Logostoria – Algida (niejedno ma imię)

Znacie markę/logo Algida? Na pewno. A Eskimo? Wall’s? Chyba już nie wszyscy. A to przecież jedno i to samo! Wybrałem tę markę do opisania, bo wydaje mi się ciekawa ich polityka marketingowa. Znany na całym świecie producent lodów, podlegający pod Unilever, dostosowuje nazwę swoich produktów do krajów, w których prowadzi działalność.

logostorie-eskimo-langnese-miko

Algida jest sztandarowym przykładem adaptacji marki do warunków lokalnych. Założona w latach 50-tych we Włoszech została przejęta przez Unilever, który uczynił ją jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek spożywczych. I mimo, że w wielu krajach używa różnych nazw, to marka zachowuje spójność dzięki charakterystycznemu logo. Ale nie było tak od początku.

Do 1999 roku każda z tych marek miała własne logo, własną politykę działania i była ściśle powiązana ze swoim krajem. Nie będę jednak skupiał się na każdej z nich. Mnie najbardziej interesuje brand, który znamy z własnego rynku.

W Polsce Algida pojawiła się w 1993 roku, kiedy to koncern wykupił fabrykę lodów w Baninie. Znany z Big Milka producent nie funkcjonuje więc u nas zbyt długo (w porównaniu do firmy macierzystej z Włoch). W kraju mogliśmy zaobserwować tylko trzy wersje logo Algidy – pierwszą w latach dziewięćdziesiątych, później drugą, kiedy Unilever nadawał jej logo w kształcie serca, oraz trzecią od 2003, gdy logo z sercem zostało odświeżone.

logostorie-rebrandingi-algida-w-polsce

Ale we Włoszech tych zmian było już trochę więcej. W każdym dziesięcioleciu następowała co najmniej jedna.

logostorie-logo-rebrandingi-algida-historia

Od lat 90-tych, jak już wcześniej zostało wspomniane, marka jest ujednolicona i występuje pod takim samym wzorem w wielu krajach. Wyjątkiem są tylko nazwy, które dostosowywane do lokalnych warunków różnią się między sobą. Każdy kraj (albo grupy krajów) posiada w tym względzie pewną autonomię. U naszych południowych sąsiadów (Czechy, Słowacja), ale także na Węgrzech, we Włoszech, czy w Grecji jest to Algida. W Austrii i Chorwacji – Eskimo. Hiszpanie mają Frigo, w Portugalii marka-serce to Olá, a w USA… Good Humor. Można by przytoczyć wszystkie państwa, ale po co? Zainteresowani wykaz państw znajdą na oficjalnej stronie. Klikając w konkretną flagę dowiemy się jaka nazwa stosowana jest w danym kraju.

logostorie-logo-rozne-okresy-panstwa-algida

Aliga, mimo że marka światowa, nie wszędzie tak samo się nazywa. Teraz jadąc na wakacje do Chorwacji, Hiszpanii, czy Portugalii, kiedy zrobi się bardzo gorąco już będziecie wiedzieć, żeby nie szukać w zamrażarkach Algidy. Frigo, czy Eskimo z charakterystycznym serduszkiem nie są żadnymi podróbkami ;)

logostorie-logo-eskimo-austria-chorwacja

 

PODZIEL SIĘ
Krzysztof Karaś
Twórca Branding Monitor, miłośnik logo, projektant grafiki użytkowej, zajmuje się brandingiem oraz marketingiem. Opisuje i analizuje zmiany w świecie marek. Branding i marketing traktuje nie jak sztukę, ale jak rzemiosło i praktyczne narzędzia do osiągania konkretnych celów.