Historia miasta, regionu i Polski
Muzeum Narodowe w Gdańsku jest jednym z najstarszych muzeów w Polsce. Można w nim podziwiać narodowe dzieła sztuki oraz poznać historię miasta i Pomorza. Oprócz Oddziału Sztuki Dawnej, mieszczącego się w głównym gmachu, do instytucji należy kilka innych jednostek, między innymi oddział Etnograficzny, Muzeum Hymnu Narodowego czy Muzeum Tradycji Szlacheckiej.
Nowa identyfikacja i odświeżenie wizerunku
Rozwój muzeum zaowocował decyzją o odświeżeniu wizerunku, w którym ma pomóc całkowite przeprojektowanie dotychczasowej identyfikacji wizualnej. Nową oprawę graficzną gdańskiej instytucji przygotowało studio TOFU.
Nowe logo Muzeum Narodowego w Gdańsku to konstrukcja złożona z nazwy jednostki oraz liter M, N i G, umieszczonych wokół niej w taki sposób, aby całość układała się w pozorny prostokąt. Bardzo prosty i surowy posłużył jako fundament do opracowania równie minimalistycznej identyfikacji wizualnej.
Nowoczesność i tradycja
Projekty poszczególnych elementów zostały oparte na prostokątach i prostych kompozycjach obrazów oraz typografii, nawiązujących do konstrukcji logo. Autorzy w estetyczny sposób połączyli historyczny charakter zbiorów z nowoczesną oprawą komunikacji.
Minimalistyczny styl ułatwia odbiorcy skupienie uwagi na prezentowanych w komunikatach dziełach, ale równocześnie wydaje się, że znacznie marginalizuje markę samej instytucji. Fakt ten w połączeniu z ascetycznym i stosunkowo mało charakterystycznym logo oraz bardzo prostymi, odtwórczymi formami, jakie wykorzystano w języku wizualnym może utrudniać wykreowanie dużej rozpoznawalności wizualnej czy też wyrazistego wizerunku tej instytucji.
Należy jednak przyznać, że nowa identyfikacja gdańskiego muzeum daje duże możliwości eksploatacyjne jeśli chodzi o promocję dzieł różnego typu. Zarówno prezentacja sztuki klasycznej, jak i współczesnej będzie dobrze współgrać z charakterem opracowanego systemu wizualnego, a sama identyfikacja powinna mimo wszystko przyczynić się do odświeżenia dotychczasowej marki.
Źródło: TOFU