Szukaj

Reklama

Zmiany Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Pomorska Kolej Metropolitalna S.A. z początkiem marca ogłosiła zmianę swojego dotychczasowego logo. Nie jest ona jednak zbyt ambitna, gdyż polega praktycznie jedynie na zaimplementowaniu w projekcie nowych kolorów i nieznacznej poprawce logotypu.

rebranding-nowe-logo-pomorska-kolej-metropolitalna

Pomorska Kolej Metropolitalna S.A. to przedsiębiorstwo budujące na Pomorzu sieć komunikacyjną, która ma na celu stworzenie nowych połączeń w Trójmieście, a docelowo także na Kaszubach. Póki co realizowana była faza koncepcyjno-projektowa, której zadaniem było stworzenie odpowiednich warunków organizacyjnych dla inwestycji – teraz rozpoczęła się faza wdrożeniowa.

nowe-logo-pomorskiej-kolei-metropolitalnej

Dotychczasowy znak, którym posługiwała się spółka został wyłoniony w 2010 roku, w drodze konkursu. Projekt następnie modyfikowano i tak oto PKM otrzymało swoje logo. Jakość tego znaku jaka jest każdy widzi. Na podobnym (kiepskim) poziomie znajdują się aspekty techniczne, jak i symboliczne.

nowe-logo-pkm-warianty

Nowe logo PKM, to w zasadzie dokładnie ta sama konstrukcja, tyle, że zaprezentowana w nowej kolorystyce – jedyny plus jest taki, że jest ona nieco lepsza. Inny jest jeszcze logotyp, który został „wyciągnięty” z symbolu na zewnątrz. Zmieniono także jego krój i usunięto skrót „S.A.”. Mimo, że ten zabieg można uznać za zdecydowanie pozytywny, to nie zmienia on w radykalny sposób estetyki tego znaku. Przy tej zmianie warto zwrócić uwagę również na powód tego rebrandingu (źródło):

„Obecnie, w związku z trwającą już budową linii PKM, której ostateczna kolorystyka jest już znana, konieczne okazało się odświeżenie znaku graficznego i dopasowanie go do projektu powstającej linii kolejowej , zaprojektowanej zgodnie z tzw. ideą czerwonej wstążki.”

Czyż to nie wspaniałe, że władze zadbały o spójność przekazu? Szkoda tylko, że w kolejności dokładnie odwrotnej, w jakiej powinno się to robić.

projekt-stacji-pkm-1

projekt-stacji-pkm-2

Projekty stacji pomorskiej kolei być może są i ciekawe, ale czy to nie one powinny być dostosowywane do przyjętego logo? Pomijam kwestię, że wybrane logo było bardzo słabym projektem, ale jeśli już coś się wybiera, to powinno się być konsekwentnym. Jeśli zaś decydujemy się na zmianę, bo widzimy niedoskonałości znaku, to także powinniśmy tę zmianę przeprowadzać w taki sposób, aby efekt końcowy był znacznie lepszy od początkowego. O nowym logo PKM S.A. raczej nie można tego powiedzieć, bo jak wspomniałem – w moim odczuciu zmiana logotypu i kolorystyki logo, nie poprawiła znacząco jakości tego wzoru.

pierwotne-projekty-stacji-kolejowych-pkm

Mam wrażenie, że cały okres przygotowywania gruntów organizacyjnych pod jedną z największych na Pomorzu inwestycji poszedł na marne – przynajmniej jeśli chodzi o aspekt marketingowy. W sferze brandingu są póki co serwowane same półśrodki: konkurs na logo z kiepskim wynikiem, projekty stacji zupełnie nieuwzględniające identyfikacji PKM, a teraz kolejna poprawka logo, która ma je dostosować do wybranego projektu stacji (również zresztą poprawianego). Czy jeśli inwestor zdecyduje się na wybór żółto-czarnych pociągów, będziemy świadkami kolejnego rebrandingu? A co jeśli sieć trakcyjna zostanie zamontowana na niebieskich słupach? Nie wiem jak sprawa ma się z procesami dotyczącymi już bezpośrednio budowy linii, ale jeśli jest podobnie jak przy identyfikacji, to nic dobrego z nich nie wyniknie.

Skomentuj artykuł
Włącz powiadomienia
Powiadom o
guest
0 Komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze