Reklama

Branding Monitor to największy polski portal o brandingu i kreowaniu wizerunku marki. Zmiany, nowości i ciekawostki ze świata komunikacji wizualnej.

Kujawsko-pomorskie kombinacje wizualne

Udostępnij ten artykuł

Nowe logo województwa Kujawsko-Pomorskiego

Województwo kujawsko-pomorskie, w ślad za innymi jednostkami samorządowymi w naszym kraju, przyjęło logo, mające stać się jego promocyjnym znakiem rozpoznawczym. Wraz z nim pojawiła się także odświeżona identyfikacja wizualna, chociaż jej atrakcyjność oraz użyteczność stoi pod dużym znakiem zapytania.

Nowy projekt jest odbierany różnie i w sumie trudno się temu dziwić, bo jego forma wydaje się być co najmniej zastanawiająca. Wykonawcy znaku prawdopodobnie starali się podejść do sprawy dość oryginalnie i chcieli przełamać funkcjonujące schematy, tylko czy aby w tym niestandardowym podejściu trochę nie przesadzili? Czy nie zgubili istoty takiego wzoru, który ma identyfikować, wyróżniać, zapadać w pamięć, a przy okazji być łatwym w użyciu?

Nowe logo województwa Kujawsko-Pomorskiego

Logo kujawsko-pomorskiego w wersji narożnej

Stworzone logo według oficjalnych informacji jest skonstruowane z dwóch składowych: z białej przestrzeni, w którą wpisane są nazwy regionów wchodzących w skład jednostki terytorialnej, oraz z czerwono-niebieskich gradientów, przenikających się wzajemnie i przyjmujących różne kształty. W rzeczywistości stanowią one tło dla białego kwadratu. Pierwsza z tych części nazwana została elementem stałym, natomiast barwny wzór uznano za element dynamiczny, ze względu na przewidziane dla nie go różne formy:

„Kwadrat jest elementem niezmiennym, natomiast pozostałe elementy dostosowują swoją formę i dynamikę do konkretnych mediów i nośników.” – źródło

I chociaż sama idea konstruowania znaku z części stałej i dynamicznej nie jest niczym nowym, to w tym przypadku druga składowa budzi duże wątpliwości, przede wszystkim w kontekście eksploatacji wzoru.

Już sam gradient, źle wykorzystany, potrafi być problematyczny, a co dopiero, gdy przejść tonalnych jest więcej. Żeby było „łatwiej” autorzy wpadli na pomysł, aby dodatkowo ponakładać jedne fragmenty, na drugie. Fakt – taki zabieg bez wątpienia wprowadza dużo dynamiki i rzeczywiście konstrukcja sprawia wrażenie, jakby była w ruchu. Tyle tylko, że nieuwzględnianie możliwości użytkowych nie jest najlepszym podejściem w projektowaniu logo. Oczywiście problem poniekąd rozwiązują wersje uzupełniające, ale to jednak symbol podstawowy powinien być najczęściej wykorzystywanym wariantem, a z tym łatwo raczej nie będzie.

Wersje uzupełniające logo województwa

 

Motyw nowej identyfikacji kujawsko-pomorskiego

Przy tak skomplikowanych projektach zawsze warto zwrócić uwagę na aspekt rzeczywistej eksploatacji, czyli na to, jak z obsługą logo poradzi sobie jego właściciel. Wydawałoby się, że pomocą będzie księga znaku, ale znając kreatywność samorządów, ze stosowaniem się do zawartych w niej wytycznych może być naprawdę różnie. Tym bardziej, że jak podano – niebiesko-czerwona część zmienna może przybierać różne formy, a więc pojawia się dodatkowa możliwość spartaczenia sprawy. We wspomnianej księdze znaku zaprezentowano co prawda najważniejsze elementy identyfikacji, jednak nie wyobrażam sobie co będzie się działo w momencie, kiedy pojawi się potrzeba wykorzystania znaku, czy bardziej motywu graficznego, na niezdefiniowanym obszarze, a tak stać się przecież może. Im bardziej skomplikowane wzory, tym większe występuje ryzyko ich niepoprawnego użycia.

