Odświeżone i nowoczesne logo Mastercard

Rebranding Mastercard - nowe logo

Globalna korporacja kojarzona głównie z płatnościami i kartami bankomatowymi po 20 latach zmienia swoją identyfikację wizualną. Mastercard przeprowadzanym rebrandingiem udowadnia, że panujący trend upraszczania znaków wcale nie zanika.

Wizerunkowe zmiany zostały przedstawione przy okazji zaprezentowania nowej usługi płatniczej Masterpass, która od lipca jest wprowadzana w USA, a do końca bieżącego roku pojawi się także na pierwszych rynkach w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie. Od strony wizualnej ciężko na pewno mówić o rewolucji, jednak w połączeniu z planowaną zmianą postrzegania marki sądzę, że można pokusić się o nazwanie tych działań rebrandingiem. Mastercard ma bowiem zamiar być kojarzone już nie tylko jako dostawca kart płatniczych, ale jako nowoczesny operator płatności cyfrowych. Odświeżony i uproszczony system wizualny jest odpowiedzią na stale postępującą digitalizację handlu i coraz mniej widoczne procesy płatnicze.

„Aby odnosić sukcesy w nowym, szybko ewoluującym świecie cyfrowym, musimy unowocześnić i udoskonalić naszą markę oraz nadać jej prosty i elegancki wygląd, zachowując jednocześnie jej rozpoznawalność” – Raja Rajamannar, dyrektor ds. marketingu i komunikacji Mastercard (źródło)

Tyle teorii, zobaczmy zatem jak korporacja przygotowała się na to wszystko w praktyce. Pierwszym przejawem tych zmian jest zaprezentowana, nowa identyfikacja wizualna.

Nowe logo Mastercard

Symbol Mastercard

Mastercard - nowe logo poziome

Nowe logo Mastercard, to jeszcze bardziej uproszczona wersja i tak prostego już znaku. Najbardziej charakterystyczne elementy, takie jak kolorystyka i dwa koła, oczywiście zostają, ale poza nimi zmienia się całkiem sporo (jak na ten wzór).

Ewolucja logo Mastercard

Logotyp z nazwą marki został „wyciągnięty” z pola tworzonego przez sygnet i umieszczony poniżej symbolu (w wersji podstawowej). Ponadto zmianie uległ kolor i krój liter, ale istotną modyfikacją jest również sposób zapisu nazwy. W nowej wersji nie występuje już „MasterCard”, lecz „mastercard” pisane małymi znakami. Symbol występujący w projekcie został natomiast uproszczony do granic możliwości. Nie wiem czy dałoby się uprościć go jeszcze bardziej nie tracąc charakterystycznego przenikania dwóch kół. Wielbiciele minimalizmu powinni być zadowoleni z takiego wyniku. Osobiście uważam, że nowe logo marki nie jest niczym specjalnie atrakcyjnym, jeśli chodzi o aspekt konstrukcyjny. Wydaje mi się też, że na pierwszy rzut oka proporcje logotypu do sygnetu są trochę zaburzone na niekorzyść tego pierwszego, bo nazwa zdaje się być nieco przytłoczona przez czerwono-żółtą kombinację. Mimo to, na wizualizacjach odświeżona wersja znaku prezentuje się wręcz wyśmienicie.

Nowa identyfikacja wizualna Mastercard

Rebranding Mastercard - nowe karty

Nowy Mastercard aplikacja

Nowa strona Mastercard

Rebranding Mastercard - tablet

Pentagram, który odpowiada za przeprojektowanie corporate identity Mastercard, postarał się o to, żeby przedstawić swój pomysł od jak najlepszej strony. I muszę przyznać, że projektantom naprawdę udało się przekonać mnie do swojej koncepcji. Udostępnione materiały i wizualizacje wyglądają bardzo nowocześnie, estetycznie i przejrzyście. Podoba mi się także fakt, że praktycznie w żadnej sytuacji logo nie staje się jakimś zbędnym wątkiem, ale jest należycie wyeksponowane i dobrze widoczne. Wynika to nie tylko z jego kształtu, czy wielkości, lecz również z zastosowanej kolorystyki tak w samym znaku, jak i w identyfikacji. Charakterystycznym motywem, oprócz kolorów, stały się również koła i okręgi.

Mastercard - aplikacja mobilna Masterpass

Billboard Mastercard nowe logo

Nowa kolorystyka Mastercard

Wizualizacja nowe logo Mastercard

Rebranding Mastercard - billboard

Mastercard wielkiej rewolucji wizualnej nie przeprowadził. Jest to oczywiście jak najbardziej zrozumiałe, bo głupotą byłoby drastycznie zmieniać tak silnie zakorzeniony na rynku i w umysłach znak. Mimo to, wprowadzone modyfikacje są dobrze widoczne, a do tego wprowadzają w tożsamość wizualną dużo świeżości i nowoczesności. Chociaż uważam, że samo logo nie jest wielkim projektowym wyczynem, to w kontekście całej identyfikacji wygląda bardzo dobrze. Myślę, że opracowana przez projektantów koncepcja ma duże szanse na wsparcie i wykreowanie nowego, bardziej dynamicznego i nowoczesnego wizerunku oraz realizację założeń stawianych przez dyrektora marketingu. Nic tylko czekać kiedy nowe usługi i pierwsze elementy zmienionej identyfikacji pojawią się także na polskich kartach i polskim rynku.

Źródła: PRoto.pl, Marketing przy kawie, Brand New, Creative Review