Reklama

Pszczyna, świeża Pszczyna!

Nowoczesne trendy w projektowaniu docenili włodarze Powiatu Pszczyńskiego, który zyskał nowe logo, zupełnie niepodobne do wielu innych samorządowych projektów. Porównując je z utartymi w branży schematami (stałe motywy + kolory) już na pierwszy rzut oka wyróżnia się lekkością i oryginalnym pomysłem.

nowe-logo-powiatu-pszczynskiego

Powiat Pszczyński postanowił pójść zupełnie inną drogą i zainwestował w udział w projekcie „Design… do usług!” realizowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego. W wyniku tego przedsięwzięcia powstało nowe logo i identyfikacja wizualna, która będzie służyć jednostce samorządowej.

Starostwo Powiatowe w Pszczynie zostało wybrane jako jedna z trzech instytucji, które pomyślnie zakwalifikowały się do etapu realizacji. Zgłoszono osiem kandydatur. O projekcie i przeprowadzanych pracach czytamy również na stronie powiatu:

„Udział w projekcie miał na celu poprawę jakości i skuteczności świadczonych usług. W tym czasie w Starostwie Powiatowym w Pszczynie gościła grupa składająca się z projektantów, socjologów – specjalistów w dziedzinie projektowania usług publicznych z Polski i Walii. Wspólnie z pracownikami starostwa, mieli oni za zadanie przeanalizowanie świadczonych przez nasz urząd usług oraz zdefiniowanie luk i możliwości w zakresie ich oferowania.”

Co z tych odwiedzin i konsultacji wyszło mieszkańcy mogą obserwować od pierwszego czerwca, kiedy nowa identyfikacja została oficjalnie wprowadzona do użytku. My przyjrzyjmy się tym projektom „z daleka”.

logo-powiatu-pszczynskiego-wersja-podstawowa

Nowe logo Powiatu Pszczyńskiego jest oparte o symbol przedstawiający pochyloną literę „P”, logotyp z nazwą jednostki oraz claim. Dobrana kolorystyka jest zupełnie niepodobna do innych tego typu podmiotów, które lubują się w fikuśnym łączeniu czerwonego, niebieskiego, żółtego i zielonego na raz. Czasami, co bardziej ekstrawaganccy dorzucają jakiś odcień brązu, czy pomarańczu. Zależy co akurat przyjdzie do głowy nie tyle projektantowi (choć kto wie), a zamawiającemu. Natomiast Pszczyna zdobyła się na rewolucję i, o zgrozo, skorzystała tylko z dwóch barw – zieleni oraz czerni. Nie wliczam oczywiście bieli tła, które występuje w 99,9% projektów.

symbolika-nowego-logo-powiatu-pszczynskiego

nowe-logo-powiat-pszczynski-kolorystyka-uzupelniajaca

Muszę przyznać, że patrząc jedynie na dobraną paletę barw efekt jest całkiem ciekawy. W jej uzupełnieniu występują co prawda także inne kolory, ale nie poczytałbym tego jako jakieś przewinienie. Są to co prawda odcienie nad którymi pastwiłem się chwilę wcześniej, ale najważniejsze jest dla mnie to, że nie wciśnięto ich w podstawową wersję logo. Dominuje przede wszystkim zieleń.

motywy-graficzne-nowej-identyfikacji-powiatu-pszczynskiego

W koncepcji spójności zaprojektowano także pozostałe elementy systemu identyfikacji, w tym materiały promocyjne, które prezentują się moim zdaniem całkiem ciekawie.

materialy-promocyjne-powiat-pszczynski

torba-promocyjna-logo-powiat-pszczynski

Powiem szczerze, że branding Powiatu Pszczyńskiego naprawdę mnie zaskoczył. Z drugiej strony powinienem być na to przygotowany, bo gdzie jak gdzie, ale jednak na Śląsku trochę ciekawych projektów już powstało, a tutejsze samorządy coraz częściej zwracają uwagę na jakość używanych elementów wizualnych. Nie bardzo tylko przypadł mi do gustu użyty krój pisma, który jakbym skądś kojarzył TUTAJ. Nawet jeśli nie wszystkie fonty są takie same, to podobieństwo stylistyki jest moim zdaniem bardzo wyraźne. Można było tutaj pokombinować z czymś bardziej oryginalnym. Jednak biorąc pod uwagę środowisko w jakim ten branding został przygotowany, należy go ocenić zdecydowanie na plus – przede wszystkim za świeżość i przełamanie monotonii.

Skomentuj artykuł
Włącz powiadomienia
Powiadom o
guest
0 Komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze