Nowe logo Jat Airways

W drugiej połowie sierpnia zaprezentowane zostało nowe logo Jat Airways. Serbski przewoźnik lotniczy Jat Airways podpisał w lipcu porozumienie z arabskim Etihadem (ZEA), w wyniku którego nawiązana została pomiędzy nimi ścisła współpraca. Wiąże się ona m.in. z rebrandingiem, który rozpocznie się 27. października br.

rebranding-jat-airways-air-serbia

Serbskie narodowe linie lotnicze Jat Airways powstały w 1927 roku jako Aeroput. W 1947 zostały przemianowane na JAT (Jugoslovenski Aerotransport) i pełniły rolę narodowych linii lotniczych byłej Jugosławii.  Teraz po 66 latach ich nazwa zostanie zmieniona na AirSerbia.

samolot-jat-airways-air-serbia

Nie są to może znane w naszym kraju linie lotnicze (bo nie obsługują połączeń z Polską), ale chciałem opisać ten rebranding ze względu na przedstawione projekty. Uważam, że jest to naprawdę dobre posunięcie. Nowa nazwa nawiązuje bezpośrednio do narodowego charakteru linii, dzięki czemu ma szansę stać się bardziej rozpoznawalna nie tylko w swoim regionie, ale i na większym obszarze Europy (przynajmniej Środkowo-Wschodniej). Podoba mi się jednak nie tylko nowa nazwa, ale także logo, które w jednoznaczny sposób odwołuje się do godła państwowego.

logo-air-serbia-godlo-serbii

Muszę przyznać, że stylistyka dwugłowego orła jest bardzo estetyczna i w umiejętny sposób łączy tradycję z nowoczesnością. Ciekawe jest także przecięcie dwóch pierwszych liter logotypu, które sprawia wrażenie dynamiki startującego samolotu.

nowe-logo-air-serbia

Nowe logo osobiście przypadło mi do gustu. Świadczy też o tym, że o dziwo nawet państwowe przedsiębiorstwo jest w stanie przeprowadzić estetyczny rebranding nadający marce świeży wydźwięk. Na razie jest to niestety możliwe tylko za granicą, ale być może (choć to wątpliwe) doczekamy się kiedyś tego także i w naszym kraju.