Reklama

Branding Monitor to największy polski portal o brandingu i kreowaniu wizerunku marki. Zmiany, nowości i ciekawostki ze świata komunikacji wizualnej.

Lufthansa odświeżyła identyfikację po 28 latach

Udostępnij ten artykuł

Zmiana logo Lufthansy - lifting

Lufthansa zaprezentowała zapowiadaną korektę tożsamości wizualnej, która odbiła się w mediach szerokim echem. Wróżono drastyczne zmiany i rezygnację z charakterystycznej żółtej barwy, ale całość sprowadziła się w efekcie do zwykłego liftingu.

Przed oficjalną prezentacją do sieci wyciekło zdjęcie obrazujące nowe umalowanie samolotów. Można było spotkać się z licznymi opiniami wieszczącymi ogromne zmiany, chociaż osobiście na krążącej w sieci wizualizacji ich nie dostrzegałem. Po oficjalnej prezentacji okazało się, że przeprojektowanie rzeczywiście miało miejsce, ale jego efekty wcale nie są tak radykalne, jak niektórzy sądzili.

Nowy samolot Lufthansa - nowe logo

Logo Lufthansy zostało skorygowane niemalże niezauważalnie. Wprawne oko podczas porównywania obu wzorów dostrzeże co prawda drobne różnice, ale dla znakomitej większości pasażerów niemieckiej linii lotniczej nie zmienia się tak naprawdę nic. Myślę, że cieńsza linia, którą wyrysowany jest symbol z żurawiem w locie, czy drobna korekta liternictwa byłyby niewidoczne nawet dla wprawnych grafików i projektantów, gdyby tych wzorów ze sobą nie zestawiono. Zmiany kosmetyczne. Czy na plus? Moim zdaniem tak.

Nowe logo Lufthansy 2018
Nowe logo marki Lufthansa (2018)
Stare logo Lufthansy
Dotychczasowe logo marki Lufthansa
Dotychczasowy branding samolotów Lufthansa

Odświeżono także identyfikację wizualną, w której wbrew pogłoskom cały czas występuje żółty kolor. Marka nie zrezygnowała z dotychczasowych barw, a co najwyżej zmieniła jedynie proporcje ich użycia, gdyż rzeczywiście można zauważyć, że w nowej odsłonie przeważa granatowy odcień. Za całe przeprojektowanie, sprawiające bardzo dobre wrażenie i wprowadzające nową estetykę, odpowiada wewnętrzny zespół Lufthasny oraz studio Martin et Karczinski.

Nowe logo Lufthansy - elementy

Typografia nowej identyfikacji

Porównanie typografii Lufthansa

Ewolucja logo Lufthansa

Nowa identyfikacja wizualna marki Lufthansa

Lufthansa na urządzeniach mobilnych

Bilet Lufthansa - rebranding

Strona internetowa Lufthansa

Lufthansa - smartwatch design interface

Barwy marki Lufthansa

Flagi z logo Lufthansa

Lufthansa - sygnet 2018

Nowe umalowanie samolotów Lufthansa

Samoloty Lufthansa 2018

Wnętrze samolotu Lufthansa po liftingu

Nowe uniformy Lufthansa

Nowe logo na ekranie

Siedzenia - logo Lufthansa

Punkt odprawy w barwach Lufthansa

Lufthansa - lifting wayfinding

Identyfikacja wizualna Lufthansa 2018

Grafiki z nowym logo

Reklama Lufthansa

Grafika Lufthansa 2018

Korekty w logo, odświeżona typografia, czy nowe elementy wizualnego systemu prezentują się bardzo elegancko i na pewno posłużą koncernowi przez długi czas. Bez wątpienia poprawiają odbiór marki, która nabrała pewnego wyrazu „premium”.

Lufthansa przyjęła skuteczną strategię opierającą się na sile tego, co do tej pory wypracowano. Cieszy mnie fakt, że nikt w tym przypadku nie zdobył się na szaleństwo jakim byłoby wprowadzenie zupełnie innego kodu wizualnego, mimo że tak duży koncern na pewno miałby ku temu ekonomiczne możliwości. Przeprojektowanie Lufthansy świadczy o sile wdrożonej w 1989 roku identyfikacji, która aktualnie potrzebowała jedynie odświeżenia, aby dalej mogła być z powodzeniem wykorzystywana w brandingowych procesach. Niejedna marka powinna brać przykład.

Źródła: Lufthansa, CI Portal, Design Tagebuch, Brand New, Brandemia

Udostępnij ten artykuł
Zobacz ostatnie publikacje