Paryska ADP Groupe, która jest państwowym przedsiębiorstwem zarządzającym czternastoma lotniskami i lądowiskami zlokalizowanymi w rejonie Ile-de-France, przeszła wizerunkową reorganizację, w ramach której dokonano także przeprojektowania identyfikacji wizualnej.
Dotychczasowa nazwa Aéroports de Paris obejmowała swoim zasięgiem tak markę, jak i nazwę całego podmiotu. Rebranding, który wkroczył w fazę wdrażania rozdziela te dwa aspekty, w wyniku czego powstały dwie formy – ADP Groupe, która jest biznesową nazwą całego przedsięwzięcia, oraz Paris Aéroport będącą nową marką paryskich lotnisk.
Odświeżona identyfikacja Paris Aéroport ma być widoczna przede wszystkim dla pasażerów. Podróżujący odwiedzający lotniska francuskiej stolicy będą mogli zobaczyć wizualne elementy marki na każdym porcie lotniczym wchodzącym w skład grupy. Fundamentem nowego kodu wizualnego jest logo tworzonej marki.
Znak, tak jak poprzednio, nawiązuje do najsłynniejszego symbolu architektonicznego Francji, jednakże w nowej wersji Wieża Eiffla, o której mowa, została znacznie uproszczona. Różnej długości granatowe linie zostały umieszczone w taki sposób, aby powstały kształt luźno nawiązywał do sylwetki budowli. W nowym logo zrezygnowano między innymi także ze skrzydeł, ale mimo to uważam, że figura i tak może kojarzyć się z lataniem, ponieważ w układzie elementów da się dostrzec również startujący samolot widziany od dołu. Odświeżony sygnet wygląda moim zdaniem lepiej również dlatego, że ma w sobie więcej dynamiki.
Zdecydowanie lepsza jest również zastosowana typografia. Prosty krój z urozmaiconą formą litery „A” dzięki „wygiętej” poprzeczce, dał efekt bardzo przyzwoitego logotypu. Zyskał on na atrakcyjności również dlatego, że przedstawiono go w dwóch kolorach, które zostały wykorzystane lepiej, niż w poprzedniej wersji logo. Połączenie kolorów niebieskiego z czerwonym jest jedną z najmniej przeze mnie lubianych kompozycji, ale muszę przyznać, że w przypadku logo Paris Aéroport wyszło to bardzo estetycznie, głównie dzięki doborze odpowiednich odcieni i proporcji tych barw. Cała identyfikacja wygląda przejrzyście, miejscami bardziej idąc w klasykę (grafiki ze zdjęciami), by w innych sytuacjach wywołać wrażenia większej nowoczesności (np. ikony i piktogramy).
Myślę, że rebranding Paris Aéroport prezentuje się bardzo ciekawie. Nowe logo wyrażone w minimalistyczny sposób zostało sensownie wzbogacone zastosowaną kolorystyką, dzięki czemu jest proste (ale nie za proste) i nadal wywołuje dość jednoznaczne skojarzenia. Na uznanie zasługuje według mnie także umiejętne zaaranżowanie materiałów wizualnych, które wykorzystują bardzo niebezpieczne połączenie kolorów. Często niebiesko-czerwone palety są zbyt drażniące dla oczu, ale w tym przypadku zestaw dobranych barw raczej nie powinien wpływać w ten sposób na odbiorcę. Na podstawie elementów zaprezentowanych przez Grupę ADP można zatem stwierdzić, że nowa identyfikacja paryskich lotnisk jest dobrze prezentującym się projektem, który powinien silnie wesprzeć kreowanie pożądanego wizerunku.
Źródła: Groupe ADP (Twitter), Paris Aéroport, Brand New