Versarium 3 – Świat Zdrowia vs. Unilever

Dzisiaj w Versarium chciałem pokazać dwa bardzo podobne logo, oparte na tej samej koncepcji. Na pewno znany Wam jest taki koncern jak Unilever. Myślę, że apteki Świat Zdrowia też niektóre osoby kojarzą. Wydaje mi się, że jest to dosyć rozpoznawalna sieć.

versarium-3-swiat-zdrowia-unilever

Polska firma zrzesza nie tylko wiele aptek w całym kraju, ale prowadzi także przyszpitalne poradnie, placówki medyczne oraz portal na temat zdrowia. Świat Zdrowia S.A. rozpoczął działalność w 2006 roku rozpoczynając działalność od zatrudnienia kilkudziesięciu osób. Dzisiaj jest to znacznie bardziej rozbudowana sieć z placówkami w całej Polsce.

Ciekawe z mojego punktu widzenia jest jednak logo. Na pierwszy rzut oka widać, że przy jego projekcie inspirowano się innym znakiem. Ale ta inspiracja nie została poprawnie wykorzystana. Logo Świat Zdrowia jest nieudaną podróbką nowego znaku Unilever, które koncern wykorzystuje od 2004 roku.

versarium-logo-swiat-zdrowia

Zielony krzyż, owszem kojarzy się z działalnością farmaceutyczną, ale zestawienie elementów, które go tworzą uważam za nieudolne (w przeciwieństwie do Unilevera). Większość tych symboli nawiązuje do zdrowia, leków, czy natury. Ale czy ktoś mi wytłumaczy, co w tym zbiorze robi waga, albo lampa Alladyna?

versarium-logo-swiat-zdrowia-lampa-waga

Cóż… myślę, że takie są właśnie efekty, gdy nie ma się własnego pomysłu i na siłę się chce dorównać o wiele lepszemu logo, ale jednocześnie stworzyć je tak, by nie być posądzonym o plagiat. Oczywiście nikogo tutaj o to nie posądzam, bo doskonale rozumiem poszukiwania inspiracji przy projektowaniu. Trzeba to jednak robić w sposób umiejętny, a w tym przypadku sądzę, że to po prostu nie wyszło.

Na dowód tego, że Unilever ma zdecydowanie lepszy znak można przytoczyć przemyślaną jego symbolikę. Podoba mi się wytłumaczenie każdego elementu, a w dodatku wszystkie układają się w estetyczną literę U. Jak już wspomniałem znak jest używany od 2004 roku. Wcześniej logo koncernu nie było tak porywające.

versarium-3-rebranding-logo-unilever

Unilever przy rebrandingu postawił na oryginalność i symbolikę. Niestety nie można tego samego powiedzieć o aptekach „Świat Zdrowia”.

PODZIEL SIĘ
Krzysztof Karaś
Twórca Branding Monitor, miłośnik logo, projektant grafiki użytkowej, zajmuje się brandingiem oraz marketingiem. Opisuje i analizuje zmiany w świecie marek. Branding i marketing traktuje nie jak sztukę, ale jak rzemiosło i praktyczne narzędzia do osiągania konkretnych celów.