Szukaj

Reklama

Warszawa prezentuje nowe logo miasta oparte na herbie

Rebranding Warszawy - nowe logo stolicy
Stołeczni urzędnicy zaprezentowali nowe logo Warszawy, które zastąpi dotychczasowy kolorowy znak z hasłem „Zakochaj się w Warszawie”. Projekt ujednolica miejską identyfikację i będzie stosowany zarówno w przestrzeni urzędowej, jak i promocyjnej.

Stare logo wyeksploatowane i nieaktualne

Dotychczasowy znak stolicy Polski funkcjonował w obiegu od 2004 roku i przez ten czas stał się dość dobrze rozpoznawalnym elementem warszawskiej identyfikacji miejskiej. Charakterystyczna, kolorowa Syrenka, mimo różnie ocenianej jakości oraz czytelności przyjęła się wśród mieszkańców.

Przez te 18 lat znak zdążył się jednak zużyć i według oficjalnego komunikatu Urzędu Miejskiego przestał odpowiadać na aktualne potrzeby miasta. Ponadto w opinii urzędników dotychczasowe logo przestało być atrakcyjne i nowoczesne, a to za sprawą między innymi zmieniających się trendów.

Nowe logo czerpie z heraldyki

Zaprezentowane nowe logo Warszawy jest projektem zupełnie innego kierunku projektowania miejskich identyfikacji. Zostało w całości oparte na miejskim herbie, któremu nadano prosty, nowoczesny charakter. Co istotne, wzór zachowuje praktycznie pełną kolorystykę najważniejszego symbolu miasta i nie jest zredukowanym do minimum, jednokolorowym wyobrażeniem herbu.

Nowe logo Warszawy
Wersje kolorystyczne nowego logo Warszawy
Nowe logo na żółtym tle

Pomimo stosunkowo dużej złożoności projekt prezentuje się bardzo estetycznie, jest czytelny, wyrazisty i elastyczny w zastosowaniu.

Inspiracja historią i innymi stolicami

Podczas projektowania znaku autorzy ze studia Podpunkt inspirowali się historycznymi przedstawieniami stołecznego herbu, a także systemami wizualnymi innych europejskich stolic, takich jak Helsinki, Wiedeń, Paryż czy Oslo. Wszystkie te miasta, a także coraz więcej polskich miejscowości swoje miejskie systemy wizualne opiera właśnie na heraldyce i w większości przypadków jest to jak najbardziej słuszne podejście.

Oprócz tego w komunikacie urzędu pojawia się jeszcze odwołanie do Marii Skłodowskiej-Curie, której wizerunek rzekomo posłużył to stworzenia profilu twarzy Syreny w nowym logo. Traktuję to jednak bardziej jak ciekawostkę graniczącą z marketingowym chwytem, niż informację, która w jakikolwiek sposób miałaby wpływać na odbiór, przekaz czy użyteczność stworzonego projektu.

Logo to początek nowej identyfikacji

Wraz ze znakiem zaprojektowano także podwaliny do nowego systemu wizualnego Warszawy. W trakcie prac zdefiniowano odświeżoną kolorystykę, typografię i elementy konstrukcyjne, które będą wykorzystywane przez jednostki podległe miastu.

Kolorystyka Warszawy
Podstawowa kolorystyka nowej identyfikacji Warszawy.
Nowa identyfikacja wizualna Warszawy
Kolorystyka uzupełniająca.
Wizualizacja plakatu - nowa identyfikacja Warszawy
Nowe logo Warszawy - plakaty
Nowa identyfikacja Warszawy - plakaty
Wizualizacja nowego logo Warszawy na notesie

Nowa identyfikacja Warszawy nie zostanie jednak wprowadzona od razu. Zmiana będzie zachodzić stopniowo w celu zmniejszenia kosztów wdrożenia.

Bardzo dobre odświeżenie

Nowe logo Warszawy to zdecydowanie bardzo interesujący projekt. W mojej opinii znacznie lepszy od dotychczasowego wzoru. Jest czytelny, jasny i bazuje na herbie, co ma tę zaletę, że może być z powodzeniem wykorzystywany zarówno w sferze typowo urzędowej, jak i w sytuacjach mniej formalnych. Jednolita identyfikacja miasta w wielu obszarach zawsze wzmacnia markę i buduje spójny przekaz.

Barwna, rozczochrana Syrenka, przedstawiona za pomocą szarpanej kreski znika z warszawskiej przestrzeni miejskiej. Przez tyle lat na pewno wiele osób bardzo do niej przywykło, niektórzy może nawet zatęsknią, ale moim zdaniem zastępuje ją nowy, zdecydowanie lepszy symbol, który powinien zostać wdrożony jak najszybciej i szybko się przyjąć.

KK

Źródło: Urząd Miejski m.st. Warszawy
Skomentuj artykuł
Włącz powiadomienia
Powiadom o
guest
5 Komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Ep ep
Ep ep
22 grudnia 2022 09:32

Naprawdę świetna identyfikacja! Bardzo cieszy mnie, że rozczochrana syrenka zostanie zastąpiona przez tak schludny i nowoczesny projekt. Gdyby to ode mnie zależało to dałbym nowej syrence jednak dłuższe włosy. Tak czy inaczej – bajka

Robert
Robert
22 grudnia 2022 13:08

Bardzo podoba mi się sam znak i zbudowana dla niego identyfikacja. Zmiana na duży plus, teraz jest to rzeczywiście logo miasta. Jedynie część komentarzy w sieci potwierdza, że zrobienie dobrego projektu nie równa się zrozumieniu mieszkańców :)

wa df
wa df
25 grudnia 2022 14:54

150 tysięcy za taką uproszczoną do granic możliwości tandetę? To jakiś żart.

Wojtek
Wojtek
14 lutego 2023 11:20

Mocno zachowawcze, ale się podoba, to chyba wynika z naszego narodowego temperamentu.