General Electric jest dwunastym największym przedsiębiorstwem na świecie. Jest też jednym z tych, które prowadzą konserwatywną, tradycyjną politykę dotyczącą własnego brandu. Czy jest w tym coś dziwnego, skoro firma istnieje już od 1892 roku?
Chyba każda firma, która ma taką historię chciałaby, aby jej marka trwała na rynku i w umysłach konsumentów jak najdłużej. Częste, radykalne zmiany na pewno takiej strategii by nie sprzyjały, dlatego przedsiębiorstwa tego typu zwykle takich nie przeprowadzają. Jednak drobne modyfikacje nie ominą żadnej firmy.
General Electric zostało założone pod koniec XIX wieku przez Thomasa Edisona (tak, właśnie tego od żarówki) oraz Charlesa Coffina. Zdecydowali się oni na fuzję swoich dotychczasowych przedsięwzięć o nazwie Edison Electric Light Company i Thomson-Huston Company. Łącząc się zapewnili sobie przytłaczającą większość patentów z zakresu elektryczności, które w tamtym czasie istniały. Fakt ten umożliwił im zdobycie dominującej pozycji na amerykańskim rynku. Firmie General Electric i osobom w niej pracującym zawdzięczamy m.in. wynalezienie lodówki, gramofonu, żarówki, turbin parowych, czy silnika prądu stałego. Dzisiaj korporacja GE zajmuje się już nie tylko energetyką (w tym atomową), ale działa także w takich dziedzinach gospodarki jak przemysł lotniczy, przemysł kosmiczny, przemysł chemiczny, medyczny, czy bankowość. Posiada również 49% udziałów w wytwórni filmowej NBC Universal. Tyle tytułem wstępu.
Pierwszy znak GE został opracowany po połączeniu wspomnianych wcześniej firm. Można powiedzieć, że pierwsze logo GE przeszło swego rodzaju próbę czasu, gdyż koncepcję zachowano do dnia dzisiejszego.
W 1900 roku przeprowadzono pierwszy rebranding wpisując dotychczasowy wzór w tarczę, którą znamy do dzisiaj. Od tego momentu do niezmiennej koncepcji dołącza także niezmienna forma – litery GE wpisane w okrągłą tarczę z charakterystycznymi wypustkami do wewnątrz.
Na przestrzeni całego wieku logo zmieniało się naprawdę nieznacznie. Wprowadzano jedynie niewielkie poprawki graficzne, które miały czynić znak bardziej przejrzysty i dopracowany. „Znaczna” zmiana nastąpiła dopiero w 1969 roku, kiedy odwrócono kolory – tło stało się czarne, a wzór biały. Później w 1986 wyregulowano wypustki i nieznacznie podrasowano litery. „Rewolucja”!
W 2003 do znaku dodano gradient, ale nie ostał się on zbyt długo. Rok później znak przeszedł drugą „drastyczną” zmianę. Czarno-biały symbol został pokolorowany na błękitny kolor. Przyznacie chyba, że firma naprawdę zaszalała z tak ryzykownym posunięciem ;)
A tak poważnie – trzeba przyznać, że GE jest jedną z niewielu marek posiadającą naprawdę ponadczasowy znak. Warto zauważyć, że przez grubo ponad 100 lat potrafiono się obejść bez żadnych efektów wizualnych, czy nawet kolorów w logo innych niż barwy szachownicy. Pozostaję pełen podziwu tym bardziej, że dzisiejsze logo koncernu w żaden sposób nie wygląda na staromodne, przestarzałe, czy zużyte. 113 lat używać praktycznie nietkniętego logo, to prawdziwa klasyka.