Szukaj

Współpraca

Reklama

Branding Monitor to największy polski portal o brandingu i kreowaniu wizerunku marki. Zmiany, nowości i ciekawostki ze świata komunikacji wizualnej.

Nowe logo Instytutu Rozwoju Języka Polskiego promuje polskie znaki diakrytyczne

Udostępnij ten artykuł

Rebranding Instytutu Rozwoju Języka Polskiego - nowe i stare logo
Agenda działająca w imieniu rządu RP, której celem jest rozwój i promocja języka polskiego zaprezentowała nową identyfikację wizualną. W odświeżonym logo wykorzystano charakterystyczne dla niego elementy w postaci dwóch głównych diakrytów.

Misja i krótka historia IRJP

Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego został powołany do życia zaledwie 2 lata temu. Jest to agenda państwowa, której misją pozostaje promocja i upowszechnianie języka polskiego, a także prowadzenie działań wspierających kultywowanie polskiej mowy, z dużym naciskiem na ich realizowanie wśród Polonii i Polaków mieszkających poza granicami ojczyzny.

Instytucja ma wyznaczonych 12 głównych celów realizowanych w obrębie nauczania i promocji języka, kształtowania społeczności polonijnych czy kultywowania polskiej historii i kultury.

Patronem instytucji jest św. Maksymilian Maria Kolbe, powszechnie znany głównie z męczeńskiej śmierci w niemieckim obozie koncentracyjnym Auschwitz, ale który wcześniej zasłynął również jako niezwykły organizator podejmujący się z sukcesami przeróżnych przedsięwzięć. Aktywnie działał w świecie mediów, zakładając wydawnictwo czy rozgłośnię radiową. Zakładał klasztory i całe miejscowości, a w planach miał nawet budowę wytwórni filmowej czy lotniska.

Nowe logo Instytutu oparte na znakach diakrytycznych

Logo, którym instytucja posługiwała się do tej pory przestało spełniać oczekiwania i potrzeby organizacji, dlatego podjęto decyzję o jego zmianie.

Rebranding Instytutu Rozwoju Języka Polskiego wprowadził do użycia zupełnie nową identyfikację wizualną oraz przeprojektowany znak. Nowy wzór, podobnie jak poprzedni, to stosunkowo prosta konstrukcja, jednak odróżniająca się od poprzednika większą przejrzystością i jasnością przekazu.

Zaprezentowane niedawno nowe logo IRJP wykorzystuje narodowe, biało-czerwone barwy i układa się w literę „P”. Układ został skomponowany na bazie dwóch najczęściej wykorzystywanych w języku polskim diakrytów, zwanych potocznie „ogonkami” i „kreskami”.

Odświeżona wersja znaku wyróżnia się czytelnością, prostotą przekazu i większymi możliwościami eksploatacyjnymi.

Nowe logo Instytutu Rozwoju Języka Polskiego w pełnej wersji
Podstawowa wersja nowego logo Instytutu Rozwoju Języka Polskiego. Źródło: Instytut Rozwoju Języka Polskiego
Nowe logo Instytutu Rozwoju Języka Polskiego - różne wersje kolorystyczne
Nowe logo Instytutu Rozwoju Języka Polskiego - 2024
Symbolika nowego logo Instytutu Rozwoju Języka Polskiego - rebranding
Różne wersje językowe nowego logo Instytutu Rozwoju Języka Polskiego
Uproszczone wersje nowe logo Instytutu Rozwoju Języka Polskiego
Nowe kolory identyfikacji wizualnej Instytutu Rozwoju Języka Polskiego
Instytutu Rozwoju Języka Polskiego
Rebranding - identyfikacja wizualna Instytutu Rozwoju Języka Polskiego
Nowa identyfikacja Instytutu Rozwoju Języka Polskiego
Rebranding - typografia Instytutu Rozwoju Języka Polskiego
Grafiki nowej identyfikacji Instytutu Rozwoju Języka Polskiego

Kontrowersyjna zmiana?

Wraz z ogłoszeniem rebrandingu Instytutu pojawiły się jednak również głosy oburzenia, wynikające z rzekomego usunięcia z nazwy wzmianki o jego patronie. W materiałach wizualnych opublikowanych w różnych mediach nazwisko św. Maksymiliana Marii Kolbego rzeczywiście się nie pojawia lub pojawia się rzadko.

Jednak sięgając do oficjalnej dokumentacji projektu, można zauważyć, że główną wersją logo pozostaje wzór z pełnymi informacjami, zawierającymi zarówno nazwę instytucji jak i nazwisko jej patrona.

Stare i nowe logo Instytutu Rozwoju Języka Polskiego - rebranding
Stare i nowe logo Instytutu Rozwoju Języka Polskiego – pełne wersje znaków. Źródło: Instytut Rozwoju Języka Polskiego

Zadaniem odmian uproszczonych, takich jak sygnet bez logotypu czy sygnet z akronimem lub samą tylko nazwą jest przede wszystkim ułatwienie eksploatacji wzoru w różnych warunkach i na różnych przestrzeniach. Zabieg ten stanowi typową praktykę projektową, z której korzysta się szczególnie w przypadku marek o rozbudowanych nazwach.

W ramach przeprowadzonego odświeżenia identyfikacji wizualnej nie uległa zmianie nazwa organizacji i nada jest nią Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego.

Krzysztof Karaś

Źródło: Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego
Udostępnij ten artykuł
Zobacz ostatnie publikacje
Reklama
Więcej z działu Rebranding