Szukaj

Reklama

Specyficzny rebranding Bacardi

Reklama

Ilu z Was przy pierwszym spojrzeniu na główną  grafikę wpisu pomyślało, że pomyliłem kolejność logo? A jednak nie pomyliłem. Rebranding Bacardi naprawdę przebiega w sposób, który widzicie.

rebranding-bacardi-nowe-logo

Myślę, że markę Bacardi każdy kojarzy przynajmniej w jakimś małym stopniu. Kubańska firma Bacardi Ltd. produkująca nie tylko rum Bacardi, ale również np. Martini jest w końcu znana na całym świecie. Firmie udało się wypracować światowy wizerunek i myślę, że bardzo rozpoznawalne i charakterystyczne logo. Decyzja o rozpoczęciu rebrandingu mogłaby się więc wydawać niezrozumiałą. Bo czy ktoś potrafiłby zarzucić cokolwiek znakowi, którym dotąd znakowano butelki Bacardi? Tym bardziej, że produkty spod tego znaku są podobno najlepiej sprzedającymi się na całym świecie w swojej branży.

nowe-logo-bacardi

Zmiana ma związek z nową kampanią reklamową firmy pod nazwą Untameable, która ma na celu wykreować większą świadomość pochodzenia i historii alkoholi Bacardi. Na razie rozpoczyna się ona jednak tylko w USA, Australii, Meksyku i w Indiach. W późniejszym czasie ma być prowadzona w innych krajach. I właśnie w nawiązaniu do tej historii postanowiono zrezygnować z jakby nie patrzeć nowoczesnego wzoru logo stosowanego od 1959. Można więc powiedzieć, że jest to zmiana z kategorii ewolucyjnych, ale dosyć nietypowych, bo cofających się w czasie, a nie idących naprzód. Rebranding Bacardi skutkuje więc pojawieniem się znaku, który funkcjonował w latach 30’tych dwudziestego wieku. Jest nawiązaniem do kubańskiego Art Deco z tamtego okresu.

grafika-rebranding-bacardi-untameable

Można się zastanawiać czy powrót do dawnego wzoru logo z lekkimi modyfikacjami jest takim dobrym pomysłem jeśli chodzi o aspekt techniczny oceniany z punktu widzenia dzisiejszych standardów. Warto jednak mieć na uwadze również i to, że wypracowane zwyczaje w designie nie odnoszą się do wszystkich podmiotów w takim samym stopniu. Różne branże mają różne tradycje. I o ile młode przedsiębiorstwa powinny (w większości, bo też nie wszystkie) raczej szukać inspiracji we współczesnych trendach, o tyle nie powinna tego robić większość (bo też nie wszystkie) firm z długą historią promujących bogatą tradycję. W tych firmach także zdarzają się wyjątki, tak więc wszystko zależy od sytuacji. Projektując logo trzeba się zastanowić na ile inspirować się aktualną modą, a na ile ponadczasowym stylem, ale jest to już wątek na zupełnie odrębny artykuł.

plakaty-nowe-logo-bacardi-untameable-rebranding

Rebranding Bacardi może zastanawiać, jednak przyglądając się bliżej temu procesowi przestaje wydawać się pozbawiony sensu. Jeśli firma rzeczywiście chce w większym stopniu odnosić się do swojej tradycji, wydaje się, że dobrze robi stawiając na bardziej wyszukane logo. Mając tak silną markę, długą tradycję i stosując starsze (ale estetyczne) logo, można zacząć kreować luksusowy i wyjątkowy produkt.

ewolucja-logo-bacadri

Firmy o ugruntowanej pozycji nie tylko na rynku, ale i w świadomości konsumentów mogą sobie pozwolić na naprawdę wiele. I chociaż nowe logo Bacardi nie przemawia do mnie bardziej niż poprzednie i raczej niezbyt mi się podoba, to wydaje mi się, iż rozumiem intencje jego twórców. W natłoku nowoczesnych form, a także zalewającego nas kiczu, oryginalność i tradycja staje się coraz częściej poszukiwanym przez nas „towarem”.

Skomentuj artykuł
1 Komentarz
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze