Rebranding lotniska Szymany

Mazurski regionalny port lotniczy w Szymanach doczekał się rebrandingu i projektu nowej identyfikacji wizualnej. W związku z tymi działaniami został także przemianowany na Port Lotniczy Olsztyn-Mazury.

Nowa nazwa jest dosyć naciągana, bo z tego co wyczytałem, lotnisko leży ok. 56 km od Olsztyna. Z tego też względu znacznie lepiej byłoby „pozostawić je” w Szymanach. Ale Szymany na pewno nie ułatwiłyby promocji portu z tego tylko względu, że są zdecydowanie mniej rozpoznawalne w całej Polsce niż Olsztyn. Takie działanie nie jest dla mnie żadnym zaskoczeniem, co więcej – jest całkowicie zrozumiałe. Dobrze znam przykład z własnego podwórka, który polega na identycznej nieścisłości. Chodzi oczywiście o port lotniczy w Katowicach, który leży przecież w miejscowości Pyrzowice oddalonej o ponad 30 km od stolicy Górnego Śląska. Pyrzowice byłoby wypromować dużo trudniej, tak samo jak i Szymany, choć nie jest to przecież niemożliwe.

nowe-logo-lotnisko-mazury

Skupmy się jednak na nowym projekcie znaku mazurskiego lotniska. To co jako pierwsze rzuca się w oczy, to prosty zarys sylwetki samolotu. Bardzo uproszczony, ale moim zdaniem nadal wystarczająco łatwo rozpoznawalny. Nowe logo portu lotniczego w Szymanach, to także bardzo duża estetyka. Przejrzystości na pewno nie można mu odmówić. No, może nie tak do końca, bo można się przyczepić do czytelności wyrazów „Port Lotniczy”, które autor (studio Gravite Design) zmniejszył do granic możliwości. Zastanawiam się, czy trochę nie przesadził.

wizualizacja-nowego-logo-lotniska-mazury-olsztyn

Jednak przejrzystość, minimalizm i prostota, to moim zdaniem jedyne cechy, za które można pochwalić ten znak. Brakuje mi w nim oryginalności. A może nie tyle oryginalności, co jakiegoś wyróżniającego elementu. Niestety kolorystyka i forma sygnetu przywołują mi skojarzenia z różnego rodzaju słabymi projektami logo gmin, miast, powiatów, itp., które zwykle bywają bardzo słabe. Wcześniejsza wersja też nie zachwycała.

lotnisko-olsztyn-mazury-nowe-logo

Myślę, że sam rebranding, to krok w dobrą stronę, ale oczekiwałbym raczej jakiegoś mocniejszego efektu. Niby nie jest źle, nawet przejrzyście, ale jak dla mnie sam znak jest trochę miałki. Niestety nie kojarzy mi się z nowoczesnym portem lotniczym. Wątpliwości nie rozwiały także zaproponowane wizualizacje, które tak naprawdę niewiele wnoszą. Dlatego też jak dla mnie, na chwilę obecną nowa identyfikacja (a raczej samo logo) bardzo przeciętna, choć jakość zmiany na pewno duża.