Szukaj

Reklama

Racibórz zmienia logo… sprzed 2 lat

Nowe logo Raciborza
Radni miasta Raciborza podjęli uchwałę o zmianie promocyjnego znaku miasta. Ostatnia podobna decyzja, ustanawiająca nowe logo zapadła w październiku 2020 roku. Teraz miejska symbolika zostanie poddana całkowitej zmianie.

Logo ledwo wprowadzone, a już zmienione

Dotychczasowe logo Raciborza zostało przyjęte 28 października 2020 roku. Projekt oparty na miejskim herbie, przeprojektowanym zgodnie z minimalistycznym trendem, stał się głównym znakiem promocyjnym śląskiego miasta. Jednakże już po dwóch latach będzie zmieniany.

Dlaczego taka zmiana?

Jak wynika z najnowszej uchwały urząd miejski przeprowadził konsultacje społeczne, w wyniku których zapadła decyzja o stworzeniu nowego logo wraz z odświeżeniem całej identyfikacji wizualnej, chociaż jak się okazuje, według decydentów wcale nie mamy do czynienia z nowym znakiem.

Do sytuacji odniósł się wiceprezydent miasta, Dawid Wacławczyk, w trakcie sesji rady miejskiej – Uchwała trafiła pod obrady nie dlatego, że pracujemy nad logiem jako takim, tylko dlatego, że zaakceptowali państwo pracę nad Systemem Identyfikacji Miejskiej. Logo jest swego rodzaju fundamentem tego systemu, ale zarazem jego małą częścią. Obecnie trochę natrafiliśmy na swego rodzaju problem, że firmy [agencje projektowe zapraszane do stworzenia systemu identyfikacji miejskiej, dop. red.] nie bardzo chcą bazować nie na swoim logo. Mamy obecnie taką sytuację, że byliśmy rok po przyjęciu logo i postawiliśmy warunek, że nie chcemy go zmieniać. Ponieśliśmy w końcu wydatki i jest ono dodatkowo naprawdę dobre. Rozpoczynając pracę nad SIM wybraliśmy Studio Otwarte, które ma na koncie wiele dobrych realizacji, choćby dla sąsiedniego Rybnika. Wspomniany system integruje całe miasto. W trakcie rozmów z ekspertami znającymi się na heraldyce okazało się, że nasze obecne logo choć jest dobre, to wymaga drobnych zmian. Nie robimy nowego loga, natomiast obecny znak musimy doprowadzić do perfekcji, by następnie oprzeć na nim cały System Identyfikacji Miejskiej – stwierdził.

W dalszej części obrad jeszcze raz próbował przekonywać, że nowe logo to zupełnie naturalna zmianaMówię po raz kolejny, nie zlecaliśmy zmiany loga, doszło jedynie do kosmetycznych zmian. Jak państwo spojrzą na logo Coca-Coli, to pomyślą, że ono od początku jest takie samo. A to nieprawda. Ono się średnio co roku zmienia, ale są to zmiany praktycznie niezauważalne.

Nie mam pojęcia na jakich danych bazuje pan Wacławczyk twierdząc, że logo Coca-Coli zmienia się średnio co roku, ale nie będę się już nad nim pastwił. Wystarczą same fakty, które przeczą przede wszystkim temu, iż opracowane na nowo logo Raciborza to zaledwie kosmetyka. Widać jak na dłoni, że mamy do czynienia z podobnym, ale jednak zupełnie nowym projektem.

Rozumiem zatem oburzenie radnych, bo rzeczywiście, aby ta zmiana była skuteczna i przełożyła się na spójny system wizualny, będzie trzeba wymienić przecież wszystkie dotychczasowe nośniki obecnego wzoru. I jednocześnie rozumiem chęć wprowadzenia nowego, lepszego wzoru, bo rzeczywiście jest on lepszy od tego sprzed dwóch lat.

Nowe logo, ten sam motyw, inna stylistyka

Nowe logo Raciborza, tak jak poprzednie również zostało oparte na miejskim herbie, tyle że nieco inaczej wystylizowanym.

W załączniku do miejskiej uchwały znajdujemy wizualizację znaku, w którym herb jest wykreślony cieńszą kreską i jest znacznie bardziej podobny do swojego pierwowzoru. W oczy rzuca się przede wszystkim zachowanie oryginalnego kształtu tarczy czy wierniejsze odwzorowanie godła. Są to zdecydowanie mocne strony omawianego projektu.

Nowe logo Raciborza z 2023
Racibórz nowe logo
Nowa identyfikacja miejska Raciborza

Odświeżony symbol, podobnie jak dotychczasowy, został uzupełniona wyrazistym przedstawieniem nazwy miasta, chociaż już nie za pomocą majuskuł. Poniżej znalazło się miejsce na szeryfową typografię, która prezentuje rok założenia miasta.

