Historia miasta, regionu i Polski
Muzeum Narodowe w Gdańsku jest jednym z najstarszych muzeów w Polsce. Można w nim podziwiać narodowe dzieła sztuki oraz poznać historię miasta i Pomorza. Oprócz Oddziału Sztuki Dawnej, mieszczącego się w głównym gmachu, do instytucji należy kilka innych jednostek, między innymi oddział Etnograficzny, Muzeum Hymnu Narodowego czy Muzeum Tradycji Szlacheckiej.
Nowa identyfikacja i odświeżenie wizerunku
Rozwój muzeum zaowocował decyzją o odświeżeniu wizerunku, w którym ma pomóc całkowite przeprojektowanie dotychczasowej identyfikacji wizualnej. Nową oprawę graficzną gdańskiej instytucji przygotowało studio TOFU.


Nowe logo Muzeum Narodowego w Gdańsku to konstrukcja złożona z nazwy jednostki oraz liter M, N i G, umieszczonych wokół niej w taki sposób, aby całość układała się w pozorny prostokąt. Bardzo prosty i surowy posłużył jako fundament do opracowania równie minimalistycznej identyfikacji wizualnej.
Nowoczesność i tradycja
Projekty poszczególnych elementów zostały oparte na prostokątach i prostych kompozycjach obrazów oraz typografii, nawiązujących do konstrukcji logo. Autorzy w estetyczny sposób połączyli historyczny charakter zbiorów z nowoczesną oprawą komunikacji.









Minimalistyczny styl ułatwia odbiorcy skupienie uwagi na prezentowanych w komunikatach dziełach, ale równocześnie wydaje się, że znacznie marginalizuje markę samej instytucji. Fakt ten w połączeniu z ascetycznym i stosunkowo mało charakterystycznym logo oraz bardzo prostymi, odtwórczymi formami, jakie wykorzystano w języku wizualnym może utrudniać wykreowanie dużej rozpoznawalności wizualnej czy też wyrazistego wizerunku tej instytucji.
Należy jednak przyznać, że nowa identyfikacja gdańskiego muzeum daje duże możliwości eksploatacyjne jeśli chodzi o promocję dzieł różnego typu. Zarówno prezentacja sztuki klasycznej, jak i współczesnej będzie dobrze współgrać z charakterem opracowanego systemu wizualnego, a sama identyfikacja powinna mimo wszystko przyczynić się do odświeżenia dotychczasowej marki.
Źródło: TOFU
Poprzednia wersja o wiele lepsza. Obecna przywodzi na myśl markę odzieżową Mango.
Pomysł wydaje mi się ciekawy, ale w życiu nie powiem, że to logo ma służyć identyfikacji :D
podobna zabawa –
Zastanawiam się czy tylko ja tak to odbieram, ale te renomowane polskie studia robią tak minimalistyczne projekty przez co wg mnie są bardzo przeciętne. Biorą grubą kasę za logo napisane zwykłym fontem. No ale…renoma! W końcu to Tofu studio. Zrobią logo arialem, dodadzą suche zdjęcie, hasło i wszyscy się jarają :) Poza tym logo prawie plagiat National Museum of Singapur. Przykre. Nie kupuję.
Dokładnie. Bożek hiper – ultra minimalistycznego brutalizmu, który jest modny i fancy w oczach outsiderów projektowych, ale nie wiem czy w ogóle służy nowoczesności, a nawet samemu podmiotowi. Od razu widzę korelacje z projektami teatrów warszawskich, więc tak naprawdę jest to podczepienie się pod znany motyw, a nie szukanie nowych dróg. Nie widzę też specjalnie możliwości modyfikowania tego stylu – właściwie w tych samplach widzialem już wszystko. Będzie powtarzalne.
Dokładnie! Dodam jeszcze, że czcionka szeryfowa jest „passe”, tylko bezszeryfowa oznacza nowoczesność! :-D
Logo raczej ubraniowe. Stare lepsze bo od razu pozwalało rozpoznać zakres działania instytucji – historia i sztuka
Tablica z literkami u okulisy – zmiana na gorsze, ale dobrze oddaje upadek tej „postępowej” placówki odcinajacej się od starej dobrej prawdziwej sztuki na rzecz sztuki nowoczesnej, opartej na wartościach tzw. postępowej ludzkości.
Logo którego nie ma.