Branża nowoczesnych technologii jest jedną z tych, w której firmy przykładają dużą uwagę do swojej marki i wizerunku. Ze względu na jej specyfikę nie mogą sobie pozwolić na słabą identyfikację, która nie wzbudzałaby zainteresowania i zaufania potencjalnych klientów. Nawet jeśli działa się na pograniczu tego sektora, z jego „wymogami” również trzeba się liczyć.
Compendium Centrum Edukacyjne oferuje szereg szkoleń z zakresu zaawansowanych produktów i technologii informatycznych, kierując swoje usługi do odbiorców na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej. Nie jest więc producentem oprogramowania, ani twórcą rozwiązań technologicznych, jednak prowadząc działalność szkoleniową z zakresu informatyki, również wpisuje się w świat information technology.
Dotychczasowe logo nie kojarzyło się może zbyt nowocześnie, ale nie powiedziałbym, żeby sytuacja była krytyczna. Uznano w każdym razie, że firmie potrzebne jest wizualne odświeżenie, które miała zapewnić Katarzyna Łukaszczyk, projektując od nowa logo i system identyfikacji. A oto efekty.
Autorka zdecydowała się na zupełną zmianę koncepcji znaku. Pozostała wierna jedynie dotychczasowej kolorystyce, która stała się tym samym łącznikiem pomiędzy starym i nowym wzorem. Sygnet został oparty na trzech symbolicznych elementach: dwóch pierwszych literach nazwy, symbolu nieskończoności oraz nawiązaniu do kodu binarnego.
Pomysł wydaje się być ciekawy i sensownie uzasadniony, ale dla mnie osobiście dostrzeżenie w logo „001” nie było wcale takie proste. Sądzę, że „CO” oraz „nieskończoność” jest jak najbardziej czytelna, lecz cyfra jedności na końcu bardziej komunikuje mi „CO1” niż „001”.
Jedynka została wykorzystana także jako wyróżnik dla znaków posiadanych submarek. Pomysł również ciekawy, urozmaicający nieco rodzinę znaków, a jednocześnie utrzymujący ją w wizualnej harmonii.
Wizerunkowe odświeżenie, które przeprowadziło Compendium uwzględniło także szereg pozostałych elementów identyfikacyjnych, co świadczy o kompleksowym podejściu do części projektowej. Minimalistyczna stylistyka nadaje całości dużą przejrzystość i czytelność, ale zastanawiam się, czy ta prostota wraz z dobraną kolorystyką nie stanie się pewnym problemem, ze względu na to, że projektów utrzymanych w podobnej tonacji już trochę było. Może się zatem okazać, że nie jest to styl, który nada tożsamości szczególnego charakteru, a co za tym idzie – nie wyróżni marki na tyle, na ile powinien.
Zmiana logo Compendium Centrum Edukacyjnego cechuje się świeżością i wysoką estetyką. Myślę, że znak może się podobać. Chociaż nie wszystkie elementy symboliczne w logo są równie łatwe do rozszyfrowania (zapis binarny), sądzę że jego przesłanie jest godne uwagi ze względu na swoją niebanalność. Podoba mi się również prostota i przejrzystość całej koncepcji, jednak kłębią się we mnie te wątpliwości, czy zastosowane proporcje barw i bardzo proste formy będą w stanie należycie wyróżnić markę i zwrócić na nią uwagę. Mimo wszystko, uważam że firma otrzymała porządny projekt i pozostaje tylko życzyć dobrze z niego korzystać.
Źródła: Compendium, Katarzyna Łukaszczyk