Trzy dekady błękitu pruskiego
Identyfikacja wizualna stolicy Brandenburgii od trzech dekad bazowała na stonowanej kolorystyce, której fundament stanowił błękit pruski. Po tak długim czasie włodarze zdecydowali, że potencjał zarówno znaku, jak i całego systemu został wyczerpany i potrzebne są zmiany. Duże zmiany. Rebranding Poczdamu przybrał formę totalnej wizerunkowej rewolucji.
Nowa identyfikacja niemieckiego miasta ma za zadanie odświeżyć wizerunek miejscowości, na nowo uporządkować kwestie wizualne i stanowić adekwatną odpowiedź na współczesne wymagania mieszkańców.
Nowe logo z elementami heraldyki
Dotychczasowy znak Poczdamu był uproszczonym przedstawieniem Pałacu Sanssouci, będącego jedną z największych atrakcji miasta. Wewnątrz konturów znajdowała się nazwa miejscowości zapisana szeryfowym krojem. Przeprowadzona zmiana zrywa zarówno z symboliką, jak i stylistyką wykorzystywanego do tej pory znaku.
Nowe logo Poczdamu to projekt czerpiący z miejskiej heraldyki. Pochylony orzeł, element bramy i czerwona kolorystyka zostały zaczerpnięte bezpośrednio z herbu miasta. Konstrukcja jest ponadto wpisana w kształt litery P, który uzyskano dzięki częściowo rozpostartemu skrzydłu ptaka.
Oprócz sygnetu w logo pojawia się także nazwa miasta, zapisana dwoma rodzajami liternictwa – szeryfowym i bezszeryfowym. Rozwiązanie to, podobnie jak sygnet, ma jasno zdefiniowane odniesienie symboliczne. Lewa część nazwy symbolizuje przeszłość, a prawa, zapisana prostszym i w domyśle bardziej nowoczesnym krojem, przyszłość.
Nowa identyfikacja to most łączący przeszłość z przyszłością
Jak informuje miasto, tak radykalna zmiana wynika z faktu, że Poczdam ma do zaoferowania znacznie więcej niż tylko wspomniany Pałac i chce te możliwości komunikować za pomocą bardziej uniwersalnej symboliki.
– Poczdam to coś więcej niż tylko Sanssouci: to kosmopolityczne miasto z silnym i barwnym społeczeństwem obywatelskim, żywą kulturą debaty i przestrzenią dla możliwości, kreatywności i pomysłów – podano w oficjalnym komunikacie.


















Współczesny charakter miasta ma być lepiej komunikowany za pomocą nowego systemu komunikacji wizualnej. Jest on diametralnie różny od tego, który funkcjonował przez ostatnie 30 lat. Dynamiczną, żywą czerwień uzupełniono paletą wyrazistych barw oraz ustandaryzowaną typografią z wykorzystaniem dwóch dedykowanych krojów pisma – Potsdam Matter i Potsdam Teodor.
Rozwiązania zastosowane w projekcie nowej identyfikacji wizualnej Poczdamu są określane jako pomost między historią miasta i jego przyszłością. Nowy system ma płynnie łączyć te dwa aspekty i komunikować stolicę Brandenburgii jako nowoczesne miasto, które nie zapomina o swoich korzeniach.
Analiza, konsutlacje, projekt i wdrożenie
Prace nad nowym wizerunkiem Poczdamu zaczęły się już w 2018 roku, kiedy przeprowadzono pierwszą od dłuższego czasu analizę jego marki. Zdefiniowano wtedy miejskie potrzeby pod tym kątem, ale dalsze prace zostały wstrzymane, mimo że studenci z wydziału komunikacji wizualnej poczdamskiego Uniwersytetu Nauk Stosowanych przygotowali nawet wstępne koncepcje projektowe.
Po czasie powrócono do opracowania nowego systemu. Obecnie zaprezentowane efekty prac poprzedziły między innymi konsultacje z mieszkańcami, którzy odpowiadali na szereg pytań, w tym na pytanie „jakiego koloru jest Poczdam?”.
Na bazie zebranych informacji berlińska agencja Fuenfwerken przygotowała nową identyfikację miasta, która od końca tego roku będzie sukcesywnie wdrażana we wszystkim kanałach miejskiej komunikacji.
Źródła: Potsdam, DesignTagebuch.de