Logo Muzeum Historii Katowic w nowym wydaniu

Rebranding Muzeum Historii Katowic rozpoczął się co prawda już na początku września, ale dopiero teraz udało mi się dotrzeć do materiałów, które umożliwiają jego przedstawienie. Przynajmniej w wielkim skrócie.

rebranding-muzeum-hisotrii-katowic-logo

Wracam do wydarzenia sprzed ponad pół miesiąca, bo uważam, że jest do kolejny przykład bardzo dobrej zmiany wizerunkowej. Co więcej – nowe logo zostało wyłonione w drodze konkursu, więc to już jest naprawdę szczyt marzeń. Katowice mają jednak doświadczenie w przygotowywaniu dobrych projektów graficznych, do których niedawno zaliczyłem także logo Miasta Ogrodów. Okazuje się zatem, że nie tylko agencje są w stanie wykonać profesjonalną pracę. Wystarczy do konkursu dobrać rzetelne jury, które zna się na rzeczy, a wtedy jest spora szansa na odniesienie sukcesu. Tak jak to się stało właśnie w przypadku nowego logo Muzeum Historii Katowic.

poprzednie-stare-logo-muzeum-historii-katowic

Poprzednie logo było co najmniej przestarzałe i tendencyjne. Niczym się nie wyróżniało, bo było zwykłym napisem, czasami łączonym jeszcze z okropnie skomplikowaną grafiką przedstawiającą miejscowe zabudowania. Na szczęście taki stan rzeczy jest już przeszłością.

nowe-logo-mhk

Teraz katowickie muzeum może pochwalić się naprawdę profesjonalnym znakiem. Prostota formy i ciekawy pomysł projektantki Marzeny Płaszczycy bardzo mi się podobają. Zastanawia mnie jedynie wielkość czcionki, którą przedstawiona jest nazwa instytucji. O ile w większym rozmiarze prezentuje się całkiem nieźle, o tyle przy pomniejszeniu (nawet nie tak dużym) staje się zupełnie nieczytelna.

nowe-logo-mhk-skala

Drugim zarzutem jaki postawię logotypowi jest typografia. W logo Muzeum Historii Katowic użyto dosyć powszechnej (mimo, że nie darmowej) czcionki Klavika. Tej samej, której w logo używa Facebook, tylko w odmianie „bold”. Wydaje mi się, że skoro autorka wpadła na tak ciekawy pomysł z symbolem, mogła również pomyśleć o nieco bardziej oryginalnej czcionce. Albo przynajmniej zmodyfikować ją na tyle, by lepiej wpasowywała się w cały znak. Osobiście nie podobają mi się te skosy w literach „S”, „C”, czy „M”. Gdyby końcówki „S” i „C”, czy boki litery „M” były proste, cały logotyp wyglądałby znacznie lepiej.

Aby jednak nie kończyć w taki negatywny sposób dodam, że oprócz nowego logo, Muzeum Historii Katowic otrzymało także projekty materiałów promocyjnych, takich jak foldery, torebki, czy bilety. Ciągle jednak czekam na odświeżoną wersję strony internetowej.

nowe-bilety-mhk

nowe-torby-logo-mhk

Jak nietrudno zauważyć, cały rebranding nadaje tej placówce nowoczesny wydźwięk. Charakter znaku był bardzo podobny do logo Katowic. Był, bo niedawno Miasto Ogrodów postanowiło przejść metamorfozę, o czym również pisałem. Teraz co prawda logo MHK nie jest już tak podobne, ale nie zmienia to faktu, że Muzeum idzie z duchem czasu i chce być kojarzone jako instytucja nowoczesna, atrakcyjna, po prostu mająca coś do zaoferowania i nieoderwana od rzeczywistości. Czy jednak słusznie, że aż tak głęboko sięga w tę nowoczesność kreując sobie tak abstrakcyjne logo? Moim zdaniem jak najbardziej! Trzeba pamiętać, że dziś mało kto kupiłby atrakcyjny produkt opakowany w starą gazetę. Należy więc dbać nie tylko o sam przedmiot sprzedaży, ale i jego opakowanie. A historia, której poznanie oferuje nam MHK, jest dzisiaj takim samym „produktem” jak coca-cola, czy wyroby Samsunga. I na pewno wartym poznania.