Reklama

Branding Monitor to największy polski portal o brandingu i kreowaniu wizerunku marki. Zmiany, nowości i ciekawostki ze świata komunikacji wizualnej.

Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Raciborzu i jej nowe logo

Udostępnij ten artykuł

Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Raciborzu pochwaliła się swoim nowym logo. O ile dotychczasowa sytuacja rzeczywiście wymagała solidnej korekty, o tyle nie wiem, czy na pewno można w tym wypadku mówić o chwaleniu się, bo wydaje mi się, że niestety nie ma czym.

PWSZ w Raciborzu jest stosunkowo młodą uczelnią, ponieważ została powołana do życia dopiero w 2002 roku. Mimo, iż historia tego miejsca sięga 1946 roku, to w formie szkoły wyższej funkcjonuje zaledwie kilkanaście lat. Nie dziwi mnie zatem zbytnio problem braku odpowiedniego znaku, który mógłby odgrywać rolę godła, czy chociażby logo.

Zmiana, którą przeprowadzono miała być zaradzeniem tej sytuacji. Uczelnia chciała zyskać jednocześnie i godło i dobry znak rozpoznawczy. W jaki sposób? Ano w taki, że stary symbol ma się stać właśnie wspomnianym godłem, które będzie prawdopodobnie używane znacznie rzadziej i w bardziej oficjalnych sytuacjach. Nowy – wiadomo – będzie robił za logo, a raczej za logosa, bo niestety jakość wykonania, ale głównie sam pomysł pozostawiają wiele do życzenia.

nowe-logo-pwsz-raciborzu

Wydaje mi się, że słabość tego projektu jest widoczna na pierwszy rzut oka, ale żeby nie było, że narzucam swój punkt widzenia, wyjaśnię dlaczego tak uważam. Największym jego mankamentem jest moim zdaniem zupełny brak jasnej symboliki. Niestety, ale trzy okręgi z „wyciętymi” ćwiartkami nie są specjalnie charakterystyczne i nawet po dłuższym zastanawianiu się, nie wiadomo o co w nich chodzi i jaki mają związek z jednostką, która w tym przypadku ma zamiar się nimi posługiwać. Drugą rzeczą jest fakt, że taka konstrukcja sygnetu jest strasznie oklepanym wzorem, który mógłby dzisiaj robić za (słabe) logo czegokolwiek.

Jeśli spojrzymy na kilka znaków innych akademii i uniwersytetów zlokalizowanych w województwie śląskim (żeby było po sąsiedzku), to zobaczymy, że choć ich poziom jest różny, każdy ma w sobie coś bardziej charakterystycznego, niż trzy niedokończone otoczki.

akademia-muzyczna-katowice-logo

 

akademia-jana-dlugosza-logo

 

awf-katowice-logo

 

politechnika-czestochowska-logo

 

politechnika-slaska-logo

 

slaski-uniwersytet-medyczny-logo

 

uniwersystet-ekonomiczny-katowicach-logo

 

uniwersytet-slaski-logo

Są to znaki lepsze i gorsze, ale są jakieś, a nowe logo PWSZ w Raciborzu jest po prostu nijakie, bez wyrazu i bez własnego charakterystycznego elementu.

Drugą sprawą, która niespecjalnie mnie przekonuje jest typografia. Może i znajdą się tacy, których ucieszy fakt, że to nie Papyrus, czy inny Gothic Bank, ale Lato (z całą sympatią do tego kroju) moim zdaniem w znakach typu logo sprawdza się raczej średnio. Jego rosnąca popularność w powszechnym użytkowaniu sprawia, że naprawdę coraz trudniej wydobyć z niego atrakcyjność, że o unikalności nie wspomnę. Nawet jeśli w grę wchodzą tylko darmowe opcje, to lepiej nie wybierać „czcionek”, którymi pisane są teksty na co trzeciej stronie internetowej.

Nowe logo PWSZ w Raciborzu miało przynieść powiew świeżości i prawdopodobnie zapewnić uczelni „nowoczesny”, rozpoznawalny symbol. W mojej ocenie tak się jednak nie stało, ponieważ niepraktyczny i nieczytelny wzór został zastąpiony słabym projektem, zionącym symboliczną pustką, która w dodatku nie została nawet zamaskowana ani przez kreatywne ujęcie, ani rewelacyjne techniczne wykonanie.

Źródło: PWSZ w Raciborzu (Facebook)

Udostępnij ten artykuł
Zobacz ostatnie publikacje