Versarium 5 – Tata vs. Randstad

Dzisiaj kolejny wpis z serii Versarium. Tym razem zestawię logo zupełnie różnych marek, które jednak posługują się moim zdaniem podobnym znakiem.

versarium-5-tata-randstad

A przynajmniej podobną koncepcją, choć nie tak bardzo jak to było w przypadku aptek Świat Zdrowia i Unileveru.

Tata

Zacznijmy od Taty, indyjskiego potentata przemysłowego. Firma założona w 1868 roku przez Jamsetji Tatę jest obecnie według Wikipedii 6 największym przedsiębiorstwem prywatnym na świecie. Aktualnie firmą kieruje Ratan Tata, czyli kolejny już potomek założyciela. Tata jest wiodącą marką samochodową w Azji, natomiast w Polsce wystartował ze swoją działalnością motoryzacyjną w 2008 roku. Ciekawostką może być zakres działalności, bo oprócz aut, produkuje również… herbatę! Więcej o firmie można przeczytać na oficjalnej stronie przedsiębiorstwa . Ja zaś przejdę do konkretów związanych z marką.

versarium-logo-tata

Logo jest prostym zamysłem przedstawiającym literę T w owalnym kształcie. Poniżej znajduje się prosty, ale nie prostacki logotyp, z ciekawie stylizowanymi literami A. Jeśli by się uprzeć można by się również doszukiwać symboliki drogi biegnącej po horyzont wyznaczany przez białe linie. Logo Tata jest moim zdaniem bardzo umiejętnie zaprojektowane i przedstawia ciekawy pomysł.

Randstad

Trochę mniej przychylnym okiem spoglądam na Randstad. Nie dość, że nazwa jest trudna w wymowie, to jeszcze znak, którym się posługuje korporacja przypomina mi do złudzenia „T” z logo Taty. Tyle, że w odwrotnej kolorystyce. Wiem, że nie jest to to samo, ale koncepcja jakby podobna.

versarium-logo-randstad

Randstad to międzynarodowe przedsiębiorstwo działające w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi. Zajmuje się m.in. doradztwem zawodowym, pośrednictwem pracy, czy prowadzeniem na zlecenie procesów rekrutacyjnych w zewnętrznych firmach. Holding Randstad został założony w 1960 roku, w Holandii. Stąd ta dziwna nazwa, którą używa się na określenie konurbacji takich miast jak Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Haga i innych mniejszych w okolicy.

Jak powstało logo, które wydaje się imitować znak Tata? W 1966 roku założyciel chciał prostego logo, którym mógłby się posługiwać w promowaniu swojej działalności. Agencja Total Desing (dzisiaj Total Identy) stworzyła więc znak, który przedstawiał małą literę „R”. Jednak znak się nie spodobał, bo uznano, ze nie pasuje do ówczesnych trendów wzornictwa. Stworzono więc lustrzane odbicie stylizowanej litery i wtedy już było „ok”. Dzisiaj sygnet ma symbolizować otwarte ramiona, z jakimi przyjmowani są ludzie do współpracy z korporacją.

versarium-5-tata-randstad

Jak więc się okazuje, logo Tata i logo Randstad nie mają ze sobą zbyt wiele wspólnego. Obydwa przypadki łączy jednak koncepcja wykorzystania litery w logo, i chociaż były to litery różne, w końcowym efekcie można dostrzec podobieństwo.