Freddie wraca do logo Mailchimpa

Nowe logo Mailchimp - rebranding marki 2018

Jeden z najpopularniejszych systemów mailingowych świata przeszedł dość radykalną zmianę identyfikacji. Szczerze mówiąc zaskoczeniem dla mnie jest nie tylko sama decyzja o rebrandingu, ale również jego kierunek i nowe wizualne wzory.

Mailchimpa zna chyba każdy, kto przynajmniej trochę zajmuje się marketingiem internetowym. Rozbudowane, ale i łatwe w obsłudze narzędzie napędza niejedną kampanię mailingową i obsługuje niejeden newsletter. Jednym z ważniejszych wyróżników, który przypadł do gustu wielu użytkownikom tej platformy był luźny, nieformalny i bardzo nietechnologiczny charakter. Bez wątpienia wyróżnił on markę spośród konkurencyjnych rozwiązań. Na szczęście w wyniku rebrandingu ta cecha nie zniknęła, lecz na pewno zmieniła się jej wizualna forma.

Nowe logo Mailchimp 2018

Już przeprojektowanie samego logo okazało się rewolucyjnym krokiem. Dokonano totalnej zmiany typografii i kolorystyki, a w znak powtórnie wrzucono wizerunek małpki Freddie, która towarzyszy marce od samego jej początku. W ostatnich latach zwierzak cały czas był obecny w komunikacji wizualnej, ale nie stanowił integralnej części samego znaku.

Nowy wizerunek Freddiego Mailchimp 2018

Zmiana Mailchimpa zdecydowanie stawia na dalsze komunikowanie nieformalnego i luźnego charakteru. Taka decyzja powinna ucieszyć przede wszystkim tych, którzy bardzo przyzwyczaili się do dotychczasowego wizerunku. Luźny przekaz, jeszcze bardziej niż w logo, został podkreślony w reszcie identyfikacji, którą projektanci z agencji Collins oparli na rysunkowych ilustracjach. Całość okraszono nową typografią Cooper Light oraz utrzymano w kolorystyce zredukowanej do kilku barw: białej, czarnej i żółtej z turkusowymi akcentami.

Animacja nowego logo Mailchimpa 2018

Nowy Mailchimp 2018 - identyfikacja ilustracje

Mailchimp rebranding - magazyn

Nowa identyfikacja Mailchimpa

Typografia Mailchimp 2018 - Cooper Light

Cooper Light - Mailchimp typography

Prezentacja typografii Mailchimp

Ilustracja Mailchimp 2018 rebranding

Nowy styl identyfikacji Mailchimp 2018

Rebranding mailchimp mobile 2018

Ilustracja mailchimp 2018

Mailchimp rebranding 2018 - magazyn

Nowa strona główna Mailchimp

Nowa podstrona Mailchimp

Nie wydawało mi się, żeby Amerykanie potrzebowali tak radykalnej metamorfozy w rozwoju swojej marki, ale mimo że jest ona zaskakująca, to po dłuższej chwili potrafi jednak przekonać. Szkoda tylko, że rebranding wpadł trochę w nabierający na sile trend kolażowo-ilustracyjny, często proponujący nam dość specyficzną estetykę i sporo chaosu. Podobnie było już w przypadku Dropboxa, czy Type Form. Piszę niestety, bo taka stylistyka nie do końca mnie przekonuje. Odnoszę wrażenie, że w pewnym sensie cofamy się do poziomu rysunków przedszkolnych (czuję, że narażam się wielu osobom, ale trudno). Tak, wiem, że może to mieć swój urok i stanowić wyróżnik, lecz osobiście ciężko mi się do tego (jeszcze?) przekonać. Na szczęście w przypadku Mailchimpa ma to więcej smaku i sensu, niż w dwóch wcześniej przywołanych przykładach.

Staram się zrozumieć motywy stosowania takiej stylistyki. Całkiem możliwe, że są one wynikiem potężnego już zmęczenia ciągłym upraszczaniem, spłaszczaniem i redukowaniem wszystkiego do najprostszych form geometrycznych. Nie dziwi mnie to. Ja też coraz częściej jestem tym zmęczony, tylko z drugiej strony nie chciałbym, żebyśmy wpadli ze skrajności w skrajność i rozpoczęli teraz epokę identyfikacji opartych na tego typu szkicach.

Zdecydowanie pozytywnie odbieram za to nową gamę kolorystyczną. Stała się bardziej wyrazista, przyciągająca wzrok i spójna. Dotychczasowa kolorystyka była nieco mdła i trochę mniej jednoznaczna. Za wiodące kolory można było uznać biel, trochę czerni, szarości i błękity. Od czasu do czasu pojawiały się też inne barwy, głównie przy okazji różnych kompozycji.

Stara strona Mailchimp
Dotychczasowy wygląd strony głównej Mailchimpa
Mailchimp old website
Przykładowa podstrona Mailchimpa sprzed zmiany 2018

Na pewno nie wyglądało to źle, wręcz przeciwnie – było przejrzyście i estetycznie. Tylko nieco utrudniało też stworzenie sobie konkretnego, silnego wyobrażenia barwnego o tym systemie. Przeważające biel i szarości nie za bardzo ułatwiały to zadanie. Teraz powinno być dużo łatwiej, bo zdecydowanie dominuje żółty kolor.

Myślę, że przeprowadzony rebranding Mailchimpowi na pewno nie zaszkodzi. Zmiana ciągle podtrzymuje luźne i przyjazne wyobrażenia o marce, mimo że kryje się pod nią typowo technologiczne, duże i usystematyzowane rozwiązanie. Nowe logo budzi różne reakcje, ale osobiście cieszy mnie, że utrzymano nieformalny charakter i powtórnie znaleziono w nim miejsce dla Freddiego. Trzeba będzie przyzwyczaić się tylko do nowego logotypu, chociaż uważam, że nie powinno to być zbyt trudne.

Przyjemna jest również bardziej wyrazista i konkretna kolorystyka, którą kupuję w stu procentach. Ciekaw jestem jak szybko cała zmiana przyjmie się na rynku. Póki co obserwujemy stopniowe, ale i sprawne wdrażanie zmian, więc zakończenie procesu nie powinno zająć zbyt wiele czasu. Znacznie dłużej potrwa utrwalenie nowego wizerunku, lecz podejrzewam, że i z tym marka poradzi sobie całkiem sprawnie.

Źródła: Mailchimp, Brand New, Collins