Wizualizacja logo województwa kujawsko-pomorskiego na kubkach

Przykłady gadżetów promocyjnych kujaw i pomorza

Projekty plakatów z nowym logo kujawsko-pomorskim

Wizualizacja nowej strony jako elementu identyfikacji wizualnej

 

Bannery promocyjne z nowym logo Kujaw i Pomorza

Mimo że technika wykonania nowego logo kujawsko-pomorskiego najbardziej rzuca się w oczy, nie jest jedynym aspektem budzącym sceptycyzm. Istotna jest przecież także symbolika, łatwość zapamiętania i odwzorowania znaku, czy chociażby sama atrakcyjność wizualnej tożsamości. W moim odczuciu z nimi również nie jest najlepiej.

Na podstronie dotyczącej marki województwa czytamy, że inspiracją przy doborze barw były regionalne stroje ludowe, na których występują podobne połączenia. Zgoda. Gdyby się uprzeć, można by nawet dostrzec w tym znaku rozpostarty w tańcu strój kujawski, widziany od góry, tylko czy ludzie spoza regionu, którzy niekoniecznie muszą wiedzieć jak on wygląda, też na to spojrzą w taki sposób? Może być różnie.

Tradycyjne stroje kujawskie
Regionalny strój kujawski

Oprócz tego zastanawiający może być fakt przyjętego nazewnictwa. W logo nie występuje bowiem „Województwo Kujawsko-Pomorskie”, czy chociażby „kujawsko-pomorskie” sugerujące, że chodzi o jednostkę administracyjną, ale „Kujawy Pomorze”. Taka forma odnosi się zatem do dwóch odrębnych regionów i wcale nie musi wywoływać skojarzeń z samorządem, bo równie dobrze wzór może być odebrany jako element identyfikacji jakiegoś stowarzyszenia, czy przedsięwzięcia turystycznego. Moim zdaniem odmiana słów powinna jednoznacznie odnosić się do województwa, a tak niestety nie jest.

Projekt reklamy województwa z nowym logo

Grafika promocyjna województwa kujawsko-pomorskiego

Zaprojektowana dla kujawsko-pomorskiej administracji identyfikacja wizualna budzi we mnie więcej wątpliwości, niż zachwytów. Tak naprawdę zachwytu nie wzbudza w ogóle, a zawdzięcza to skomplikowanej formie, technice wykonania, kolorystyce, czy słabo widocznej symbolice. W moim odczuciu jest bardzo nieatrakcyjna, żeby nie powiedzieć, że momentami sprawia wrażenie archaicznego konceptu. Logo może jeszcze wśród niektórych wywołać chwilowe zainteresowanie za sprawą stopnia skomplikowania, ale mam wrażenie, że będzie to zainteresowanie w stylu „o co tu chodzi?”, które raczej nie przełoży się na dobrą zapamiętywalność.

Gorzej wygląda kontakt z identyfikacją wizualną. Patrząc na projekty miałem wrażenie chaosu, a nie uporządkowania. Ostre brzegi prostokątów nie komponują się też zbyt dobrze z rozmytym kształtem w logo, chociaż na pewno dopełniają białą przestrzeń, na której umieszczono logotyp. Niestety znak w niektórych sytuacjach traci zupełnie swój charakter zlewając się z powierzchnią, na której jest umieszczany.

Generalnie nie miałem żadnej przyjemności z przeglądania tych wizualizacji. Jak dla mnie stworzona tożsamość wizualna kujawsko-pomorskiego jest zupełnie pozbawiona wdzięku i stanowi kolejny projekt z serii „do przejrzenia i zapomnienia”. Nie jest według mnie czymś, co mogłoby rzeczywiście wspomóc budowanie marki tego regionu. Co gorsza, wydaje się, że eksploatacja przyjętego projektu będzie istną mordęgą, a efekt (przynajmniej ten, który uzyskano do tej pory), naprawdę nie sprawa wrażenia, aby był wart takiego siłowania się z nią w codziennym użytkowaniu – wręcz przeciwnie.

Źródła: Województwo Kujawsko-Pomorskie, profil FB województwa, Mały Śląsk

Udostępnij ten artykuł
Zobacz ostatnie publikacje
Reklama
Więcej z działu News