Reklama

Branding Monitor to największy polski portal o brandingu i kreowaniu wizerunku marki. Zmiany, nowości i ciekawostki ze świata komunikacji wizualnej.

Real Betis wprowadza nową identyfikację klubu

Udostępnij ten artykuł

Real Betis 2022 - rebranding klubu
Hiszpański Real Betis z Sevilli zaprezentował odświeżoną wersję swojej identyfikacji wizualnej. Klub delikatnie zmodyfikował herb i wprowadził uporządkowany system wizualny, który ma pomóc marce Betis stać się bardziej światową.

Nowy herb Betisu

Zmiana klubowego logo to żadna rewolucja, a jedynie delikatna korekta elementów, które wpływały na szczegółowość znaku. Nowa wersja jest praktycznie niezauważalnym uproszczeniem dotychczasowego wzoru. Bez bezpośredniego zestawienia i dogłębnego porównania obu herbów trudno dostrzec różnice.

Nowe herby klubu Real Betis

Identyfikacja dostosowana do współczesności

Również nowa identyfikacja wizualna Realu Betis jest kontynuacją wcześniejszych wzorców, które zostały dopasowane do aktualnych trendów, a w szczególności do wszechobecnej cyfryzacji. Klub zyskał uporządkowany system z na nowo zdefiniowaną kolorystyką i unikalnym krojem pisma stworzonym na jego potrzeby.

Istotnym aspektem przeprojektowania było uzyskanie spójnej linii stylistycznej, która od teraz będzie stosowana we wszystkich kanałach komunikacji marki i w stosunku do marek podrzędnych (submarek). Wcześniej submarki nie były ściśle kontrolowane pod tym kątem i miały dużą swobodę kreacji.

Nowy herb i identyfikacja klubu Real Betis
Prezentacja odświeżonego herbu Real Betis w nowym systemie identyfikacji klubu.
Nowa kolorystyka Real Betis
Odświeżona i uporządkowana paleta barw klubu.
Nowa typografia klubu Real Betis
Prezentacja nowej typografii Betisu.

Betis, ale już nie tylko Balompie

Jedną z bardziej zauważalnych zmian w rebrandingu hiszpańskiego klubu może być wyrzucenie z głównej nazwy słowa Balompie, czyli piłki nożnej. Zmiana argumentowana jest faktem, że pod szyldem Betisu występują zespoły już nie tylko piłkarskie, ale różnych dyscyplin sportowych. Jest to zatem korekta uzasadniona i jak najbardziej słuszna w kontekście szerszego rozwoju. Dopisek Balompie pozostaje jako oznakowanie sekcji piłkarskiej, analogicznie jak Futsal, Baloncesto, Feminas i inne.

Kreowanie marki będzie ponadto wspomagane hasłem przewodnim „La vida en verde”, czyli życie na zielono.

Hasło przewodnie klubu
Adaptacja projektu
Nowa stylistyka wizualna klubu Real Betis
Cyfrowe nośniki - Real Betis 2022

Komentarz do odświeżenia Betisu

Zmiana znaku królewskiego Betisu z Sevilli to zdecydowanie jedynie drobny lifting. Adaptacja herbu jest bardzo zachowawcza i nie wnosi nic nowego w odbiór brandu. Z tego powodu na pewno cieszą się fani zespołu, dla których klubowy herb jest świętością i nie należy przy nim majstrować.

Również z technicznego punktu widzenia wydaje się, że zmiany nic nie wnoszą i znak mógłby spokojnie funkcjonować w nowym środowisku także bez nich. Symbol już był prosty, a jego odświeżenie to naprawdę nieznaczna kosmetyka.

Dużo sensu ma za to przeprojektowanie całego wizualnego systemu. Unifikacja i stosowanie spójnego key visuala we wszystkich możliwych sytuacjach to zawsze dobry kierunek, wzmacniający markę i zwiększający jej potencjał. Tym bardziej, że podobno różnie to do tej pory wyglądało.

Ponadto mając na uwadze klubowe plany zintensyfikowania swojej promocji na świecie, standaryzacja zasad komunikacji wizualnej staje się czymś naturalnym i ułatwiającym kreowanie spójnej marki.

Klub w informacji o rebrandingu podkreśla także eliminację wszystkich zbędnych, dodatkowych wersji herbu, które do tej pory pojawiały się tu i ówdzie. To także zabieg jak najbardziej godny pochwały. Im więcej wersji, tym więcej błędów w stosowaniu, które wprowadzają niepotrzebne zamieszanie, a w skrajnych przypadkach rozwadniają markę.

Jeśli miałbym sformułować jakieś zastrzeżenia do tej zmiany, to wskazałbym tylko na nowy zestaw typografii. Subiektywnie nie trafia do mnie aż tak skomplikowana stylistyka elementów pisanych. Może jednak jest to sposób na wyróżnienie się w hiszpańskim sporcie? Poza subiektywnymi odczuciami zastanawiam się jeszcze czy taka złożoność tekstów, prezentowanych za pomocą tak wielu odmian teoretycznie tego samego kroju, nie będzie nieco problematyczna w estetycznym i spójnym stosowaniu.

Odświeżenie hiszpańskiego Realu Betis na pewno poprawi zarządzanie marką i powinno wzmocnić jej komunikację. Nowa stylistyka mnie osobiście jakoś szczególnie nie zachwyca, ale myślę, że jeśli będzie konsekwentnie egzekwowana to wśród fanów zespołu szybko się przyjmie.

KK

Źródła: Real Betis, Brandemia
Udostępnij ten artykuł
Zobacz ostatnie publikacje
Reklama
Więcej z działu News