Rozpoczął się rebranding Uniwersytetu Łódzkiego

Rebranding Uniwersytetu Łódzkiego - nowe logo

Uniwersytet Łódzki jest kolejną uczelnią wyższą w naszym kraju, która nie chce być posiadaczem przestarzałej, zaniedbanej i nie najlepiej wpływającej na odbiór marki identyfikacji. Sytuację ma poprawić przeprowadzona rewitalizacja tożsamości szkoły.

Trzeba przyznać, że stan rzeczy niewątpliwie uległ poprawie. Zużyty symbol, wykorzystywany do tej pory, był zlepkiem różnych elementów, z których każdy reprezentował zupełnie inną stylistykę. Od patrzenia oczy naprawdę mogły zaboleć. Logo na pewno nie było odzwierciedleniem wartości, które szkoła chciała komunikować, czyli otwartości, innowacyjności, czy przyjaznego nastawienia.

Koncepcja - nowa identyfikacja Uniwersytetu Łódzkiego

Przyszło więc nowe. Uczelnia we współpracy z Ortografiką zdecydowała się na minimalistyczny kierunek zaproponowany przez autorów przeprojektowania. Nowa identyfikacja wizualna została oparta przede wszystkim na czerwieni uzupełnianą bielą. W zaprezentowanych materiałach nie widać jednak żółtych akcentów, które mogłyby stanowić jeszcze ściślejsze nawiązanie do heraldycznych barw miasta. Nie uważam tego jednak za wadę, czy słabą stronę, bo przyjęty zestaw kolorów prezentuje się bardzo estetycznie. UŁ zyskał przy okazji także nowe motto wyznaczające przyszłe horyzonty: Uwolnij umysł.

Uniwersytet Łódzki - rebranding

 

Nowe logo Uniwersytetu Łódzkiego

Nowe logo Uniwersytetu Łódzkiego

Nowe logo Uniwersytetu Łódzkiego zostało oparte na nieskomplikowanej konstrukcji symbolu i logotypu. Głównym elementem, na którym ma być skoncentrowana uwaga widza wydaje się być nowy sygnet. Co z niego można wyczytać? Ja osobiście widzę w nim przede wszystkim trzy aspekty:

  • Strzałkę wskazującą (a jakże) na rozwój;
  • Herbową tarczę, a więc nawiązanie do heraldyki, która w znaku uczelni pojawiała się na swój sposób także w poprzednim wzorze;
  • A gdyby popatrzeć z nieco innej strony, w nowym logo nietrudno zauważyć również skrót UŁ, gdzie literę „Ł” – odwróconą co prawda, ale jednak – tworzy wspomniana już strzałka.

Moim zdaniem te trzy wymiary w nowym logo Uniwersytetu można dostrzec bez większych problemów. Przytoczę jednak jeszcze dwa słowa Marcina Dąbrowskiego z Ortografiki, który w oficjalnej informacji o zmianie, na temat projektu wypowiada się w ten sposób:

„Pracując nad nowym znakiem uczelni staraliśmy się przede wszystkim oddać unikalny charakter Uniwersytetu Łódzkiego na tle konkurencji. Chcieliśmy stworzyć logo „nastawione na wizję przyszłości”, wzywające do działania. Zdecydowaliśmy się na kształt „miękko” nawiązujący do heraldyki, który wg nas dobrze oddaje wizerunek nowoczesnej i przyjaznej uczelni z zachowaniem szacunku do jej historii i dorobku.”

Nie ze wszystkimi argumentami jednak jestem w stanie się zgodzić. Może po prostu nie dostrzegam ich zasadności? O ile heraldyka dla mnie jest bezdyskusyjna, nowoczesność również dobrze widoczna, a „wizję przyszłości” można od biedy podciągnąć pod zarys strzałki, o tyle zupełnie nie mam pojęcia jak ten projekt oddaje szacunek historii uczelni i jej dorobkowi. Tego zupełnie nie kupuję.

Rebranding UŁ

Nowe logo Uniwersytetu Łódzkiego

Inną jeszcze kwestią jest miękkość tegoż utworu. Mimo, że całość prezentuje się estetycznie, nie jestem przekonany, czy zaokrąglenia i nadany przez nie styl nie rozmywa zbytnio powagi instytucji uczelni. Bądź co bądź jest to znak uniwersytetu, a nie pluszowy miś, czy zegary Dalego. Wydaje mi się, że logo i przyjęta typografia wyrażają chyba za dużo luzu i braku powagi, co osobiście nie wywołuje u mnie zachwytu, wręcz przeciwnie. Moim zdaniem lepszy efekt „emocjonalny” można byłoby uzyskać, gdyby autorzy zdecydowali się na bardziej zdecydowane akcenty i krawędzie.

Typografia - rebranding Uniwersytetu Łódzkiego

Typografia - rebranding Uniwersytetu Łódzkiego

Paleta barw nowej identyfikacji wizualnej UŁ

Nowe logo wydziałów Uniwersytetu Łódzkiego

Znaki okolicznościowe UŁ

Przykładowe zastosowanie logo UŁ - plakaty

Rebranding Uniwersytetu Łódzkiego ma według władz uczelni jeden główny cel – odświeżenie i uspójnienie wizualnej tożsamości szkoły. Dotąd każdy z wydziałów posługiwał się własnym znakiem, a takie rozwarstwienie na pewno nie wpływało korzystnie na markę UŁ. Sama decyzja o zmianie jest dla mnie bezdyskusyjnie słuszna. Teraz powinno być inaczej, lepiej, w co też jestem skłonny uwierzyć po obejrzeniu udostępnionych materiałów. Wszystko zależy jednak od tego na ile konsekwentnie uczelnia wdroży i wykorzysta przygotowaną identyfikację. Na chwilę obecną ten etap wygląda obiecująco. Niestety mam pewne wątpliwości co do przyjętego stylu, wywoływanych nim emocji i komunikowanych przez niego wartości, które uniemożliwiają mi w pełni cieszyć się tą metamorfozą. Czy nowe logo i opracowany na jego podstawie system wizualny na pewno w odpowiedni sposób przekazuje to, czego życzyliby sobie autorzy? Czy nie mamy do czynienia ze zbyt infantylnym obrazem wyłaniającym się z miękkich form na zaprezentowanych wizualizacjach? I wreszcie, czy takie ujęcie (stylistyka) na pewno prawidłowo oddaje istotę oraz charakter naukowo-edukacyjnej instytucji jaką jest uniwersytet?

Źródła: Uniwersytet Łódzki, UŁ na Facebooku

PODZIEL SIĘ
Krzysztof Karaś
Twórca Branding Monitor, miłośnik logo, projektant grafiki użytkowej, zajmuje się brandingiem oraz marketingiem. Opisuje i analizuje zmiany w świecie marek. Branding i marketing traktuje nie jak sztukę, ale jak rzemiosło i praktyczne narzędzia do osiągania konkretnych celów.