Nie będzie to za długa historia, bo firma Google istnieje na rynku dopiero od 1998 roku. W tym czasie zdążyła wypracować sobie w świecie miejsce, które czyni ją jedną z największych korporacji. Marka Google w maju 2013 roku była wyceniana na 114 mld USD, ustępując jedynie Apple’owi, a wyprzedzając takie marki jak IBM, McDonald’s, czy Coca-Cola, które istnieją na rynku o wiele dłużej.
Skąd nazwa Google?
W 1996 roku Amerykanin Larry Page i Rosjanin Sergiej Brin stworzyli rewolucyjną wyszukiwarkę, która indeksowała strony na podstawie odnośników do nich prowadzących. Była to nowość w świecie Internetu. Nazwa BackRub, jaką jej nadali, nie okazała się jednak zbyt atrakcyjna i w 1997 roku zaczęli szukać nowej nazwy, aby następnie móc zarejestrować działalność. O pomoc poprosili kolegę ze studiów – Seana Andersona, który to po przedstawieniu wielu propozycji przedstawił w końcu nazwę, znajdującą uznanie Larry’ego – Googolplex. Kluczowy jest tutaj pierwszy człon propozycji – Googol. Jest to matematyczna nazwa liczby (bardzo dużej) zapisywanej pod postacią jedynki i stu zer. Miałą ona symbolizować ogromną liczbę zasobów jakie będzie przeszukiwać stworzona wyszukiwarka. Takiej właśnie domeny szukał Larry Page i znalazł. Od razu ją zarejestrował, tyle tylko, że… pomylił się. Bo zamiast Googol.com w Internecie pojawiła się domena Google.com. O pomyłce dowiedział się dopiero następnego dnia, kiedy efekty swoich poszukiwań przedstawił kolegom, a ci uświadomili go o błędzie.
Cóż, pomyłki się zdarzają, a w dodatku, jak się później okazało, poszukiwana wcześniej prawidłowa domena była już zarejestrowana od ponad dwóch lat. I tak oto powstała nazwa dzisiejszego internetowego (i nie tylko) giganta.
Historia krótka, dosyć ciekawa, a zarazem śmieszna. I coś z humoru w tej firmie zostało do dzisiaj, bo Google lubi czasami pożartować, zwłaszcza w prima aprilis. Humorystyczne akcenty działalności przedsiębiorstwa można znaleźć w zasobach sieci, wykorzystując oczywiście do tego wyszukiwarkę Google ;)
Logo i jego ewolucja
Po znalezieniu nazwy trzeba było natomiast stworzyć logo. W sieci nie można się obejść choćby bez najmniejszego akcentu graficznego. Pierwsze logo służyło firmie całe DWA MIESIĄCE i składało się z samego logotypu, którego litery były w czterech kolorach. W listopadzie 1998 Google przeszło pierwszy rebranding – na końcu nazwy pojawił się wykrzyknik, a litera G zmieniła kolor na niebieski.
Ten znak również na długo nie zagościł w firmie. Po niecałym roku od pierwszej zmiany przeprowadzono kolejną. Tempo rebrandingów było zatem niemalże zabójcze. Zbyt częste zmiany mogą prowadzić do zatarcia się marki i rozmytego wizerunku. Na szczęście trzecia wersja służyła firmie przez prawie 11 lat i zmieniono ją dopiero w 2010 roku. Zmiana zaś polegała na usunięciu efektu cienia i nieznacznej poprawie odcieni liter. Wiele osób mogło nawet w ogólnie nie zwrócić uwagi na ten fakt, gdyż rebranding był naprawdę drobny.
W ciągu prawie 15 letniej historii firmy odnotowano zatem trzy zmiany logo. Ale aby nie zniekształcać faktów, trzeba dodać, że pierwsze dwa rebrandingi były raczej poszukiwaniem i dostosowywaniem wzoru i zostały przeprowadzone w ciągu pierwszych dwóch lat działalności. Kolejna zaś zmiana, to konieczne odświeżenie, które pozytywnie wpłynęło na odbiór logo.
Co sądzicie o marce Google? Jak ją postrzegacie? Znacie jakieś ciekawe historie innych marek, które warto opisać?