Upadek giganta
Przed erą smartfonów fiński koncern był jednym z najpopularniejszych i najbardziej cenionych producentów telefonów komórkowych. Niektóre modele Nokii do dziś uchodzą za symbol trwałości i niezawodności. Niestety brak otwarcia na innowacje i bagatelizowanie wchodzącej na rynek technologii dotykowej doprowadziły do upadku marki i praktycznie całkowitego jej wyeliminowania z rynku.
I próby odrodzenia
Podjęta próba reaktywacji we współpracy z Microsoftem nie przyniosła pożądanego efektu, ponieważ urządzenia wyposażone w system Windows Mobile nie zdobył takiego uznania konsumentów, aby zdominować rynek.
Po kilku latach współpracy zaniechano rozwoju projektu smartfonów z Windowsem, a drogi obu gigantów rozeszły się. Nokia jednak nie upadła i rozpoczęła kolejną próbę powrotu na rynek smartfonów, tym razem wyposażając jednak swoje produkty w system Android.
Trudno jednak i te działania określić jako sukces, dlatego zdecydowano o przeniesieniu działalności związanej ze smartfonami pod skrzydła HMD Global, a macierzysty koncern skupił się na rozwoju innych dziedzin telekomunikacji.
Nokia już nie stawia na smartfony?
Finowie zaznaczają, że obecnie produkcja telefonów jest dla nich zamknięta i zajmuje się nią inny podmiot, wykorzystujący jedynie dobrze znany branding.
Decyzja o rebrandingu to definitywne odcięcie się od dotychczasowego wizerunku i zupełna zmiana kursu, ale jak wynika z informacji podawanych przez portal nokiamob.net, nie będzie on dotyczył urządzeń mobilnych. Smartfony Nokia nadal mają wykorzystywać dotychczasowe oznakowanie, przynajmniej do czasu.
Nie smartfony, a szeroko pojęta technologia
Wprowadzenie nowego logo Nokii ma zakomunikować fakt, że długa przygoda firmy z urządzeniami mobilnymi de facto została zakończona. Koncern co prawda nadal pozostaje w świecie komunikacji, ale od jakiegoś już czasu skupia się na dostarczaniu innych rozwiązań z tego zakresu, takich jak sprzęt światłowodowy czy maszty dla sieci mobilnych 5G. Ponadto w nowym wydaniu producent chce jeszcze bardziej otworzyć się na biznes i rozwiązania technologiczne B2B, także z obszaru cyfryzacji oraz automatyzacji produkcji.

Rebranding i zupełnie nowa identyfikacja
Zmianę wizerunkową będzie wspierać całkowicie nowy znak, zaprojektowany w bardzo minimalistyczny sposób i wykorzystujący nową paletę kolorów. Barwą wiodącą teoretycznie nadal pozostaje niebieski, ale w praktyce wygląda na to, że eksploatowany będzie znacznie szerszy zestaw kolorów.
Pierwsze wizualizacje logo oraz dostępne w sieci materiały sugerują, że nowa identyfikacja Nokii to próba łącznia minimalizmu i bogatych, różnorodnych wzorów, ujętych w formie zdjęć oraz ilustracji.



Zmiana Nokii jak na razie teoretycznie dotyczy koncernu macierzystego, skupionego na produkcji technologii telekomunikacyjnych dla biznesu.
Kiedy nowe logo Nokii pojawi się na smartfonach?
Konsumenckie urządzenia mobilne mają być nadal brandowane dotychczasowym logo, jednak wydaje się, że taki stan rzeczy może nie okazać się zbyt trwały. Jeśli to rozdwojenie marki nie sprawdzi się, albo zacznie wręcz przeszkadzać którejś ze stron, to prawdopodobnie również i marka smartfonów zostanie poddana znacznej wizerunkowej zmianie.
Źródła: Nokia, Nokiamob.net