Ebay zmienia barwy, ale nie rezygnuje z ich ilości

Rebranding Ebay - nowe logo marki 2017

Ebay ostatni raz logo zmieniał w 2012 roku, kiedy kolorowe litery przestały na siebie nachodzić i delikatnie zmodyfikowano ich barwy. Teraz marka ponownie zdecydowała się na odświeżenie wzoru, a razem z nim także identyfikacji wizualnej.

Kolorowe logo Ebay zostało zastąpione wzorem o jednolitej barwie. Można powiedzieć, że autorzy tego przeprojektowania – studio Form& z Nowego Jorku – zaproponowali dość drastyczne uproszczenie. Usunęli bowiem ze wzoru element, który prawdopodobnie najbardziej go wyróżniał. Nie zrezygnowali jednak całkowicie z multikolorystycznego kierunku, ponieważ znak aukcyjnej platformy posiada kilka wersji.

Nowe logo Ebay

Nie jest to jednak już to samo, co wcześniej. Bogata w kolory identyfikacja nie działa na mnie identycznie jak barwy poprzedniego logo. Na pewno duża w tym „zasługa” także nowych odcieni, wśród których pojawiają się mieszanki dość kontrastowe i jaskrawe. Całość jest przy tym bardzo prosta.

Wydaje się, że Ebay w roli wyróżnika wprowadza podział przestrzeni, na których występują graficzne elementy. Przyjmuje ona bardzo uporządkowaną strukturę, dzieloną według proporcji 2:1. Dominują kwadraty i prostokąty oraz bardzo prosta typografia. Wśród tych układanek pojawia się również nowe logo, które w moim odczuciu nie zostało jednak zbyt dobrze wyeksponowane. A wszystkiemu towarzyszy mnóstwo barw odnoszących się do różnorodności potrzeb i produktów, które można znaleźć w serwisie.

Nowe logo Ebay - 2017

Grafika z nowej identyfikacji Ebay

Logo Ebay na wizualizacji

Papeteria z nowym logo Ebay

Konstrukcja powierzchni materiałów Ebay

Siatka konstrukcyjna Ebay - przestrzeń

Reklama promująca markę Ebay

Ebay rebranding 2017

Podział przestrzeni na tablecie

Materiały z nowym znakiem Ebay

Podział przestrzeni nowej identyfikacji Ebay

Promocja nowej identyfikacji - grafika

Za pomocą wielokolorowych schematów prawdopodobnie najłatwiej było przedstawić bogactwo oferty, zwłaszcza że do jej tworzenia przyczynia się ogromna liczba użytkowników. W tym kontekście zastosowane podejście aż tak nie dziwi, ale produktowo-usługową rozpiętość można było zakomunikować również w inny sposób, z wykorzystaniem mniejszej ilości barw.

Po zapoznaniu się z przedstawionymi materiałami mam po prostu wątpliwości, czy motyw przewodni nowej identyfikacji jest dostatecznie silny i wyrazisty. Stosowanie tak rozbudowanej palety niesie pewne ryzyko rozmycia wizerunku, zwłaszcza, że nie jest to podejście nowe, ani rzadkie. Ostatnio mieliśmy z nim do czynienia chociażby w przypadku Dropboxa. Z tego punktu widzenia zastanawiam się, czy nie zabrakło jednak w tej układance czegoś bardziej charakterystycznego. Czegoś co pozwoliłoby mocniej skojarzyć tożsamość wizualną z jej właścicielem. Mógłby to być powtarzający się kształt, albo przynajmniej dominujący kolor, czy wiodący zestaw kolorów, który i tak ułatwiłby sprawę. Zgoda – tym co się powtarza jest podział przestrzeni, tylko czy sam jej układ okaże się wystarczający? Moim zdaniem nie do końca, bo mimo wszystko nie jest on czymś oczywistym i nawiązującym do znaku, czy charakteru marki.

Nowe logo Ebay - rebranding 2017

Szczerze mówiąc Ebay trochę mnie zawiódł swoim rebrandingiem. Może nawet bardzo. Nie pokazał nic interesującego i atrakcyjnego. Logo straciło swoją dotychczasową, silną jakby nie było tożsamość, a identyfikacja pomimo pewnego uporządkowania, wywołuje u mnie chaotyczne odczucia. Jako odbiorca tego przekazu czuję się trochę zdezorientowany i zagubiony. Gdyby Ebay nie był dużą, znaną platformą zakupową, prawdopodobnie „przescrollowałbym” prezentację jego zmiany, nie przywiązując do niej żadnej szczególnej uwagi. Na szczęście wielkość marki i jej rozpoznawalność na pewno znacząco pomogą w utrwalania nowej tożsamości. Lecz nie zmienia to faktu, że dla mnie pozostaje ona mdła, nijaka i raczej słabo zapadająca w pamięć. Jeszcze przez długi czas w mojej głowie (a prawdopodobnie nie tylko mojej) silniejszym obrazem będzie wielokolorowy zestaw liter e-b-a-y, niż jego nowa, również wielokolorowa, ale już na inny sposób odsłona.

Źródła: El poder de las ideas, Brand New, Form&

PODZIEL SIĘ
Krzysztof Karaś
Twórca Branding Monitor, miłośnik logo, projektant grafiki użytkowej, zajmuje się brandingiem oraz marketingiem. Opisuje i analizuje zmiany w świecie marek. Branding i marketing traktuje nie jak sztukę, ale jak rzemiosło i praktyczne narzędzia do osiągania konkretnych celów.