Reklama

Branding Monitor to największy polski portal o brandingu i kreowaniu wizerunku marki. Zmiany, nowości i ciekawostki ze świata komunikacji wizualnej.

O tej zmianie powinno być głośniej. Ziębickie Centrum Kultury przechodzi rebranding

Udostępnij ten artykuł

Rebranding Ziębickiego Centrum Kultury - stare i nowe logo 2024
Ziębice to nieduże miasto w województwie dolnośląskim. Sucha informacja o tym, że miejscowe centrum kultury pochwaliło się nowym logo, pewnie na niewielu osobach zrobiłoby jakiekolwiek wrażenie, spodziewając się niezbyt ambitnego projektu. Tymczasem zmiana wizualna jaką przeszła instytucja, ze względu na poziom jej wykonania, jest naprawdę godna uwagi.

Logo gminnej instytucji w małej miejscowości

Zmian w świecie brandingu jest tak wiele, że często informacje o kolejnych rebrandingach odbieramy trochę stereotypowo. Szczególnie, gdy usłyszymy czy przeczytamy, że na polskim podwórku pojawił się jakiś nowy znak, należący do samorządowej czy publicznej instytucji, a do tego jeszcze z małej miejscowości. Większość z nas spodziewa się wtedy raczej dawki śmiechu albo bolesnego konkursowego „dzieła”, niż interesującego projektu.

Pewnie dlatego pozytywne zmiany w tym obszarze często umykają naszej uwadze. Szkoda by było, aby ten sam los spotkał Ziębickie Centrum Kultury.

Cicha zmiana Ziębickiego Centrum Kultury

O swoim nowym logo i planowanej zmianie wizerunku ziębicka instytucja poinformowała niecały miesiąc temu, w maju, a więc nie jest to news z ostatniej chwili. W mediach, także lokalnych, wzmianek o tym fakcie jak na lekarstwo. I ja również początkowo przemilczałem temat, mimo że na informację o rebrandingu ZCK trafiłem zaledwie dzień po jego ogłoszeniu, a sama zmiana od razu wydała mi się warta uwagi. Odczekanie tego miesiąca wyszło jednak na dobre.

Nowe nie tylko logo

Okazuje się bowiem, że ziębiczanie zmienili nie tylko logo swojej instytucji, ale przeprowadzają konsekwentną i spójną zmianę całej identyfikacji. Pierwszy komunikat o rozpoczętym procesie był bardzo oszczędny, jednak po niecałym miesiącu od jego publikacji, można już śmiało stwierdzić, iż deklaracja pojawiająca się w jego pierwszym zdaniu, wcale nie była marketingowym mydleniem oczu czy słowami rzucanymi na wiatr.

Do tej zmiany przygotowywaliśmy się od dłuższego czasu. Nowe logo Ziębickiego Centrum Kultury jest najważniejszym elementem tego procesu. Przede wszystkim chcieliśmy, aby lepiej odzwierciedlało misję i wartości, które kierują naszymi działaniami. Poprzez nowy wizerunek pragniemy pokazać otwartość na współczesne trendy, innowacje oraz naszą gotowość do tworzenia przestrzeni dla różnorodnych form kultury i sztuki.” – czytamy w krótkim wpisie na stronie Ziębickiego Centrum Kultury z dn. 20 maja 2024.

Udane i konsekwentne wdrażanie zmiany w życie

Przeglądając facebookowy profil instytucji i pojawiające się na nim fotorelacje, możemy trafić na dokumentację rzeczywistego wprowadzania zaplanowanych zmian w życie.

Nie są to wymuskane wizualizacje i podrasowane mockapy, przygotowywane na okazję ogłoszenia zmiany dla wzrokowej uciechy odbiorców, a nierzadko dla udobruchania krytyków branży graficzno-projektowej, lecz zdjęcia przedstawiające prawdziwe życie opracowanej identyfikacji. I właśnie ten fakt zrobił na mnie naprawdę duże wrażenie. Zresztą samo logo i pozostałe opublikowane grafiki również prezentują się ciekawie.

Leżaki z nowym logo Ziębickiego Centrum Kultury
Nowa identyfikacja wizualna Ziębickiego Centrum Kultury
Ziębice Fest - nowe logo ZCK

Nudny minimalizm czy trafne dopasowanie do charakteru marki?

Odświeżony znak ziębickiej instytucji bryłą sygnetu nawiązuje trochę do dotychczasowego logo. Duże, masywne elementy układają się symbolicznie w litery ZCK. Ludzi, którzy widzieli już tysiące znaków być może nie porwie, a nawet wyda im się nudnym, minimalistycznym symbolem. Zgodzę się, jeśli ktoś wygłosi taką opinię, jednak w połączeniu z nadaną mu kolorystyką, w pełnej formie z logotypem, a przede wszystkim w warunkach codziennej eksploatacji i w otoczeniu innych elementów nowej identyfikacji, uważam, że to dobre przeprojektowanie.

Nowe logo Ziębickiego Centrum Kultury 2024
Wersje alternatywne nowego logo ZCK
Motyw identyfikacji Ziębickiego Centrum Kultury
Nowa identyfikacja wizualna Ziębickiego Centrum Kultury
Nowa identyfikacja wizualna Ziębickiego Centrum Kultury

W moim osobistym odczuciu nowy system identyfikacji wizualnej ZCK, będący dziełem Karoliny Wiśniewskiej (Love Gyyvethy), to naprawdę solidne opracowanie. Uważam, że dobrze reprezentuje nowoczesną organizację, podejmującą się organizacji interesujących przedsięwzięć, a ponadto może bardzo szybko odświeżyć wizerunek tego dolnośląskiego ośrodka.

Rebranding trwa, ale można już gratulować

Proces rebrandingu Ziębickiego Centrum Kultury jeszcze się nie zakończył. W kolejce do realizacji czeka chociażby zapowiadane odświeżenie strony internetowej instytucji, a więc jednego z kluczowych w dzisiejszym świecie punktów styku marki. Mimo to, myślę, że autorce, dyrekcji i pracownikom ZCK już dzisiaj można gratulować zmiany i podziwiać jak sprawnie jest ona realizowana. W kwestii kreowania wizerunku, wiele innych gminnych jednostek kultury może brać przykład.

Krzysztof Karaś

Źródło: Ziębickie Centrum Kultury
Udostępnij ten artykuł
Zobacz ostatnie publikacje
Reklama
Więcej z działu News