Reklama

Branding Monitor to największy polski portal o brandingu i kreowaniu wizerunku marki. Zmiany, nowości i ciekawostki ze świata komunikacji wizualnej.

Jak zarządzać wieloma projektami marketingowymi bez chaosu? Sprawdzone metody i narzędzia

Udostępnij ten artykuł

Artykuł zewnętrzny. Poniższa treść nie została opracowana przez redakcję Branding Monitor.
Zarządzanie wieloma projektami marketingowymi to duże wyzwanie, istnieją jednak metody i narzędzia, które w znaczący sposób porządkują działania i sprawiają, że unikamy chaosu w działaniach. Kluczową rolę odgrywają strategie, które nam towarzyszą.

Planowanie i ustalanie priorytetów

Dobre zarządzanie projektami rozpoczyna się od stworzenia szczegółowego planu ich realizacji, obejmującego wszystkie terminy, zasoby oraz cele. Choć wszystkie będą traktowane z należytą troską, przy dużej ilości projektów warto dokonać priorytetyzacji, czyli ustalić ich ważność na podstawie znaczenia dla biznesu. Bardzo ważną rolę w sprawnej realizacji odegra harmonogram projektu oraz kamienie milowe, czyli kroki kontrolne, pozwalające na rozpoczęcie nowych etapów i zwiększające szanse na ich skuteczne zakończenie. Harmonogram projektu jest podstawą każdej realizacji, zawierającą listę zadań do wykonania w projekcie, z określoną odpowiedzialnością realizacyjną oraz terminami. Warto pamiętać w tym kontekście, że stworzenie dobrego harmonogramu projektu jest uzależnione od dobrze opracowanej Karty projektu, która powstaje na etapie koncepcyjnym.

Współpraca, komunikacja i zarządzanie zasobami

Aby skutecznie zarządzać projektami marketingowymi istotny jest regularny kontakt z zespołem realizacyjnym, aby na bieżąco omawiać postępy w działaniu oraz określać kolejne wyzwania. Współpraca z zespołem w dużej mierze opiera się o narzędzia online. Powodzenie w przygotowaniu projektów marketingowych będzie zależeć od wysiłku całego zespołu, jednak trzeba pamiętać o przypisywaniu odpowiedzialności za realizację zadań konkretnym osobom z teamu realizacyjnego.

Efektywność działań będzie również uzależniona od właściwego zarządzania zasobami, dlatego tak istotne jest przekazywanie zadań odpowiednim osobom w zespole. Fundamentalnym elementem w realizacji projektów marketingowych jest regularne śledzenie ich postępu, pomagają w tym rozmaite narzędzia, jak platformy i aplikacje. Ważna jest też otwartość na zmiany zarówno w planie, jak i priorytetach, gotowość na zmiany powinien wykazywać cały zespół. Pamiętajmy, że z zespołem, jak i klientami trzeba prowadzić otwartą komunikację.

Zarządzanie projektami – narzędzia

Skuteczność w zarządzaniu projektami jest uzależniona od narzędzi, którymi się posługujemy. Przy ich wyborze zawsze trzeba zdawać sobie sprawę z podstawowych kryteriów wyboru. W przypadku narzędzi są to automatyzacja zadań, współpraca zespołowa i komunikacja, integracja z innymi aplikacjami, wizualizacja danych i raportowanie, skalowalność i cena. Za każdą z tych wartości kryją się istotne wyznaczniki ich skuteczności, i każda z nich odgrywa istotną rolę w korzystaniu z zaawansowanych platform do zarządzania projektami.

Wiele z nich kładzie nacisk na nieco inne oczekiwania zespołów. Są stworzone tak, aby ułatwiać działania projektowe, zarówno w dużych, jak i mniejszych zespołach, bywają mniej czy bardziej elastyczne, pozwalają na funkcjonowanie w jednej przestrzeni sfery planowania zadań, zarządzania projektami, komunikacji z zespołem i monitorowania postępu. Niektóre z tych narzędzi poddają się personalizacji, dostosowując do swoich potrzeb, inne większy nacisk kładą na wizualizację.

Zarządzanie zmiennymi projektowymi

Praca nad wieloma projektami marketingowymi oznacza pojawienie się czynników nieprzewidywalnych, związanych z realizacją projektu. Stąd warto pamiętać o skutecznym zarządzaniu ryzykiem, które będzie polegać na identyfikacji potencjalnego ryzyka oraz przygotowaniu strategii jego minimalizacji. W pracy nad projektami trzeba również regularnie przeprowadzać analizę ryzyka. Czynnikiem, którego również do końca nie można przewidzieć, jest zmiana. Dobrze przygotowany model współpracy zawiera również zarządzanie zmianami. Ważne jest, aby w każdej realizacji został ustalony proces zarządzania zmianami w projektach, które są również komunikowane zespołowi oraz klientom. Zmienną projektową jest również możliwość pojawienia się kryzysu, obok działań takich jak plan zarządzania kryzysami pamiętajmy też o regularnym przeprowadzaniu symulacji kryzysowych.

Źródło informacji: FlexiProject
Uwaga: Materiały publikowane w sekcji Pressroom są artykułami zewnętrznymi, za które odpowiedzialność ponosi podmiot wskazany jako "Źródło informacji". Teksty nie są opracowywane przez redakcję Branding Monitor.
Udostępnij ten artykuł
Zobacz ostatnie publikacje
Reklama
Branding newsy