Szukaj

Reklama

Madrycki lifting urzędowej identyfikacji wizualnej

Rebranding lifting logo Madrid
Reklama

Madryt zabrał się za porządkowanie swojej sfery wizualnej. Funkcjonujące od 2007 roku logo zostało poddane liftingowi, a wraz z nowym projektem opracowano również odświeżone wzory całej reszty identyfikacji. Efekt? Jest bardziej niebiesko.

Symbol, którego urząd miejski używał do tej pory był połączeniem unowocześnionego herbu ze znakiem turystycznym stolicy Hiszpanii. Podobała mi się (i nadal podoba) koncepcja, na której cały projekt został oparty, czyli odpowiednio przedstawiony herb i po prostu nazwa miejsca. Bez żadnych udziwnień, szlaczków, gór i rzek. Jedynie wykrzykniki pozostawiały trochę do życzenia, gdyż ich charakter nie bardzo pasował mi do poważniejszego wyrazu reszty konstrukcji. Na szczęście zostały zlikwidowane.

Nowe logo Madrytu

Na nieszczęście autorzy odświeżonej wersji zmienili również krój logotypu na Gill Sans, który delikatnie mówiąc nie bardzo mnie przekonuje. Nie mam tutaj na myśli grubości poszczególnych liter, bo akurat lżejsza odmiana liternictwa w połączeniu z taką prezentacją herbu wygląda całkiem nieźle. Tak naprawdę moje zastrzeżenia budzi jedynie konstrukcja litery „R”, której proporcje ździebko nie pasują mi do reszty widocznych w logotypie znaków. Nie jestem fanem tego kroju. Być może wpływ na decyzję o jego wykorzystaniu miał fakt, że (jak podaje Wikipedia) od 2003 roku wykorzystuje go również hiszpański rząd?

Rebranding Madrid - new logo

Warianty nowego logo Madrytu

Najbardziej widoczną zmianą w przypadku nowego logo Madrytu jest jednak kolorystyka. Inny odcień błękitu, bardziej agresywny i nasycony, to pierwsza rzecz jaka rzuciła mi się w oczy. Czy studio Ale Salerno Office stawiając na tego rodzaju paletę barw postąpiło słusznie? Trudno jednoznacznie stwierdzić. Madrycki urząd posługiwał się błękitem już wcześniej, jednak jego „przyszarzona” wersja rzeczywiście wymagała pewnej zmiany. Urządzanie rewolucji wydawało się bezzasadne, a „podkręcenie” barwy na miano rewolucji raczej nie zasługuje. Nowa kolorystyka ma dzięki temu większy potencjał do rzucania się w oczy. Nie jest to jednak żadna nowość, bo takie połączenia „ostrej” kolorystyki są już dość powszechne.

Osobiście lubię błękity, także tego typu, jednak wiem, że sporej liczbie osób może on nie przypaść do gustu. Zwłaszcza, że ma funkcjonować w sytuacjach urzędowych i reprezentować dość poważną instytucję. Do końca nie jestem więc przekonany w tym przypadku do zastosowanego wariantu kolorystycznego.

Nowe logo Madrytu - rozszerzenia

Plakaty - identyfikacja Madrytu

Nowa identyfikacja wizualna Madrytu - wizytówki

 

Identyfikacja wizualna Madryt

Odświeżone logo Madrytu niewiele różni się od swojej poprzedniej wersji. Autorzy zostali przy dotychczasowych założeniach i tak naprawdę zmienili jedynie techniczny charakter niektórych elementów. Dobrze, że z logo zniknęły niedopasowane znaki interpunkcyjne. Zdecydowanie więcej pracy trzeba było włożyć w przygotowanie reszty materiałów nowej identyfikacji miejskiej. Ta wydaje się być estetyczna i przejrzysta, chociaż intensywna i chłodna kolorystyka poszczególnych składowych identyfikacji może nie zostać najlepiej odebrana przez mieszkańców miasta. Moje wątpliwości budzi również skrajnie minimalistyczne podejście co do prezentacji na nich treści. Generalnie cały projekt wygląda bardzo surowo i w połączeniu z dość standardową typografią nie przekonuje mnie do tego, że jest to dobra zmiana.

Źródła: graffica.info, madrid.es

Skomentuj artykuł