Reklama

Branding Monitor to największy polski portal o brandingu i kreowaniu wizerunku marki. Zmiany, nowości i ciekawostki ze świata komunikacji wizualnej.

Kulturowe zmiany logo

Udostępnij ten artykuł

Często narzekamy, że w Polsce wiele rebrandingów jest przeprowadzanych bez pomysłu, a ich efektem są projekty znacznie gorsze niż sprzed zmiany. Nie tylko w Polsce mamy jednak takie problemy. Przykładem może być zmiana wizerunkowa Niemiecko-Francuskiej Fundacji Kultury.

rebranding-nowe-logo-kultur-fonds-culture

Instytucja ta powstała w 2003 roku w celu upamiętnienia 40-lecia podpisania Traktatu Elizejskiego pomiędzy de Gaulle’em i Adanauerem w 1963 roku. Jej misją jest zbliżanie i wzajemne poznawanie kultur tych dwóch państw. Na ile się to udaje nie jestem w stanie powiedzieć, ale zaciekawiła mnie przedstawiona na Underconsidaration  zmiana tejże instytucji.

de-fr-culturel-fonds-warianty

Wcześniejszym znakiem fundacji była mysz trzymająca flagi dwóch państw, stworzona przez rysownika-satyryka Plantu. Rysunek może i ładny, ale na logo za bardzo się nie nadawał. I tutaj akurat nie mam wątpliwości, że zmiana tego stanu rzeczy była konieczna jeśli fundacja ma w planach dalszy rozwój. Niestety efekt jaki uzyskano jest moim zdaniem raczej słaby i również nie spełnia roli znaku firmowego.

nowe-logo-deutsch-franzosischer-kulturfonds-symbolism

Autor artykułu zwraca uwagę na to, że ciężko jest zaprojektować ciekawe logo z rozbudowaną nazwą podmiotu, który będzie go używał. Jest to jak najbardziej słuszna uwaga i w pełni się z nią zgadzam. Zgadzam się również z tym, że projektant wykonujący nowe logo  Fonds Culturel Franco-Allemand / Deutsch – Französischer Kulturfonds bardzo interesująco połączył obie nazwy zespalając je wspólnym słówkiem „fonds”.

nowe-logo-deutsch-franzosischer-fonds-akcydensy

foldery-promocyjne-kulturfonds-de-fr

Jednak mam zupełnie inne wrażenia patrząc na znak pod kątem jego estetyki, czy po prostu atrakcyjności. Dwa nachodzące na siebie prostokąty, na których umieszczono długą nazwę fundacji nie grzeszą oryginalnością. Niezbyt nawiązują także do barw narodowych obydwu państw. Tak naprawdę logo to nie niesie żadnego charakterystycznego przekazu. Gdyby usunąć typografię nikt nie zorientowałby się o co tak naprawdę w nim chodzi i do kogo należy.

logo-kulturfonds-fonds-warianty-kolorystyczne

Nawet to, że rozbudowano system wariantów logo, niezbyt ratuje cały projekt. Rozbuchana kolorystyka wprowadza raczej pewien nieporządek, niż zwiększa spólność. Jest to wszystko jakoś poukładane, ale mnogość kolorów na pewno nie ułatwi stworzenia w umyśle obserwatora jednego, głównego „nurtu kolorystycznego” i obrazu marki. Mimo, że poszczególne elementy są ze sobą spójne poprzez kształty, to w moim odczuciu studio Graphéine podeszło do tematu zbyt artystycznie. Być może dlatego, że jest to obszar kultury, który często ma bardzo specyficzne podejście do rzeczywistości.

kultur-fonds-de-fr-plakaty

Nowe logo Niemiecko-Francuskiej Fundacji Kultury jest znakiem, który cechuje się silnym odwołaniem do abstrakcji i skrajnym, bezpłciowym minimalizmem. Brak pomysłu został zastąpiony obszerną paletą barw, która jednak nie wypełnia symbolicznej pustki tego projektu. Moim zdaniem projektanci stworzyli raczej dzieło nowoczesnej pseudosztuki ku uciesze swojej i władz instytucji, zamiast wykonać porządne logo będące narzędziem wspomagającym kreowanie silnej marki.

Udostępnij ten artykuł
Zobacz ostatnie publikacje
Reklama
Więcej z działu News