Grupa Pracuj przeprojektowała swoje logo i tożsamość wizualną marki

Rebranding Grupy Pracuj

Końcówka roku bywa atrakcyjnym czasem do zaprezentowania zmian dla wielu marek, tak aby kolejny rok rozpocząć z już nową identyfikacją wizualną. Jednym z przedsiębiorstw, które na początku tego miesiąca wykonało taki krok, jest Grupa Pracuj, właściciel m.in. portalu Pracuj.pl.

Grupa Pracuj to ponad 600 pracowników w 14 biurach w Polsce i na Ukrainie, którzy codziennie dbają o to, żeby utrzymać pozycję wiodącego twórcy innowacyjnych rozwiązań z zakresu internetowej rekrutacji i zarządzania zasobami ludzkimi. Posiadane marki przyciągnęły do firmy już ponad 35 tysięcy klientów z różnych krajów.

Proces zmiany objął między innymi logo, identyfikację wizualną oraz próbę wykreowania nowego spojrzenia na Grupę, jako dostawcę rozwiązań wspomagających pracodawców oraz poszukujących nowego zatrudnienia. Celem wizualnego odświeżenia było przede wszystkim uzyskanie identyfikacji wpisującej się w hasło „Żyjemy technologią”, które ma przyświecać organizacji. Przeprojektowania podjęło się gdańskie studio Engram, które pomaga także w zakomunikowaniu i wdrażaniu stworzonej koncepcji.

Nowe logo Grupy Pracuj

Nowe logo Grupy Pracuj w księdze znaku

Warianty monochromatyczne znaku

Nowe logo Grupy Pracuj zostało oparte o minimalistyczny symbol i prostą typografię. Dominują błękity i szarość, które mają zapewne kojarzyć się z profesjonalizmem, a lekka forma znaku oddawać przyjazny charakter firmy. Takich założeń co prawda nigdzie nie znalazłem, ale na pierwszy rzut oka mniej więcej w ten sposób odbieram nowy znak Grupy.

Rebranding marki został określony przez jego twórców jako „płynne przejście” od dotychczasowego, do nowego stanu rzeczy. Cóż, przygotowana animacja została stworzona w taki sposób, aby obserwator rzeczywiście mógł odnieść takie wrażenie, ale czy jest ono równie silne po zwykłym zestawieniu dwóch znaków? Mam wątpliwości.

Rebranding Grupy Pracuj

Jeśli natomiast chodzi o głębsze, symboliczne spojrzenie na nowe logo, sprawdźmy najpierw co o projekcie mówią autorzy, a za nimi również i jego właściciele (źródło):

„Nowy znak dla marki Grupa Pracuj został oparty na idei, którą można wyrazić za pomocą słów „Żyjemy technologią”. Idea ta przedstawia kluczowe wartości dla marki, jakimi są człowiek i technologia oraz sam akt łączenia tych dwóch światów.”

Symbolika nowego logo Grupy Pracuj

Można powiedzieć, że na kolejnej animacji także dość sprytnie uchwycono omawiane cechy i idee, ale w samym logo znów nie potrafię ich tak bezproblemowo odczytać. Owszem, występuje pewnego rodzaju dynamizm, a i nowoczesność widać, jednak miałbym naprawdę spory problem z tym, aby zinterpretować symbol jako integrację ludzi i technologii, co miało stanowić główne przesłanie. Prędzej skojarzył mi się on z wykresami i statystyką, czyli czymś bardzo mierzalnym, technicznym, a co za tym idzie, z co najwyżej tak zwanym twardym HR-em (chociaż przedstawionym w przyjaznym wydaniu). Tak więc osobiście nie widzę w znaku tego najistotniejszego aspektu ludzko-technologicznego, o którym oficjalnie poinformowano odbiorców.

Paleta barw nowej tożsamości wizualnej Grupy Pracuj

Nowa identyfikacja marki Grupa Pracuj

Zestaw nowych ikon - identyfikacja wizualna Grupy Pracuj

Znacznie mniej wątpliwości mam już w kwestii opracowanej identyfikacji, która na mnie osobiście robi dobre wrażenie. Być może dlatego, że lubię błękity, ale myślę, że nie bez znaczenia pozostaje też wysoka estetyka i przejrzystość wykonania. Spodobał mi się również dobór barw uzupełniających w postaci stonowanych odcieni czerwonego i żółtego koloru. Utworzona paleta odnosi się do tego, co było wcześniej, jednak na opublikowanych materiałach konotacje te nie są moim zdaniem tak duże, jak przedstawili to wykonawcy. Z drugiej strony nie wykluczam też, że kolejne elementy identyfikacji mogą w większym stopniu urzeczywistnić „płynne przejście”, jeśli dodatkowe barwy byłyby częściej wykorzystywane.

Rebranding Grupy Pracuj - billboard

Nowe logo Grupy Pracuj - samochód

Rebranding Grupy Pracuj, to estetyczna, porządnie wykonana robota, która rzeczywiście może odświeżyć wizerunek marki i dodać jej jeszcze więcej nowoczesności. Przygotowana kolorystyka dla niektórych może wydawać się chłodna, natomiast jak dla mnie są to po prostu barwy komunikujące związek z powagą, profesjonalizmem i również technologią. W znacznie mniejszym stopniu całość kojarzy mi się z „człowiekiem”, który też miał stać w centrum uwagi. Niestety w mojej opinii został on usunięty z tego centrum gdzieś na margines, w związku z czym proponowana interpretacja nowego logo w tym aspekcie zupełnie mnie nie przekonuje. Nie zmienia to jednakże faktu, że Grupa Pracuj zyskała świeże i minimalistyczne spojrzenie na swoją markę w postaci nowej tożsamości, którą należy teraz jak najpełniej wykorzystać.

Źródła: Grupa Pracuj, Engram

PODZIEL SIĘ
Krzysztof Karaś
Twórca Branding Monitor, miłośnik logo, projektant grafiki użytkowej, zajmuje się brandingiem oraz marketingiem. Opisuje i analizuje zmiany w świecie marek. Branding i marketing traktuje nie jak sztukę, ale jak rzemiosło i praktyczne narzędzia do osiągania konkretnych celów.