Szukaj

Reklama

Polski Związek Łowiecki zrobiony w jelenia

Rebranding Polski Związek Łowiecki - nowe logo 2023
Pod koniec ubiegłego roku Polski Związek Łowiecki pochwalił się nowym logo. Jak się okazuje, projekt stworzony w pracowni Andrzeja Pągowskiego pod kątem oryginalności pozostawia wiele do życzenia.
Reklama

Zmiana in minus

Nowe logo Polskiego Związku Łowieckiego miało być ukoronowaniem obchodów 100-lecia zrzeszenia myśliwych i z takim też przekazem zostało zaprezentowane.

Przeprojektowany znak jest minimalistycznym wzorem z wizerunkiem jelenia, nie zawiera żadnej typografii i został utrzymanym w myśliwskich barwach. Teoretycznie prosty i nowoczesny wzór ma jednak według mnie symboliczne braki.

Nowe logo Polskiego Związku Łowieckiego

Po pierwsze brakuje jakiegokolwiek elementu typograficznego, co w tym przypadku znacznie utrudnia prawidłową identyfikację posiadacza logo. Myślę, że lepszym wyjściem byłoby jednak pozostawienie chociażby skrótu PZŁ, tak jak to miało miejsce wcześniej.

Po drugie, całkowicie usunięto z projektu krzyż świętego Huberta, który z tego co mi wiadomo, jest dość charakterystycznym symbolem w świecie myślistwa. Gdyby tam pozostał, wzór na pewno odznaczałby się większą oryginalnością i ciągłością historyczną z poprzednimi znakami.

I już z tych dwóch powodów nowe logo PZŁ jest moim zdaniem dość przeciętnym projektem, ale żeby nie było tak nudno, rebranding ma znacznie więcej smaczku.

Zarzuty o plagiat i tłumaczenie Pągowskiego

Okazuje się, że logo stworzone pod nadzorem Andrzeja Pągowskiego, znanego plakacisty, który od jakiegoś czasu próbuje wchodzić także w buty projektanta identyfikacji wizualnych, bardzo mocno czerpie z pewnej stockowej ilustracji. Fakt ten wyłapali internauci i oczywiście natychmiast posypały się oskarżenia o plagiat.

PZŁ logo plagiat? Ilustracja stockowa
Ilustracja stockowa, która prawdopodobnie została wykorzystana do opracowania nowego logo PZŁ.

W związku zaistniałą sytuacją wypowiedzieć postanowił się sam zainteresowany:

Nie użyliśmy cudzej pracy bez wiedzy autora. Przy pracy skorzystaliśmy – jak robi to większość agencji projektowych – z płatnych zasobów ilustracyjnych/zdjęciowych. Płacimy abonament za korzystanie z tego konkretnego banku zasobów, z którego pochodzi czarno-biała ilustracja, której fragment został użyty w projekcie. Zgodnie z opłacaną regularnie licencją mamy prawo do wykorzystywania i przerabiania ilustracji dostępnych w zbiorach i umieszczania ich w naszych projektach bez podawania źródła pochodzenia. Jest to stała, regularnie wykorzystywana praktyka, którą stosuje większość firm projektowych” – stwierdził Andrzej Pągowski.

Ponadto okazało się, że autorem nowego logo PZŁ nie jest sam Pągowski, ale osoba z jego pracowni, nad której pracą znany plakacista jednak czuwał.

Pozwolę sobie odnieść się do kilku wyżej poruszonych wątków.

Plagiat czy po prostu marna praca?

Zacznijmy od tego, że plagiatem jest kradzież cudzego utworu, a więcej na temat plagiatowania pisałem kilka lat temu w artykule Kiedy mamy do czynienia z plagiatem, a kiedy nie? Polecam, bo tekst ten pomaga zrozumieć kwestię plagiatowania i może ustrzec przed rzucaniem pochopnych, niesłusznych oskarżeń.

Jeśli pracownia Pągowskiego nabyła legalnie wspomnianą pracę stockową, a następnie zgodnie z licencją wykorzystała ją w swoim projekcie, to nie ma mowy o żadnym plagiacie. Jest to po prostu odtwórczy znak, stworzony poza standardami dobrego projektowania, ale na pewno nie kradzież.

