Subtelna zmiana logo Radia Zet

Radio Zet - rebranding i nowe logo

Zmiana logo Radia Zet zapewne dla wielu osób ciągle pozostaje niezauważona ze względu na swój subtelny charakter. Rdzeń znaku jest praktycznie taki sam, ale nawet w nim występują drobne różnice.

Przeprojektowanie identyfikacji wizualnej tej stacji radiowej było podyktowane między innymi chęcią unowocześnienia sfery wizualnej i zwiększenie jej elastyczności poprzez uproszczenie form. Tak przynajmniej podjęte działania wyjaśnia dyrektor marketingu Grupy ZET – Agnieszka Szozda:

„Celem wprowadzanych zmian jest unowocześnienie i uproszczenie identyfikacji wizualnej marki Radio ZET, a tym samym zwiększenie jej czytelności. Połączyliśmy dotychczasową tradycję systemu graficznego z obecnymi trendami w marketingu, nadając mu formę, która zwiększa elastyczność i możliwości komunikacyjne marki.” – źródło

Niestety jak można zauważyć w wypowiedzi pojawia się także argument dopasowania nowego wzornictwa do panujących aktualnie trendów, co nie jest najszczęśliwszym zabiegiem w przypadku projektowania znaków. Jako, że na chwilę obecną ani stacja, ani autorzy tej zmiany (studio UVMW) nie udostępnili tak naprawdę niczego więcej, jesteśmy zmuszeni skupić się na tym właśnie elemencie całego przedsięwzięcia.

Nowe logo Radia Zet

Jak już wspomniałem, zmianę Radia Zet w codziennych sytuacjach może zauważyć zaledwie garstka osób. Wynika to z faktu, że rdzeń znaku pozostaje praktycznie taki sam – charakterystycznie przedstawione słowo „ZET”. Na różnych fotografiach widzimy, że przed zmianą często wykorzystywano uproszczoną wersję logo, czyli właśnie ten „rdzeń” na czerwonym tle, zamiast całego wzoru z „łezką”. Jako, że ta praktyka prawdopodobnie się nie zmieni, to nowy znak od dotychczasowego w tego typu sytuacjach będzie można rozróżnić praktycznie tylko po umiejscowieniu słowa „radio”. Do tej pory znajdowało się ono nad literą „Z”, a w nowym wydaniu zostało przesunięte nad „T”. Oczywiście korekcie uległ także krój, którym je przedstawiono.

Dotychczasowe logo Radia Zet - przykłady
Wizualizacje dotychczasowego logo Radia Zet
Radio Zet - nowe logo na autobusie
Tak prezentuje się nowy wzór stacji w praktyce

Zmian jest jednak więcej. Ci, którzy lubią zwracać uwagę na szczegóły mogą zauważyć, że nieco inne jest również wykończenie wzoru „ZET”. Różnice widać na przykład w górnym prawym zaokrągleniu pierwszej litery (1), uformowaniu „E” (2), czy też końcówce „T” (3). Poprawki kosmetyczne, ale jednak.

Różnice między nowym a starym logo Radia Zet

Oczywiście najbardziej widoczną modyfikacją jest pozbycie się niebieskiej barwy, a także zmiana kształtu tła. Nowe logo zostało utrzymane w czerwono-białych kolorach, a czerwony odcień jest spłaszczony/jednolity (usunięto gradient) oraz inny od dotychczasowego. Nie trafiłem jednak na jakiekolwiek wytłumaczenie odnoszące się do odświeżonej figury, więc ciężko powiedzieć czy i co symbolizuje.

Wizualna metamorfoza Radia Zet w praktyce okazuje się bardzo subtelna. Zestawiając bezpośrednio dwa znaki bez większych problemów można dostrzec najważniejsze zmiany. Jednak w codziennym posługiwaniu się logo, zwłaszcza jego uproszczoną wersją, zadanie nie jest już takie łatwe.

Mimo wszystko przeprowadzone przeprojektowanie osobiście przypadło mi do gustu. Zdecydowanie lepiej ma się tutaj kolorystyczna harmonia, a i estetyka barw stoi na wyższym poziomie. Za zaletę można poczytywać również pozbycie się gradientów, które nie należały do najatrakcyjniejszych. Trochę gorzej wypadają za to proporcje użytych słów – „radio” i „ZET”. Niestety to pierwsze w pewnych sytuacjach będzie gorzej widoczne (na przykład na stronie internetowej) i mogło zostać bardziej zaakcentowane.

Metamorfoza Radia ZET na pewno znajdzie też swoich przeciwników, lecz biorąc pod uwagę stopień zmian, raczej szybko powinni oni przywyknąć do nowego wzoru i stylistyki. Szkoda tylko, że stacja nie postarała się o lepsze zakomunikowanie zmiany oraz przygotowanie i udostępnienie większej liczby materiałów z nowym wzorem. Wtedy wrażenia na pewno byłoby lepsze. Poza tym, skoro właściciele chcieli unowocześnić użytkowany design i zaprezentować jego walory, to zastanawiające jest, dlaczego nie zrobili tego z pompą.

[Aktualizacja 07.09.2017]: Autorzy udostępnili prezentację identyfikacji wizualnej, którą można zobaczyć na ich profilu Behance.

Źródła: Wirtualne Media, profil FB Radia Zet, Instagram Radia Zet

PODZIEL SIĘ
Krzysztof Karaś
Twórca Branding Monitor, miłośnik logo, projektant grafiki użytkowej, zajmuje się brandingiem oraz marketingiem. Opisuje i analizuje zmiany w świecie marek. Branding i marketing traktuje nie jak sztukę, ale jak rzemiosło i praktyczne narzędzia do osiągania konkretnych celów.