Szukając ciekawych projektów identyfikacyjnych poza granicami naszego kraju częściej patrzymy na to, co tworzone jest za zachodnią, ewentualnie południową granicą, a rzadziej kierujemy się na wschód. Ale i tam powstają świeże koncepcje wizualne nadające markom nowoczesny wydźwięk, a jedną z nich jest zmiana rosyjskich linii lotniczych Rossija Airlines.
Lokalne linie lotnicze Rossija Airlines z siedzibą w Petersburgu powstały w 2006 roku i dysponują flotą 26 maszyn komercyjnych oraz 50 statkami powietrznymi z przeznaczeniem rządowym. Dla porównania – polski LOT posiada 45 samolotów. Rosyjski przewoźnik należący do Aerofłotu przeszedł wizualną metamorfozę, za którą odpowiedzialna jest agencja Otvetdesign, również z Sankt Petersburga.
Dotychczasowe logo Rossiji, stanowiące fundament identyfikacji, było złożone z sygnetu, logotypu, a także całej masy bukw tworzących rozwinięcie informacji o przedsiębiorstwie. Symbol utrzymany w niebiesko-biało-czerwonych barwach przedstawiał literę „R” oraz zarys samolotu, które zachowano także w nowym wydaniu. Rozpoczęty w kwietniu rebranding wprowadza zupełnie nową jakość i zdecydowanie wyższy poziom estetyki.
Nowe logo Rossija Airlines, to podobnie jak wcześniej, symbol „R-samolotu” oraz nazwa marki. Na szczęście zrezygnowano z dodatkowych elementów, które niepotrzebnie zaciemniały wzór. Postawiono na proste kształty, jeden kolor i „wyprostowaną” typografię. W efekcie uzyskano bardzo przejrzyste i minimalistyczne logo o jasnej symbolice. Dla tych, którzy podobnie jak ja, do cyrylicy przekonać się jakoś nie mogą, jest również zangielszczona wersja znaku.
Oczywiście wraz z przeprojektowaniem logo przeróbce poddano także cały system wizualny. Utrzymany w czerwono-białej kolorystyce wygląda nowocześnie i dynamicznie. Drobnym szczegółem, który zwrócił moją uwagę jest wykorzystanie subtelnej sylwetki samolotu na pojawiających się w identyfikacji liniach. Niby niewielkie urozmaicenie, a jednak ładnie się prezentuje.
Trzeba przyznać, że projektanci z agencji Otvetdesign odwalili dla tego lotniczego brandu kawał dobrej roboty. Przestarzały i zużyty wzór został zastąpiony prostym logo, na którym jak widać udało się do tego stworzyć bardzo przyzwoitą koncepcję wizualną. Rossija Airlines zyskała nową graficzną twarz, której nie musi się wstydzić. Wraz z nią linie lotnicze otwarły nową witrynę, która w momencie pisania tego tekstu była jeszcze niekompletna, ale aktualnie możną ją już oglądać prawdopodobnie w całej okazałości.
Źródła: The Branding Source, Otvetdesign