Projektowanie a zasoby stockowe

To prawda, że jak stwierdził Pągowski, agencje korzystają z płatnych zasobów ilustracyjnych i zdjęciowych. Pytanie tylko w jakich sytuacjach i projektach? Bo czym innym jest wykorzystać stockowe zdjęcie w roli materiału uzupełniającego projekt katalogu, ulotki czy strony internetowej, a czym innym tworzyć na bazie stocków znaki firmowe.

Kompletną bzdurą jest także twierdzenie, że większość agencji i projektantów regularnie praktykuje wykorzystywanie stocków do opracowywania własnych utworów. Nie wiem z jakich źródeł Pągowski zaczerpnął te rewelacje, ale na pewno nie było to środowisko projektantów identyfikacji wizualnych i firm zajmujących się brandingiem.

Jest dokładnie odwrotnie, ponieważ każdy szanujący się projektant i grafik, zabierając się do pracy nad logo, zdaje sobie sprawę z tego, że ma to być utwór oryginalny, unikatowy i przede wszystkim niebędący jawną kopią jakiegoś płatnego gotowca. Jeśli ktoś twierdzi inaczej, to tylko obnaża własną niekompetencję.

Jelenia żal

W całym tym zamieszaniu najmniejszą uwagę zwraca się na poszkodowanego, jakim niewątpliwie jest Polski Związek Łowiecki. Organizacja zostaje z bardzo przeciętnym, odtwórczym wzorem, za który być może zapłaciła niemałe pieniądze i zdecydowanie może czuć się co najmniej rozczarowana. Szkoda.

Nie wiem czy PZŁ podejmie jakiekolwiek dalsze kroki, czy w ogóle ma taką możliwość, więc niech ten przypadek będzie przynajmniej nauczką dla innych, że znane nazwisko wcale nie jest gwarantem wybitnej pracy. Szczególnie gdy zatrudnia się je do pracy w dziedzinie, w której jego właściciel nie jest żadnym specjalistą.

KK

Źródła: PZŁ, dribbble
Skomentuj artykuł
Włącz powiadomienia
Powiadom o
guest
55 Komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
A.Mason
A.Mason
13 stycznia 2023 14:43

Najśmieszniejsze w tym wszystkim jest to, że bardzo niewiele trzeba byłoby w tym logo zmienić, żeby uniknąć oskarżeń o plagiat.

Swoją drogą, ta zmiana logotypu pokazuje, że Związek chciał chyba uciec od wizerunku „trupa” w logu, w kierunku żywego stworzenia. Tak więc to dopisałbym po stronie plusów nowego projektu :)

Paweł
Paweł
13 stycznia 2023 18:16

Po logo województwa pomorskiego myślałem, że już nikt szanujący się nie będzie chciał współpracować z tym panem w dziedzinie identyfikacji wizualnej. Ciekawe, czy kolejna wtopa również nie da przyszłym klientom do myślenia…

Hubert
Hubert
14 stycznia 2023 15:25

Nie o jelenia tu chodzi, przecież jasno widać że chodzi o pozbycie się krzyża z logotypu. PZŁ idzie w głównym nurcie europejskiego szaleństwa. Przykre to, św. Hubert się w grobie przewraca.
„Według legendy z XI wieku Hubert nawrócił się na chrześcijaństwo zobaczywszy jelenia z krzyżem jaśniejącym pośród poroża” to tak dla przypomnienia.

Kamil
Kamil
15 stycznia 2023 14:41
Odpowiedz użytkownikowi  Hubert

No spoko, a co ma do rzeczy jakaś religijna legenda do świeckiej organizacji o świeckich obowiązkach?

Krzysiek
Krzysiek
16 stycznia 2023 12:15
Odpowiedz użytkownikowi  Kamil

Tradycja. Z tego samego powodu ateiści wciąż na święta ubierają choinkę, czy w noc przesilenia letniego tak po pogańsku palimy ogniska.

