Link4 kończy rok prezentacją nowej identyfikacji wizualnej

Rebranding Link4 - nowe logo

Rzutem na taśmę przed końcem roku kilka marek zaprezentowało jeszcze swoje metamorfozy. Jedną z nich jest Link4, który w 2014 został wykupiony przez Grupę PZU od brytyjskiej ubezpieczalni RSA Insurance Group. Trzeba przyznać, że na rebranding, który zasygnalizowałby właścicielskie zmiany PZU kazało czekać dość długo.

Na wzmianki o dostosowaniu marki do nowych realiów można było natrafić już ponad rok temu, kiedy Rzeczpospolita pisała o przygotowywaniu przeprojektowania. Długo jednak trwał ten proces przez co efekt podjętych działań mogliśmy poznać zaledwie kilka dni temu. Z drugiej strony patrząc na częstotliwość zmian, których od 2003 roku były już trzy, tempo wydaje się być zabójcze. Mało który duży, znany brand zmienia się tyle razy w takim czasie, ale stało się i oto efekty.

Nowe logo Link4

Nowe logo Link4 zachowało fioletową paletę barw, którą nadał mu poprzedni główny akcjonariusz. Ze znaku zniknęło jednak „spiralne słońce”, a forma projektu przybrała zupełnie nowe kształty. Każda litera nazwy została wpisana w osobny prostokąt, z których każdy przedstawiono innym odcieniem fioletu, natomiast cyfrę 4 po prostu „doklejono” do tego układu „zamykając” całość pionową szarą linią. Powstała kompozycja sprzyja łatwemu odczytaniu nazwy marki, lecz dla mnie osobiście nie stanowi ona zbyt wyrafinowanego dzieła. Niektórzy sugerowali podobieństwo wzoru do znaków TVP i rzeczywiście mi również ten projekt w pierwszym momencie skojarzył się raczej ze stacją telewizyjną (niekoniecznie jednak Telewizją Polską), niż towarzystwem ubezpieczeniowym.

Porównanie logo RSA i Link4
Porównanie dotychczasowego logo Link4 i logo RSA Insurance Group

Niestety logo zostało w pewnym sensie okrojone z elementów, które mogłyby je bardziej wyróżnić. Nawet jeśli wcześniej tych „wyróżników” również nie było za wiele, to wydaje mi się, że istniejące wówczas aspekty oryginalności lepiej spełniały swoje zadanie. Tak naprawdę odświeżony wzór można by po prostu uznać za zwykły i trochę nijaki projekt.

Ewolucja logo Link4

Sytuację w niewielkim stopniu ratuje kolorystyka. Dzięki temu, że w aktualnym wydaniu jest więcej fioletów niż szarości, wzór będzie można trochę łatwiej zapamiętać i wyróżnić w tłumie innych projektów. Oczywiście nie bez znaczenia pozostaje tutaj wielkość marki i jej dotychczas wypracowana pozycja, która zapewne ułatwi przebicie się w głowach odbiorców.

Nowy znak ubezpieczeniowej marki jest też na pewno wykonany estetycznie, co powinno mieć przełożenie na stworzony system wizualny. Z raptem kilku zaprezentowanych grafik nie wynika być może zbyt wiele, ale jednocześnie nie stwarzają też one u mnie powodów do niepokoju. Całość prezentuje się spójnie i przejrzyście, ale tak jak i logo – szału nie robi.

Przykładowe elementy identyfikacji Link4

Link4 nowe logo - grafika promocyjna

Za rebranding Link4 odpowiedzialne jest White Cat Studio, które ma na swoim koncie wiele znanych znaków (również logo PZU), ale tejże metamorfozy nie zaliczyłbym do ciekawego osiągnięcia. Odświeżone logo ubezpieczeniowej marki zostało wykonane poprawnie, estetycznie, ale bez czegoś co wzbudziłoby zachwyt. Dla mnie osobiście jest to przeciętna zmiana, która mimo że technicznie powinna dość sprawnie funkcjonować, to pozostawia spory niedosyt. Naprawdę spodziewałem się czegoś zdecydowanie lepszego.

Źródła: Marketing przy kawie, Link4

PODZIEL SIĘ
Krzysztof Karaś
Twórca Branding Monitor, miłośnik logo, projektant grafiki użytkowej, zajmuje się brandingiem oraz marketingiem. Opisuje i analizuje zmiany w świecie marek. Branding i marketing traktuje nie jak sztukę, ale jak rzemiosło i praktyczne narzędzia do osiągania konkretnych celów.