Nowa identyfikacja wprowadza w życie także bogatszą paletę barw, bazującą na mocnej czerwieni, czerni i bieli, ale uzupełnioną jeszcze błękitem, beżem, żółcieniem i zielenią. Stylistycznie przypomina trochę niedawno zaprezentowany nowy system wizualny Warszawy.

Nowa kolorystyka logo Raciborza
Kolorystyka uzupełniająca logo Raciborza
System oznaczeń jednostek

Nowe, lepsze…

Wprowadzony wraz z uchwałą z 18 stycznia br. nowy znak Raciborza rzeczywiście prezentuje się lepiej niż poprzedni. Dużą jego zaletą jest wierniejsze odwzorowanie tarczy, czy wyrazista i mocniejsza kolorystyka.

Również zalążki nowego systemu wizualnego sprawiają dobre pierwsze wrażenie i prawdopodobnie rozwiną się w kompleksowe narzędzie wizualnej komunikacji miasta.

…ale wdrażane w złym momencie   

Od strony projektowej raciborska zmiana prezentuje się naprawdę udanie. Szkoda tylko, że jest spóźniona o jakieś 2 lata, bo wprowadzanie jej w tym momencie już przysparza urzędowi lawinę pytań o kwestie finansowe, a całość zostanie zapewne zbombardowana jeszcze argumentacją o nienajlepszym podejściu do sprawy za pierwszym razem. Obawiam się, że może to przyćmić walory przeprowadzanej obecnie metamorfozy.

Z drugiej strony trudno się temu dziwić, a co więcej, ciężko takim zarzutom odmówić racji. Wszak wdrażanie nowego logo miasta po to, żeby natychmiast po jego zaistnieniu w przestrzeni miejskiej tworzyć zupełnie nowy i niespójny z nim system identyfikacji nie jest najlepszym działaniem, zarówno pod kątem budżetowym, jak i wizerunkowym.

Nie byłoby tego problemu, gdyby wszystko toczyło się w zaciszu biur i pracowni, a całość od początku została lepiej przemyślana. Wtedy taki dwuletni proces nikogo by nie dziwił, ale widać urzędowi spieszno było z prezentacją znaku w 2020, więc teraz miejscy radni będą zmagać się z zarzutami, do których powstania sami w gruncie rzeczy walnie się przyczynili.

Nie pozostaje mi nic innego jak tylko życzyć szybkiego zakończenia zmiany i tego, aby była to już ostatnia tego typu przemiana na długie lata.

KK

Źródła: UM Racibórz, naszraciborz.pl
Skomentuj artykuł
Włącz powiadomienia
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Marcin
Marcin
24 stycznia 2023 11:51

„Obecnie trochę natrafiliśmy na swego rodzaju problem, że firmy [agencje projektowe zapraszane do stworzenia systemu identyfikacji miejskiej, dop. red.] nie bardzo chcą bazować nie na swoim logo.” Czyli jeśli nie uległa zmianie strategia działania podmiotu (a na to tu wychodzi) to trzeba bezwzględnie zmienić logo? Bardzo ciekawe :)

„Mówię po raz kolejny, nie zlecaliśmy zmiany loga, doszło jedynie do kosmetycznych zmian. Jak państwo spojrzą na logo Coca-Coli, to pomyślą, że ono od początku jest takie samo. A to nieprawda. Ono się średnio co roku zmienia, ale są to zmiany praktycznie niezauważalne.” Również chciałbym poznać szczegóły tych corocznych zmian ;)

„W załączniku do miejskiej uchwały znajdujemy wizualizację znaku, w którym herb jest wykreślony cieńszą kreską i jest znacznie bardziej podobny do swojego pierwowzoru. W oczy rzuca się przede wszystkim zachowanie oryginalnego kształtu tarczy czy wierniejsze odwzorowanie godła. Są to zdecydowanie mocne strony omawianego projektu.” Problem chyba jednak w tym, że tu wcale nie musi być podobieństwa do oryginalnego herbu, bo jest to logo i obie strony wykazały się pewną interpretacją. Dotychczasowy znak szedł znacznie dalej, ale wcale nie oznacza to, że zaproponowany znak był jakoś wybitnie zły. I ewentualne tłumaczenie się np. heraldyką w przypadku logo chyba bardziej jest wykorzystywaniem niewiedzy decydentów.

Reasumując, w przypadku tego całego uzasadnienia jest więcej „marketingu” niż realnej potrzeby zmiany. Owszem, projekt Studio Otwartego jest jak zwykle na bardzo wysokim poziomie (choć powoli projekty miejskie w ich wydaniu zaczynają wyglądać dość podobnie do siebie, a to ma i plusy i minusy), ale pierwowzór wcale nie był aż tak zły. Chyba bardziej jednak chodziło o to, że ze znakiem innego projektanta ciężko byłoby móc podpisać się pod kompleksowością realizacji ;)