Vobro
Vobro
18 stycznia 2023 10:31
Odpowiedz użytkownikowi  Hubert

Póki co żyjemy w świeckim państwie…

A.Mason
A.Mason
18 stycznia 2023 11:51
Odpowiedz użytkownikowi  Vobro

Jak jestem zawsze za tym, żeby urzędy były świeckie, tak Polski Związek Łowiecki nie jest instytucją państwową, więc jeśli sami jego członkowie nie odżegnują się od korzeni religijnych zmieniając status, niech sobie robią co chcą.

Sławomir
Sławomir
9 maja 2023 11:02
Odpowiedz użytkownikowi  Vobro

Otóż nie! W Polsce jest tylko przyjazny rozdział kościoła od państwa. Nawet w konstytucji brak takiego wskazania o świeckości państwa. Chyba, że piszesz o Rosji, Francji lub Turcji – tak jest wpisana świeckość państwa w konstytucji.

Mir55
Mir55
18 stycznia 2023 22:46
Odpowiedz użytkownikowi  Hubert

Wygląda na to że ktoś na „nowo pisze historię „

Hubert
Hubert
18 stycznia 2023 08:25

Tragedia, rysunek, logo bez żadnego powiązania z legenda

Stefan
Stefan
18 stycznia 2023 08:54

Nie dość że marnie to wygląda,ty jeszcze nie ma nic wspólnego z Łowiectwem i PZŁ, szkoda gadać, sam PZŁ ciągnie to Łowiectwo na dno.

A.Mason
A.Mason
18 stycznia 2023 12:01
Odpowiedz użytkownikowi  Stefan

Od jakiegoś czasu „marka” im się psuje przez nagłaśniane idiotyczne wypadki, nieprawidłowości, a przede wszystkim przez to, że są na świeczniku dzięki organizacjom chroniącym zwierzęta. Nie dziwi mnie więc, że uciekają od konotacji stricte związanymi z polowaniami, czy dokładniej z trofeami myśliwskimi.

Podobnie usunięcie krzyża. Mimo że jest związany z myślistwem, kojarzy się bardzo religijnie. Więc jeśli to świadoma decyzja, żeby odżegnać się od religijności – niech tak będzie.

Mariusz
Mariusz
18 stycznia 2023 11:50

Ja jako myśliwy zupełnie się nie identyfikuje z tym logiem i nie mam zamiaru go używać

Jarek
Jarek
18 stycznia 2023 11:55

Co to dziwadło ma wspólnego z etyką,kulturą i tradycją łowiecką

Arkadiusz
Arkadiusz
18 stycznia 2023 12:21

A co komu przeszkadza dotychczasowe logo nie rozumie po co zmieniać jak jest dobrze!? Ale żyjemy w takim kraju że jak co jest dobre i nikomu nie przeszkadza to trzeba to zepsuć! Żenada

Jacek
Jacek
18 stycznia 2023 12:32

Dosyć panoszenia tego lewactwa. Wstępowałem do organizacji z krzyżem

Rafał
Rafał
19 stycznia 2023 07:59
Odpowiedz użytkownikowi  Jacek

Dla krzyża wstępowałeś? Ja wstępowałem dla łowiectwa, nie dla krzyża, czy z krzyżem. Logo jest spoko. Kłopoty z PZŁ i upadek Środowiska Łowieckiego to co innego

maciej
maciej
19 stycznia 2023 08:33
Odpowiedz użytkownikowi  Rafał

o i tak trzymać ,mądrego miło posłuchac .DARZ BÓR

Przemek
Przemek
17 sierpnia 2023 08:53
Odpowiedz użytkownikowi  Rafał

Od takich małych rzeczy się zaczyna. Logo spoko. Tęcza spoko. Pedzie tez fajne chłopaki. Ołów be itp.

Stanisław
Stanisław
18 stycznia 2023 13:28

Zastąpić mające blisko 100 letnią tradycję piękne i czytelne dla wszystkich logo PZŁ znakiem, który może co najwyżej reklamować sklep z dziczyzną w okresie obchodów 100 lecia PZŁ jest podeptaniem histori i tradycji.
Tak dzieje się, gdy przestaje działać demokratyczny wybór i liczące przeszło 150000 członków PZŁ zostaje pozbawione wpływu na wszelkie decyzje podejmowane przez mianowany przez inne organizacje Zarząd Związku.

Marian
Marian
19 stycznia 2023 12:37
Odpowiedz użytkownikowi  Stanisław

Lisiak i reszta doprowadzą nas do zguby no i moądry minister środowiska

Jan Kowalczyk
Jan Kowalczyk
18 stycznia 2023 13:33

Pzł to zło

Tomasz
Tomasz
18 stycznia 2023 21:00

A kto pytał ogół myśliwych o zmianę logo? Ile za to zapłacili z naszych pieniędzy? Obecni decydenci PZŁ są bardzo religijni i stoją na klęczkach przy byle okazji (ja nie) kto ich namówił na usunięcie krzyża i logo św. HUBERTA, POLECĄ ZA TO CZYJEŚ GŁOWY.

Tomasz
Tomasz
20 stycznia 2023 09:05
Odpowiedz użytkownikowi  Tomasz

Teczową flagę tam wstawić ?

Robert
Robert
18 stycznia 2023 21:30

Idiotyczne logo

Mieczydław
Mieczydław
18 stycznia 2023 23:07

Wyglada jak z pod chińskiego cnc. Nic we właściwym kierunku,tylko niszczenie sprawdzonych wzorców Darz Bór

Pan kuki
Pan kuki
19 stycznia 2023 11:18
Odpowiedz użytkownikowi  Mieczydław

Gdyby Uczeń Pęgowskiego przy tworzeniu logo wzorował się na znakach chińskiego alfabetu z pewnością produkt finalny byłby zdecydowanie lepszy wizerunkowo

Przemek Walocha
Przemek Walocha
18 stycznia 2023 23:25

A stare logo było po prostu dobre… ktoś z polotem by się odbił od oryginalnego projektu i może po prostu wywalił czaszkę zostawiając samo poroże jako sygnet. Przez swój kształt i zielony kolor mogłoby sie odciąć „od trupa” bardziej idąc w kierunku płomienia, kręgu życia…
Liternictwo zaś do wyciągnięcia na nowo, tak żeby mogło być wykorzystywane samodzielnie bez sygnetu (dziś to ważne np. na stronie www, mediach społ. Etc). A Pan Ahtysta to zmarnował. :/

BolekzGdanska
BolekzGdanska
19 stycznia 2023 08:07

Czy w tym przypadku też były w ruchu reklamówki z Łubianki ???

Jula
Jula
19 stycznia 2023 08:47

Mordercy zwyrole i barbarzyńcy mordują wszystko co się rusza nawet gatunki chronione takie jak żubry czy rysie już nie wspomnę o wilkach Popaprany i śmierdzący zawód który nazywa się pseudo myślistwo powinni być zakazane Całkowicie bo oni nie walczą z ASF tylko zaśmiecają lasy krwią i resztami zwierzyny szkodniki i pasożyty społeczne zarabiający na zabijaniu zwierzyny wyłącznie z powodu pieniędzy!!! Zakazać to całkowite Gówno ! ?

Krzysztof
Krzysztof
19 stycznia 2023 10:34
Odpowiedz użytkownikowi  Jula

Jesteś GŁUPKIEM. Podaj sumy jakie w/g ciebie zarabiają myśliwi? Gdyby łowiectwo było dochodowe , to by przed wojną wszyscy Żydzi polowali .

Pirat mazurski
Pirat mazurski
20 stycznia 2023 00:03
Odpowiedz użytkownikowi  Krzysztof

Pełna zgoda Szkoda polemizować z Jula

Dariusz
Dariusz
19 stycznia 2023 12:08
Odpowiedz użytkownikowi  Jula

Panie/Panie Jula lub Juli ( płeć nie gra roli) , jest taka zasada, że nie zabiera się głosu na tematy, o których nie ma się bladego pojęcia o tym. Po pierwsze: nie polujemy na gatunki, które raczyłaś/raczyłeś wymienić. Po drugie: myślistwo i łowiectwo to nie jest zawód. Po trzecie: nie „zaśmiecamy” lasu, gdyż …” z prochu powstałeś, w prochu się obrócisz” – jeśli wiesz o co mi chodzi ?! Po kolejne: nie masz zielonego pojęcia, nt. ASF, gdyż „nie było by tego tematu” . I na koniec , życzę Tobie takich kwot co miesiąc, jakie wydaję „na my ślistwo” ja i moi Koledzy „po strzelbie” Do epitetów, nie będę się odnosił. Z myśliwskim zawołaniem Darz Bór ! Już Nemrod – w razie trudności ze zrozumieniem proszę o kontakt.

Robert G
Robert G
19 stycznia 2023 13:22
Odpowiedz użytkownikowi  Jula

Cyt.: ,,Nie komentujmy byle czego napisanego przez byle kogo. Szkoda na to naszej uwagi. „

Aleksandra
Aleksandra
19 stycznia 2023 19:05
Odpowiedz użytkownikowi  Jula

Oszczędź sobie wstydu i zamilcz

Adam
Adam
23 stycznia 2023 09:59
Odpowiedz użytkownikowi  Jula

Sama jesteś „zwyrolem”. Pamiętaj że łowiectwo to istotna część gospodarki państwa. Poza tym gdyby nie myśliwi to rolnik z pola nie zdjąłby ani kłosa ani ziemniaka czy kolby kukurydzy. Konieczna jest kontrola nad populacją zwierzyny, która inaczej w sposób niekontrolowany rozrastając się powodowałaby znaczne straty w rolnictwie. I jeszcze jedno jak się na czymś nie znasz to nie zabieraj głosu i nie obrażaj innych. Żal mi ciebie że jesteś tak ograniczoną umysłowo osobą.

Sławomir
Sławomir
9 maja 2023 11:11
Odpowiedz użytkownikowi  Jula

Taki jest poziom dyskusji, gdy włączy się jakaś „Julka”. A trzeba było chodzić do szkoły, a nie rzucać w nią kamieniami. Czy Ona bidula wie co zjadają lwy albo sępy? Puszki ze sklepu? Suchą karmę?

Przyrodnik
Przyrodnik
19 stycznia 2023 08:49

Może jakaś ankieta wśród myśliwych – co sądzą o nowym logo?
Ja nie jestem myśliwym, ale smuci mnie trend ,,ulepszania” tego co dobre i sprawdzone. A dodatkowo marnowania przy tej okazji pieniędzy. Koledzy myśliwi co myślicie o takim marnotrawstwie Waszych pieniędzy?
Mnie podobało się stare logo PZŁ, a nowe… Zostawię bez komentarza, bo taki bubel nie uważam za wart wydania więcej niż paru groszy i zaprezentowania podczas kabaretu a nie jako poważne logo poważnej – chyba? – instytucji.
Pozdrawiam, z Bogiem i Darz Bór.

Diana
Diana
19 stycznia 2023 09:58

Logo na 95 lecie PZŁ postawiło wysoko poprzeczkę. Piękna robota. To coś nas obraża i ośmiesza. Mam nadzieję że posłuchają naszego niezadowolenia i sprostają swoją wpadkę. Sama projektuje i do tak wyniosłej uroczystości nigdy nie dopiełabym gotowca

Rysiek
Rysiek
19 stycznia 2023 09:59

Jak nowe logo będzie się miało w obecności pocztów sztandarowych które są w posiadaniu większość kół łowieckich jakiś absurd

Marek
Marek
19 stycznia 2023 10:03

Co to jest, kto wywalił moją kase?

Anna
Anna
19 stycznia 2023 10:09

Jakikolwiek był motyw tej zmiany ( a można się domyślać), efekt jest beznadziejny i to za pieniądze składkowe myśliwych, których nikt nie pytał o zdanie.

Pirat mazurski
Pirat mazurski
20 stycznia 2023 00:10
Odpowiedz użytkownikowi  Anna

Kto stoi za usuwaniem krzyża – odpowiedź sama się nasuwa

Janusz
Janusz
19 stycznia 2023 10:21

Dziecko w przedszkolu ładniejszy projekt by stworzyło.

Pan kuki
Pan kuki
19 stycznia 2023 11:35
Odpowiedz użytkownikowi  Janusz

Taki jest poziom umiejętności artystów wysokiej klasy.

