W Nowym Jorku powstaje nowy kompleks Centrum Handlu Światowego (World Trade Center). Dwie bliźniacze wieże zburzone 11. września 2001 roku w wyniku ataku terrorystycznego zastąpi 5 nowych drapaczy chmur. Nowe World Trade Center otrzymało także nowe logo.
Znak dla nowego WTC został zaprojektowany przez agencję Landor. Pomimo bardzo minimalistycznego wyrazu na serwisie Under Consideration znajdujemy przedstawioną niezwykle bogatą symbolikę tych kilku słupków. Co więcej – większość z tych interpretacji wcale nie jest naciągana i rzeczywiście pozwala spojrzeć w taki sposób na całe logo. Jest to niewątpliwie silna strona tej prostej konstrukcji.
Zacznijmy może od trójzęba. Autorzy logo wymyślili, że kształt symbolu można przyrównać do charakterystycznych elementów architektury dwóch zburzonych w 2001 roku wież. Trójzęby stanowiły podstawy budynków, a można je zobaczyć tutaj.
Drugim zinterpretowanym elementem w logo jest kąt ścięcia górnych krawędzi słupków, który wynosi 17,76 stopnia. Ta liczba stanowi odzwierciedlenie wysokości (z iglicą) pierwszej nowej wieży WTC 1 wynoszącej 1776 stóp (541 metrów). 1776 odnosi się również symbolicznie do roku ogłoszenia niepodległości Stanów Zjednoczonych.
Kolejna interpretacja logo odnosi się do przestrzeni między trzema górnymi słupkami. Ma ona symbolizować dwa światła upamiętniające dwie dawne wieże WTC. Aby zobaczyć o co chodzi, warto kliknąć tutaj. Natomiast symbol litery „W” jest chyba dobrze widoczny i nie wymaga większego omówienia.
Piąty symbol umieszczony w nowym logo World Trade Center po raz kolejny odnosi się do historii i zburzonych budynków. Tym razem są to dwa dolne słupki, które odzwierciedlają miejsca w gruncie po pierwszych wieżowcach. Dzisiaj w ich miejscu znajdują się charakterystyczne fontanny, do zobaczenia tutaj. Natomiast pięć słupków razem, to pięć nowych budynków, które mają stanowić nowy kompleks Centrum Handlu Światowego.
Trzeba przyznać, że przedstawione pomysły interpretacji nowego, bardzo minimalistycznego znaku są całkiem ciekawe. Ale symbolika to jedno, a atrakcyjność to drugie. Bo logo powinno także dobrze wyglądać i zapadać w pamięć. Czy tak jest w tym przypadku? Myślę, że pod kątem walorów wizualnych jest ono niestety bardzo ubogie. Pięć słupków układających się przede wszystkim w literę „W” nie jest niczym specjalnym. Można nawet postawić hipotezę, że autorzy specjalnie zaprezentowali tak bogatą symbolikę, aby ukryć w niej wizualne ubóstwo znaku. Jak było w rzeczywistości tego nie wiem, ale jak dla mnie nowe logo WTC nie wyróżnia się zbytnio wśród innych znaków i mimo swojej prostoty, która zwykle bywa zaletą, nie ma w sobie zbyt wiele atrakcyjności.
Materiały graficzne pochodzą z serwisu Under Consideration