Od pasji do profesjonalnego kreowania marki
Koncepcja nowej miejskiej identyfikacji Frydlantu została opracowana przez studio Gradual (Markéta Steinert, Adam Uchytil, Martin Egrt, Kristýna Marková) i uznana za najlepszą ze zgłoszonych w konkursie organizowanym przez miasto ze wsparciem Czechdesign. Projekt jest przemyślanym systemem niosącym ze sobą nie tylko wysokiej jakości estetykę, ale również bogatą i interesującą symbolikę.
Trzy litery, trzy państwa, trzy okresy
Nowe logo Frydlantu jest logotypem z trzema charakterystycznymi literami „F”. Prosty z pozoru pomysł na minimalistyczny znak posiada sensowne uzasadnienie, które oprócz tego, że wyróżnia sam wzór, to wprowadza w komunikację marki unikalną narrację.
Każda z trzech pierwszych liter została przedstawiona w innym stylu. Zabieg ten jest symbolicznym nawiązaniem do trzech najważniejszych okresów w dziejach miasta.
Pierwsza litera „F” nawiązuje do epoki Albrechta von Wallensteina z przełomu XVI i XVII wieku. Druga jest odbiciem wieku XVIII, w którym Frydlant był liczącym się czeskim ośrodkiem miejskim, zaś trzecia litera to symboliczne przedstawienie czasów współczesnych i perspektyw na przyszłość.
Ponadto znak został opracowany z myślą nie tylko o mieszkańcach miasta, ale także najbliższych sąsiadach i położenia Frydlantu na pograniczu trzech państw – Czech, Polski i Niemiec.
– Logo zostało dostosowane nie tylko do mieszkańców Czech, ale także do sąsiadujących krajów, co wzmacnia jego międzynarodową czytelność. Wierzymy, że nowy styl wizualny przyczyni się do budowania zasłużonej lokalnej dumy – wyjaśnia Markéta Steinert ze studia Gradual.
W nowej identyfikacji Frydlantu jest też miejsce na heraldykę i naturę
Autorzy wizerunkowej koncepcji miasta zadbali także o nawiązania do obowiązującej heraldyki oraz lokalnych walorów przyrodniczych. W przeciwieństwie do wielu przeciętnych samorządowych projektów, w których elementy przyrody są przesadnym wyeksponowaniem tendencyjnych symboli natury, projektanci ze studia Gradual przyjęli subtelną i estetyczną linię. Odniesienia do herbu, przyrody czy miejskiej architektury znajdują odbicie w kolorystyce systemu.
Oprócz tego, że główne kolory zostały zaczerpnięte z miejskiej heraldyki, każdy z nich ma również swoje własne znaczenie. Błękit jest nawiązaniem do rzeki Smědy, zieleń to oczywiście natura ogółem, natomiast zgaszona czerwień ma być inspirowana architekturą ceglanego ratusza, zamku i pałacu. Barwy są utrzymane w nostalgicznych odcieniach, aby podkreślić dziedzictwo historyczne i naturalne piękno regionu.
W prezentacji projektu jest także mowa o typografii wzmacniającej historyczny przekaz. Frydlant będzie używał w komunikacji takich krojów jak BC Novatica, Ten Oldstyle i Schmaltzy.
Wyrazistość, nowoczesność, spójność i potencjał
Frydlant kreował do tej pory swój wizualny charakter jedynie przy pomocy miejskiego herbu. Miastu brakowało ustandaryzowanej identyfikacji, co prowadziło do braku wyrazistości i wielu niespójności.
Nowe logo oraz tożsamość zaproponowana przez studio Gradual zmienia ten stan rzeczy. Autorzy wręczyli włodarzom narzędzie, za pomocą którego mogą oni poprawić promocję miasta, a także jego wizerunek w oczach zarówno mieszkańców, jak i turystów.
Ciekawa koncepcja, do tego opracowana w nowoczesny i estetyczny sposób, posiada duży potencjał do wypracowania wyrazistej miejskiej marki.
Krzysztof Karaś
Źródła: Gradual, Czechdesign