeniu limitu przedsiębiorca ma dwie możliwości. Może zarejestrować się w każdym kraju, na którego terenie sprzedaje swoje produkty i lokalnie składać deklaracje VAT lub zarejestrować się do VAT OSS i rozliczać całą sprzedaż do krajów UE w ramach tej procedury. Co ważne, należy zdecydować się na jeden wariant, ponieważ rozliczanie części sprzedaży lokalnie, a części w ramach VAT OSS nie jest możliwe.

VAT OSS to korzystne rozwiązanie dla przedsiębiorców sprzedających przez internet towary i usługi. Nowe regulacje umożliwiają jednorazowe rozliczenie podatku bez konieczności rejestrowania się osobno w każdym z 27 krajów członkowskich – choć i w tym oczywiście mogą Ci pomóc eksperci Taxology.

Jak złożyć deklarację do procedury VAT OSS?

Przedsiębiorcy korzystający z uproszczenia muszą składać deklarację kwartalnie dla całej sprzedaży wysyłkowej na terenie Unii Europejskiej. Dokument musisz przygotować do ostatniego dnia miesiąca następującego po kwartale rozliczeniowym.

W deklaracji VAT OSS uwzględnij:

  • wszystkie państwa członkowskie, gdzie doszło do sprzedaży towarów lub usług,
  • zastosowane stawki VAT na fakturach sprzedaży,
  • podstawę opodatkowania,
  • kwotę należnego podatku VAT.

Tak przygotowaną deklarację możesz przesłać do urzędu skarbowego bez konieczności dzielenia płatności na poszczególne kraje członkowskie – tym zajmie się bezpośrednio urząd. To spore ułatwienie, które znacznie przyśpiesza rozliczenia podatku VAT z handlu międzynarodowego. Jeśli masz więcej pytań, zawsze możesz skorzystać z pomocy specjalistów z firmy Taxology.

Źródło informacji: Taxology
Uwaga: Materiały publikowane w sekcji Pressroom są artykułami zewnętrznymi, za które odpowiedzialność ponosi podmiot wskazany jako "Źródło informacji". Teksty nie są opracowywane przez redakcję Branding Monitor.
Udostępnij ten artykuł
Zobacz ostatnie publikacje
Reklama
Branding newsy