Ogólnopolski operator będący jednym z liderów w dostarczaniu przesyłek tradycyjnych i tzw. niespersonalizowanych przeszedł rebranding, który ma na celu odświeżyć i wzmocnić jego wizerunek na rynku.
ABC Direct Contact działający na terenie całego kraju posiada swoje oddziały w największych miastach Polski. Specjalizuje się w dostarczaniu bezadresowej korespondencji, czyli prościej mówiąc – roznoszeniu ulotek. Na stronie firmy możemy zobaczyć, że pracuje dla znanych marek takich jak Carrefour, Ikea, czy Tesco. Posiadając własne zaplecze techniczno-logistyczne firma oferuje również druk i przygotowywanie tychże wysyłek. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że dla przeciętnego konsumenta to przedsiębiorstwo jest kompletnie nieznane, ale co jakiś czas warto skontrolować działania brandingowe polskich mniejszych przedsiębiorstw.
Do tej pory ABC Direct Contact posługiwał się bardzo przeciętnym logo opartym na prostych, jeśli nie prostackich formach. Jednak pomimo takich prostych kształtów znak nie wyglądał atrakcyjnie. Nie wiem czy można było nazwać go minimalistycznym, bo minimalizm zakłada jednak pewien, wysoki poziom estetyki, którego na pewno brakowało. Działania wizerunkowe podjęte przez agencję Plej mają zmienić ten stan rzeczy i uatrakcyjnić postrzeganie przedsiębiorstwa. Pierwsze efekty możemy obserwować w postaci kompleksowego rebrandingu.
Mimo, że logo zostało zaprojektowane od nowa, widać wyraźną inspirację poprzednim wzorem co podkreśla również Krzysztof Wdowiński – specjalista ds. marketingu ABC Direct Contact:
„Zmieniając logo, nie zerwaliśmy z przeszłością. Przeciwnie, natchnęła nas ona do ponownego poszukania inspiracji w stemplu pocztowym. W symboliczny zarys jego konturu wpisaliśmy nazwę ABC Direct Contact w taki sposób, aby końcowy efekt czerpał zarówno z tradycji, jak i nowoczesności. Dzięki temu podkreślamy, że stawiamy na nieustanny rozwój, inwestowanie w nowe technologie i wdrażanie nowatorskich rozwiązań”
Pomimo tego, że nowe logo firmy nawiązuje kształtem do poprzedniego, jest zupełnie inne i zdecydowanie lepsze. Ale czy lepsze znaczy dobre? Na pewno ciekawie w logo został wkomponowany symbol koperty, który może być jednocześnie odbierany jako wykres obrazujący rozwój działalności. Prosty zabieg, który wprowadza jednak w cały znak nieco życia. Niestety jest też kilka mankamentów w postaci chociażby użytego kroju pisma. Wiem, że Helvetica jest legendą, ale czy w tej konstrukcji nie można było użyć czegoś lepszego? Fontu który nadałby całej konstrukcji jakiegoś szczególnego charakteru. Pomijam już światła między poszczególnymi znakami.
Niezbyt praktyczne (i estetyczne) wydają mi się również proporcje claimu w stosunku do całego logo. Jest zwyczajnie za mały, przez co trzeba będzie kombinować z jego wielkością, gdy zajdzie potrzeba użycia go w mniejszych rozmiarach. Podobnie rzecz ma się w wewnętrznymi zarysami „stempla pocztowego”, które przy takich operacjach też będą zanikać. Generalnie proporcje poszczególnych składowych znaku to największa wada zaprezentowanego projektu, który w małych formatach staje się po prostu nieczytelny, a wręcz niemożliwy do użycia.
Cały rebranding to na pewno ciekawa koncepcja i krok w dobrą stronę, ale jego wykonanie pozostawia moim zdaniem wiele do życzenia. Głównie chodzi tutaj o to co stanowi fundament systemu wizualnego, czyli logo. Reszta elementów takich jak piktogramy, kolorystyka akcydensów i ich estetyka wypada znacznie lepiej niż sam znak. Jeśli porównać obydwa logo ABC Direct Contact, to bezsprzecznie nowy wzór jest zdecydowanie lepszy i bardziej nowoczesny. Jednak te pozytywne wrażenia zanikają w przypadku gdy obserwujemy samą nową propozycję. Nowe logo nie jest być może znowu takie złe, jednak do uznania go za atrakcyjny projekt wymagałoby jeszcze poprawek.