FC.APP – demokratyzacja piłki nożnej
Twórcom piłkarskiej aplikacji FC.APP przyświeca cel jakim jest łatwe organizowanie wydarzeń sportowych i wyrównywanie szans utalentowanych piłkarzy. Narzędzie zostało stworzone z myślą o trenerach, zawodnikach, a także scoutach, kibicach lokalnych drużyn i rodzicach młodych piłkarzy, którzy za jego pomocą mogą łatwiej podejmować decyzje o treningach czy wyjazdach swoich dzieci.
Aplikacja jest wykorzystywana przede wszystkim w małych lokalnych klubach, które dzięki bogatej funkcjonalności mogą poświęcać mniej czasu na sprawy organizacyjne, a skupić się na rozwoju swoich zawodników. Narzędzie ułatwia pozatreningową komunikację trenera z zawodnikami, umożliwia śledzenie postępów, a także przesyła informacje o wyróżniających się młodych piłkarzach bezpośrednio do rekruterów najlepszych polskich klubów.
Rebranding Football Challenge App i zmiana w FC.APP
Aplikacja funkcjonująca do tej pory jako Football Challenge App istnieje od 3 lat. W wyniku gruntownego rebrandingu przemianowano ją na krótszą i bardziej przystępną formę – FC.APP.
Nowa nazwa jest skrótem od dotychczasowego Football Challenge i bardzo jednoznacznie odnosi się do dwóch najważniejszych aspektów marki, czyli piłki nożnej (FC) oraz mobilności (APP). Skrócenie i uproszczenie nazwy miało na celu przede wszystkim ułatwienie rozwoju aplikacji na rynkach zagranicznych oraz mocniejsze podkreślenie charakteru marki i produktu.
Nowe logo i odświeżona identyfikacja wizualna
Kolejnym elementem, który został gruntownie przeprojektowany jest symbol. Dotychczasowy wzór złożony z połączenia piłki i pucharu oraz dość długiej nazwy zastąpiono prostą, kolorystycznie jednolitą, minimalistyczną konstrukcją, opartą przede wszystkim na literach FC stylizowanych na nowoczesny herb piłkarski. W nowym symbolu można dopatrzeć się również uśmiechu, a cały wzór dopełnia nazwa marki.
Projekt nowej identyfikacji wizualnej FC.APP utrzymuje wcześniej dominujący kolor fioletowy, ale jak podaje Artur Racicki, współzałożyciel spółki, w systemie wizualnym dokonano innych bardzo znaczących zmian – Z dotychczasowej identyfikacji usunięte zostały gradienty. Uproszczona kolorystyka oraz nowa typografia podkreślają sportowy charakter marki. Szeroki, mocny krój Monument Extended Regular ma zastosowanie w logo i nagłówkach, a uniwersalny font Aeonik Regular w tekstach.
Oprócz tego nowa identyfikacja wykorzystuje proste formy geometryczne, które w poszczególnych sytuacjach mają nawiązywać do piłkarskiego boiska.
Rebranding efektem nowej strategii
Cała zmiana FC.APP wynika z nowo opracowanej strategii marki, którą pomogło przygotować Motyw Studio, odpowiedzialne również za nową kreację graficzną oraz pomoc we wdrażaniu koncepcji. W nowej strategii określono między innymi cele marki, jej archetyp czy kluczowe korzyści dla odbiorców.
Komentarz do rebrandingu FC.APP
Jako że nie jestem ani docelowym odbiorcą marki, ani wcześniejszym użytkownikiem opisywanej aplikacji dość ciężko jest mi obiektywnie popatrzeć na zaprezentowaną zmianę. Szczerze mówiąc do chwili gdy trafiłem na publikację Artura Racickiego, w którym przedstawił cały proces przeprojektowania brandingu FC.APP, nie miałem pojęcia, że taka aplikacja w ogóle istnieje. Niemniej jednak dwa słowa o tej zmianie pozwolę sobie napisać.
Nazwa to celny strzał w bramkę
Przede wszystkim zmianę nazwy aplikacji i marki uważam wręcz za genialną, szczególnie w kontekście nowej strategii. Nazwa Football Challenge App nie dość, że była długa, to jeszcze nie do końca moim zdaniem komunikowała ciągły proces zarządzania drużyną, treningami i zawodnikami. Jako laikowi w temacie kojarzyła mi się raczej z organizacją jednorazowych wydarzeń, turniejów, wyzwań etc. Nowa nazwa eliminuje to skojarzenie z epizodyczną przygodą i o wiele lepiej komunikuje kompleksowość zarządzania klubem oraz ciągłe wspieranie procesów organizacyjnych.
Oprócz tego nazwa FC.APP jest krótka, łatwa w zapamiętaniu, międzynarodowa, ma wolną domenę i jednoznacznie wskazuje na obszar, w którym działa produkt. Poza tym, czy istnieją lepsze skróty wskazujące na futbol i aplikację? Dla mnie jest to prawdziwa bomba.
Przejrzysta, prosta i dość uniwersalna stylistyka
Jeśli chodzi o logo wraz z identyfikacją, to tak wielkich zachwytów już nie doznałem. Przeprojektowany system wizualny odznacza się wprawdzie dużą estetyką i lubianym w cyfrowym świecie minimalizmem, ale moim zdaniem mogłoby być w nim więcej bezpośrednich odniesień do futbolu. Niewykluczone jednak, że takie są albo się pojawią, a po prostu zabrakło ich na opublikowanych materiałach.
Minimalistyczna identyfikacja wykorzystuje dobrze znane w branży schematy, niektórzy powiedzą, że jest powtarzalna czy mało charakterystyczna, ale mimo to myślę, że wśród odbiorców marki ten projekt dzięki nowoczesnej i przejrzystej stylistyce ma szanse dobrze się przyjąć.
Logo mogłoby mieć więcej charakteru
Logo także jest bardzo proste i minimalistyczne. Powiedziałbym nawet, że według mnie trochę zbyt oszczędne w formie, bo początkowo trudno było mi je skojarzyć z piłkarskim herbem. Widziałem w nim przede wszystkim uśmiech. Niby to nic złego, ale brakuje mi w nim elementu mocniej wyróżniającego i przyciągającego uwagę, który jednocześnie mógłby ułatwić pozostanie znaku w pamięci na dłużej.
Cały rebranding FC.APP zdecydowanie na plus
Mimo pewnych wątpliwości, uważam, że FC.APP na całej zmianie dużo zyskuje, szczególnie w kontekście umacniania marki. Opracowana na nowo strategia, świetna nazwa i estetyczna, spójna komunikacja wizualna zdecydowanie zwiększają potencjał na zbudowanie rozpoznawalnego piłkarskiego produktu.
KK
Źródło: FC.APP, Artur Racicki