Reklama

Branding Monitor to największy polski portal o brandingu i kreowaniu wizerunku marki. Zmiany, nowości i ciekawostki ze świata komunikacji wizualnej.

Warszawa prezentuje nowe logo miasta oparte na herbie

Udostępnij ten artykuł

Rebranding Warszawy - nowe logo stolicy
Stołeczni urzędnicy zaprezentowali nowe logo Warszawy, które zastąpi dotychczasowy kolorowy znak z hasłem „Zakochaj się w Warszawie”. Projekt ujednolica miejską identyfikację i będzie stosowany zarówno w przestrzeni urzędowej, jak i promocyjnej.

Stare logo wyeksploatowane i nieaktualne

Dotychczasowy znak stolicy Polski funkcjonował w obiegu od 2004 roku i przez ten czas stał się dość dobrze rozpoznawalnym elementem warszawskiej identyfikacji miejskiej. Charakterystyczna, kolorowa Syrenka, mimo różnie ocenianej jakości oraz czytelności przyjęła się wśród mieszkańców.

Przez te 18 lat znak zdążył się jednak zużyć i według oficjalnego komunikatu Urzędu Miejskiego przestał odpowiadać na aktualne potrzeby miasta. Ponadto w opinii urzędników dotychczasowe logo przestało być atrakcyjne i nowoczesne, a to za sprawą między innymi zmieniających się trendów.

Nowe logo czerpie z heraldyki

Zaprezentowane nowe logo Warszawy jest projektem zupełnie innego kierunku projektowania miejskich identyfikacji. Zostało w całości oparte na miejskim herbie, któremu nadano prosty, nowoczesny charakter. Co istotne, wzór zachowuje praktycznie pełną kolorystykę najważniejszego symbolu miasta i nie jest zredukowanym do minimum, jednokolorowym wyobrażeniem herbu.

Nowe logo Warszawy
Wersje kolorystyczne nowego logo Warszawy
Nowe logo na żółtym tle

Pomimo stosunkowo dużej złożoności projekt prezentuje się bardzo estetycznie, jest czytelny, wyrazisty i elastyczny w zastosowaniu.

Inspiracja historią i innymi stolicami

Podczas projektowania znaku autorzy ze studia Podpunkt inspirowali się historycznymi przedstawieniami stołecznego herbu, a także systemami wizualnymi innych europejskich stolic, takich jak Helsinki, Wiedeń, Paryż czy Oslo. Wszystkie te miasta, a także coraz więcej polskich miejscowości swoje miejskie systemy wizualne opiera właśnie na heraldyce i w większości przypadków jest to jak najbardziej słuszne podejście.

Oprócz tego w komunikacie urzędu pojawia się jeszcze odwołanie do Marii Skłodowskiej-Curie, której wizerunek rzekomo posłużył to stworzenia profilu twarzy Syreny w nowym logo. Traktuję to jednak bardziej jak ciekawostkę graniczącą z marketingowym chwytem, niż informację, która w jakikolwiek sposób miałaby wpływać na odbiór, przekaz czy użyteczność stworzonego projektu.

Logo to początek nowej identyfikacji

Wraz ze znakiem zaprojektowano także podwaliny do nowego systemu wizualnego Warszawy. W trakcie prac zdefiniowano odświeżoną kolorystykę, typografię i elementy konstrukcyjne, które będą wykorzystywane przez jednostki podległe miastu.

Kolorystyka Warszawy
Podstawowa kolorystyka nowej identyfikacji Warszawy.
Nowa identyfikacja wizualna Warszawy
Kolorystyka uzupełniająca.
Wizualizacja plakatu - nowa identyfikacja Warszawy
Nowe logo Warszawy - plakaty
Nowa identyfikacja Warszawy - plakaty
Wizualizacja nowego logo Warszawy na notesie

Nowa identyfikacja Warszawy nie zostanie jednak wprowadzona od razu. Zmiana będzie zachodzić stopniowo w celu zmniejszenia kosztów wdrożenia.

Bardzo dobre odświeżenie

Nowe logo Warszawy to zdecydowanie bardzo interesujący projekt. W mojej opinii znacznie lepszy od dotychczasowego wzoru. Jest czytelny, jasny i bazuje na herbie, co ma tę zaletę, że może być z powodzeniem wykorzystywany zarówno w sferze typowo urzędowej, jak i w sytuacjach mniej formalnych. Jednolita identyfikacja miasta w wielu obszarach zawsze wzmacnia markę i buduje spójny przekaz.

Barwna, rozczochrana Syrenka, przedstawiona za pomocą szarpanej kreski znika z warszawskiej przestrzeni miejskiej. Przez tyle lat na pewno wiele osób bardzo do niej przywykło, niektórzy może nawet zatęsknią, ale moim zdaniem zastępuje ją nowy, zdecydowanie lepszy symbol, który powinien zostać wdrożony jak najszybciej i szybko się przyjąć.

KK

Źródło: Urząd Miejski m.st. Warszawy
Udostępnij ten artykuł
Zobacz ostatnie publikacje
Reklama
Więcej z działu News