Pan kuki
Pan kuki
19 stycznia 2023 11:24

Gdyby ogłoszono pośród myśliwych konkurs na nowy znak tożsamościowy otrzymali by tysiące gotowych logo i tylko należałoby wybrać to właściwe. Taniej i bez zbędnych emocji a z pewnością nawiązywało by do tradycji i nowoczesności zarazem.

Jerzy
Jerzy
19 stycznia 2023 11:25

Św. Hubert jest naszym patronem.
Nic dodać. Komuś to przeszkadza!!

Leon
Leon
19 stycznia 2023 14:22

A co z tradycją? Kto zamierza na nowo pisać historię? Dziesiątki pokoleń pracowało na rzecz przyrody. Co z nimi? Jakiemuś lewicowemu urzędnikowi nie odpowiada krzyż? Powtarzam, tradycją i jeszcze raz tradycja. Jeżeli pozbędziemy się swojej przeszłości i tradycji kim będziemy? Takimi samymi baranami, nie obrażam baranów, jak ci skorumpowani politycy z Brukseli? Którzy za kasę zrobią wszystko. Darz Bór.

Wellman
Wellman
19 stycznia 2023 16:46

Najśmieszniejsze jest w tym wszystkim to, że autor artykułu sam obnażył swoje nieprzygotowanie do analizy tematu i elementarny brak umiejętności czytanie ze zrozumieniem. W żadnym źródle zbliżonym do PZŁ lub Pągowskiego nie widnieje informacja, jakoby ten znak miął być nowym logo PZŁ. Jest to tylko powielana przez szczekaczy fałszywa informacja. Samo PZŁ od początku jasno komunikowała, że jest to grafika jubileuszowa. Udana czy nie? To zupełnie odrębna sprawa. Obśmiewam się jednak jak norka, gdy widzę, jak wytykacze błędów sami fundamentalne błędy popełniają, a gdy im się zwróci uwagę to próbują udawać, że akurat ich błąd to nic takiego. Tutaj nawet PZŁ wskazane jest jako źródło, cóż, autor musiał potraktować je bardzo, ale to bardzo wybiórczo.
Pamiętaj, autorze drogi, chcesz wytykać błędy – bądź krystaliczny i rób to tak, aby Tobie w Twoim „wytykaniu” nic nie można było wytknąć.

A.Mason
A.Mason
19 stycznia 2023 19:41
Odpowiedz użytkownikowi  Wellman

Masz rację… i nie masz racji. Jeśli wejdziesz na stronę www czy media społecznościowe, ta grafika widnieje nie obok loga, tylko zamiast niego. Nowy logotyp nie jest więc formalnie nowym logiem związku, ale pełni obecnie taką funkcję w wielu miejscach.

Co ciekawe, wczoraj PZŁ ogłosił oficjalny konkurs na nowe logo.

Pawel
Pawel
21 stycznia 2023 06:29
Odpowiedz użytkownikowi  Wellman

W końcu ktoś napisał prawdę. Bicie piany przez szczekaczy którzy nie do końca wiedzą co się dzieje potwierdza regułę, że większość najczęściej nie ma racji.

Anna
Anna
19 stycznia 2023 18:33

Jak widać autor artykułu nie ma pełnej informacji o tym logo i po co powstało. Przede wszystkim nie jest to nowe logo PZŁ. To pozostaje takie jakie jest. Omawiane tu logo powstało tylko i wyłącznie ku podkreśleniu obchodów 100-lecia PZŁ do wykorzystania głównie w mediach internetowych. Zostało to wyjaśnione między innymi na stronie fb PZŁ.

Selekcjoner
Selekcjoner
20 stycznia 2023 07:26

W myśl dowcipu z ogromną brodą….
Czym się różni daniel od jelenia?

Ewidentnie PZŁ jest jak jeleń z tego dowcipu…

Edward
Edward
21 stycznia 2023 15:30

Komu przeszkadzało stare logo i ile kosztował projekt nowego??? Czy powodem zmiany loga był krzyż?

Daniel
Daniel
22 stycznia 2023 00:43

Każda kompromitacja PZŁ cieszy normalnych ludzi :)